در حال بارگذاری ...
  • ضرورت ساماندهی محله اسماعیل‌ آباد شهر قم

    آمارگیری از این محله بیانگر آن است که ۲۱ درصد ساکنان دارای شغل و ۶۹ درصد آنان فعالیتی ندارند ، ضمن آن که ۶۳ درصد ساکنان نیز دارای سواد هستند . ۱۱۱ قطعه ساختمانی و ۹ معبر خاکی در این محله وجود دارد ، ضمن آن که محله اسماعیل آباد تنها دو واحد تجاری شامل یک نانوایی و یک سوپرمارکت دارد .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل راه و شهرسازی استان قم گفت : وضعیت محله اسماعیل آباد ، زیبنده شهر قم نیست و ساماندهی آن بر اساس منابع موجود یک ضرورت است .

    حسن صبوری در نشست معاون وزیر راه و شهرسازی با استاندار قم با اشاره به نابسامانی و نابهنجاری محله اسماعیل آباد قم ، احیای آن را امری لازم عنوان و اظهار داشت : محله اسماعیل آباد در منطقه ۵ شهرداری قم و جنب ریل راه آهن واقع است که حدود ۳۰ تا ۴۰ سال قبل توسط برخی مهاجران و به شکل غیرقانونی تصرف شده و آخرین برآوردها نشان می دهد که ۹۰۲ نفر جمعیت شامل ۱۷۹ خانوار و ۱۱۱ قطعه ساختمانی دارد .

    مدیرکل راه و شهرسازی استان قم ۲۲ درصد ساکنان این محله را ایرانی و ۷۷ درصد را اتباع خارجی عمدتا از افغانستان اعلام کرد و یادآور شد : آمارگیری از این محله بیانگر آن است که ۲۱ درصد ساکنان دارای شغل و ۶۹ درصد آنان فعالیتی ندارند ، ضمن آن که ۶۳ درصد ساکنان نیز دارای سواد هستند . ۱۱۱ قطعه ساختمانی و ۹ معبر خاکی در این محله وجود دارد ، ضمن آن که محله اسماعیل آباد تنها دو واحد تجاری شامل یک نانوایی و یک سوپرمارکت دارد .

    وی درباره وضعیت آب ، برق و گاز محله نیز گفت : برخی از ساکنان دارای آب و برق غیرمجاز هستند ، ضمن آن که این محله از گاز شهری بهره‌مند نیست .

    مدیرکل راه و شهرسازی استان قم با بیان اینکه وضعیت این محله بویژه در مسیر زائران مسجد مقدس جمکران ، چهره خوشایندی ندارد، تصریح کرد : ساخت برخی از قطعات مسکونی با استفاده از مصالح بازیافتی ، تراکم نامناسب جمعیت ، برخی آسیب‌های اجتماعی و همچنین بحران بهداشت و درمان بویژه با توجه به جمع آوری پسماند و رهاسازی فاضلاب در محله و همچنین وجود کارخانجات لاستیک و چسب در اطراف آن ، وضعیت نامناسب و نابهنجاری را ایجاد کرده است .

    وی تصریح کرد : در این خصوص امیدواریم با همت همه دستگاه‌های اجرایی مسئول در این موضوع و البته همراهی شرکت بازآفرینی شهری ایران ، ساماندهی این محله از قم هرچه سریع‌تر مورد دقت نظر قرار گیرد و به سرانجام برسد .




    مطالب مرتبط

    طرح ساماندهی و احیای باغ مزار قبرستان نو واقع در بلوار امیرکبیر (جاده اراک) از سال گذشته در دستور کار شهرداری و سازمان بهسازی شهری قم قرار گرفت که برای تملک مغازه‌ها و واحدهای تجاری محدوده این قبرستان ، از ظرفیت اراضی ۴۸ هکتاری پردیسان بهره گیری شد .

    |

    جهش چشمگیر میزان نوسازی مردمی مسکن نسبت به سنوات گذشته و پیشبرد پروژه‌های مختلف محرومیت‌زدایی شامل مدارس ، درمانگاه‌ها و کتابخانه‌ها در بافت‌های فرسوده و به ویژه در سکونتگاه‌های غیررسمی از جمله این اقدامات مهم محسوب می‌شود .

    |

    وزیر راه و شهرسازی همواره بر همکاری با شهرداری‌ها تاکید دارد و از شهرداری‌ها به عنوان شرکای راهبردی وزارت راه و شهرسازی یاد می‌کند . در دولت سیزدهم همکاری و ارتباط تنگاتنگی بین شرکت بازآفرینی شهری ایران و شهرداری‌های سراسر کشور به وجود آمد و در این دوره شهرداری‌ها با ...

    |

    شرکت بازآفرینی شهری ایران با اتکا به تجارب دهه‌های گذشته و در یک تعامل سازنده با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نسبت به تدوین این سند اقدام کرد که مراتب آن پس از طی جلسات کارشناسی با دفاتر تخصصی معاونت معماری و شهرسازی وزارت متبوع در قالب «مجموعه راهکارهای تشویقی ...

    |

    اجرای مصوبه تامین مالی مرمت و مقاوم سازی واحدهای مسکونی در بافت‌های تاریخی نیازمند ضوابط شهرسازانه‌ای بود تا کار را تسهیل کند و مصوبه راهکارهای تشویقی با هدف تقویت سکونت در بافت‌های تاریخی - فرهنگی کشور که در پنجمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در سال جاری به ...

    |

    نظرات کاربران