در حال بارگذاری ...
  • اجرای بهسازی و نوسازی یک میلیون و ۷۶۶ واحد مسکونی توسط بنیاد مسکن

    از ابتدای سال ۸۴ تاکنون یک میلیون و ۷۶۶ هزار و ۸۴۹ واحد مسکونی طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی به اتمام رسید . هم‌اکنون نیز تعداد واحدهای احداثی در دست اجرا از محل طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی ۸۷ هزار و ۹۹ واحد است که با پیشرفت فیزکی ۴۸ درصد در حال اجراست . بر اساس اعلام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای امسال (۱۴۰۰) تعداد ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی در قالب این طرح در برنامه اجرا ، قرار دارد .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، فعالیت‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در زمینه ساخت مسکن و عمران روستایی حاکی از بازسازی ۲ میلیون و ۱۷۳ هزار واحد مسکونی بر اثر حوادث طبیعی و بهسازی و نوسازی یک میلیون و ۷۶۶ هزار واحد مسکونی است .

    بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در راستای عمل به بخشی از وظایف خود ، احداث مسکن روستایی و همچنین عمران روستایی را در برنامه قرار داد .

    بنا بر اعلام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اهم فعالیت‌های آن بنیاد در زمینه واحدهای مسکونی بازسازی شده در مناطق آسیب‌دیده از سوانح طبیعی ، واحدهای مسکونی احداث شده طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی ، تامین مسکن اقشار محروم روستایی (موضوع تفاهم‌نامه با سازمان برنامه و بودجه کشور) ، ساخت مسکن برای خانوارهای حداقل دو معلول و همچنین نوسازی بافت‌های در معرض خطر و ساماندهی حاشیه شهرهای منتخب ، حاکی از اهمیت توجه به واحدهای مسکونی روستایی است .

    اتمام ۲ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۵۱۶ واحد مسکونی بازسازی شده بر اثر سوانح طبیعی

    طبق تازه‌ترین آمار ارایه شده ، تعداد ۲ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۵۱۶ واحد مسکونی بازسازی شده (احداثی و تعمیری) در مناطق ‌آسیب‌دیده از سوانح طبیعی از ابتدا تاکنون تکمیل و تحویل شد. همچنین تعداد ۵۷ هزار و ۱۹۹ واحد احداثی و تعمیری نیز در این بخش در دست اجرا قرار دارد .

    اتمام یک میلیون و ۷۶۶ هزار و ۸۴۹ واحد مسکونی در طرح ویژه بهسازی و نوسازی

    از ابتدای سال ۸۴ تاکنون یک میلیون و ۷۶۶ هزار و ۸۴۹ واحد مسکونی طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی به اتمام رسید . هم‌اکنون نیز تعداد واحدهای احداثی در دست اجرا از محل طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی ۸۷ هزار و ۹۹ واحد است که با پیشرفت فیزکی ۴۸ درصد در حال اجراست . بر اساس اعلام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای امسال (۱۴۰۰) تعداد ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی در قالب این طرح در برنامه اجرا ، قرار دارد .

    ۴۸۶۴۹ واحد مسکن محرومان به اتمام رسید

    در خصوص تامین مسکن اقشار محروم روستایی موضوع تفاهم‌نامه با سازمان برنامه و بودجه کشور ، طبق هماهنگی بوجود آمده ، تفاهم نامه همکاری مشترک فی مابین سازمان برنامه و بودجه و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با موضوع تامین ۱۰۱۴۴۰ واحد مسکونی در ۲۴ استان کشور در سه سال ۱۳۹۷ (۱۶۰۰۰ واحد) و درسال ۱۳۹۸ تعداد ۳۴۹۴۰ و در سال ۱۳۹۹ (۶۵۰۰۰ واحد) تنظیم  شد که تاکنون ۴۸۶۴۸ واحد آن به پایان رسیده و ۵۲۷۹۲ واحد آن در حال اجراست .

    اتمام ۱۱۱۳۱ واحد مسکونی برای خانوارهای دارای دومعلول و بیشتر

    طی تفاهم‌نامه پنج جانبه بین بنیاد مسکن و بنیاد مستضعفان ، سازمان زمین و مسکن ، سازمان بهزیستی و انجمن خیرین مسکن ساز جهت تامین مسکن برای خانوارهای دارای حداقل دو عضو معلول ، که حدود ۱۷۵۷۸ خانوار (۶۵۵۰ خانوار روستایی و ۱۱۰۲۸ خانوار شهری) هستند ، اقدام شده است . تاکنون ۱۱۱۳۱ واحد مسکونی شامل ۴۹۶۶ واحد روستایی و ۶۱۶۵ واحد شهری) به اتمام رسیده است و در سال ۱۳۹۹ تعداد ۳۴۲۸ مسکونی (۱۳۵۲ واحد روستایی و ۲۰۷۶ واحد شهری) بوده است . همچنین ، تعداد ۶۴۴۷ واحد در دست اجراست .

    ساماندهی برخی بافت‌های حاشیه‌ای

    نوسازی بخشی از بافت در معرض خطر و حاشیه‌ای برخی شهرها جهت پیشگیری از وقوع خسارات در حوادث آتی ، از سوی دولت  به بنیاد مسکن واگذار شده است . مناطق مشمول این طرح شامل حاشیه شهرهای دوگنبدان ، مسجد سلیمان ، چابهار ، زاهدان و مشهد هستند . در این خصوص تاکنون تعداد ۱۲۰۰ واحد مسکونی به اتمام رسیده است و تعداد ۱۷۳۰۰ واحد در دست اجراست که شامل تعداد ۱۸۰۰ واحد دوگنبدان و تعداد ۱۰۰۰ واحد حاشیه مسجد سلیمان ، ۱۰۰۰۰ واحد حاشیه زاهدان ، ۲۵۰۰ واحد حاشیه چابهار و ۲۰۰۰ واحد حاشیه مشهد است .




    مطالب مرتبط

    جزئیات واگذاری به صورت کارشناسی بررسی شد و فرایند آماده‌سازی از هفته آینده با تکمیل نقشه فاز دو طرح توسط بنیاد مسکن آغاز می‌شود .

    |

    سال گذشته در مجموع ۵ هزار و ۴۹ جلد سند صادر شده است که از این تعداد هزار و ۴۶۱ جلد سند شهری و ۳ هزار و ۵۸۸ جلد سند روستایی است . در سه ماهه ابتدای سال جاری نیز ۷۷۳ جلد سند صادر شده است که ۲۳۰ جلد شهری و ۵۴۳ جلد روستایی بوده است .

    |

    مقرر شده بود تا یک میلیون قطعه زمین در سال‌های ۱۴۰۲ و سال جاری توسط بنیاد مسکن برای واگذاری به متقاضیان در روستاها انجام شود که تاکنون بیش از دو سوم این اراضی شناسایی و تامین شده است .

    |

    در بخش روستایی ۵۶۰ هزار و ۴۹۸ واحد وارد فاز عملیاتی شده است که از این رقم ، تعداد ۳۰۵ هزار و ۸۴۶ واحد به اتمام رسید و تحویل متقاضیان شد و ۲۵۴ هزار و ۴۶۵ واحد نیز در حال اجراست که پیشرفت های متفاوتی نیز دارد .

    |

    تا کنون در شهرستان آزادشهر شش هزار و ۵۸۴ متقاضی مسکن ثبت نام کرده که از این تعداد پرونده هزار و ۲۵۹ متقاضی به تایید نهایی رسیده است .

    |

    نظرات کاربران