در حال بارگذاری ...
  • برگزاری نخستین نشست بین المللی دانش و نوآوری برای گذار شهرهای جهان

    نخستین کنفرانس بین المللی به مناسبت سال خلاقیت برای شکوفایی اقتصادی و به میزبانی استان اصفهان و با حضور وزیر راه و شهرسازی ایران و وزرا و مقامات دولتی کشورهایی از جمله الجزایر ، مالزی ، روسیه ، ایتالیا ، سنگال ، پرو ، سوریه ، باربادوس ، اوکراین و فیجی و مدیر اجرایی برنامه اسکان بشری سازمان ملل متحد برگزار شد .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ،‌ نخستین نشست بین المللی «دانش و نوآوری برای گذار شهرهای جهان» با همکاری مشترک کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران و برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد به صورت مجازی برگزار شد .

    دبیر کمیته ملی اسکان بشر ایران ، در این نشست بیان کرد : جوامع شهری در مسیر توسعه پایدار با ورود فناوری و دگرگونی های حاصل از آن ، خواست های جدیدی را مطرح می کند و انتظار است که این خواست ها از سوی رهبران شهری مورد توجه قرار گیرد و اینها همه غیر از زیر ساختارهای اولیه شهراست که امروزه جزو ضرورت های غیر قابل انکار است .

    این استاد دانشگاه در ادامه با طرح این موضوع که دائم با این سئوال بنیادین روبه رو هستیم که ما در کجا ایستاده ایم و چه تفکراتی داریم ؟ ادامه داد : آیا آمادگی این تغییرات را داریم و این آمادگی که از آن صحبت می کنیم ، از چه جنسی است ؟ آیا این آمادگی فکری است ، یا تعاملی و اینکه چگونه نظام فکری تعاملی جهان سعی خواهد کرد با این تغییرات و دگرگونی ها مواجه شود ؟ باور این است که نقطه اصلی تمرکز در این زمینه دانش است . باید نسبت به بسیاری از موضوعات با نگاه نقادانه و دانش محور نگاه کرد و سعی کرد که این فرایند را در چهارچوب یک معادله چند وجهی درک و تجزیه و تحلیل کرد .

    عضو فرهنگستان هنر ایران افزود : ارزیابی شهری یک گام اساسی در مسیر تحقق توسعه است و بدون داشتن داده های شهری مناسب این امر ممکن نیست .

    دبیر کمیته ملی اسکان بشر ملل متحد در ایران با اشاره به جایگاه و ظرفیت جمهوری اسلامی ایران در راستای تحقق اهداف توسعه پایدار بیان کرد : جمهوری اسلامی ایران تلاش دارد با ابتکار عمل و با تمرکز بر دانش و نوآوری انسجام جهانی برای تحقق توسعه پایدار ایجاد کند و بنابر ظرفیتی که به عنوان رییس شورای اجرایی داراست ، پیشنهاد برگزاری این نشست مجازی را داده است .

    محمدمهدی مظاهری ادامه داد : انتظار می رود که بتوانیم در این نشست با همکاری و همراهی نزدیک با برنامه اسکان بشر برای تدقیق و تحکیم نقش برنامه اسکان بشر به عنوان راهبر توسعه پایدار شهری گام موثری برداشته و آن را تقویت و همبستگی جهانی برای بهره برداری از دانش و نوآوری با تاکید بر نقش هبیتات ایجاد کنیم .

    او همچنین در ادامه از برگزاری نشست دوم با عنوان نشست شهرداران در تاریخ یکم اردیبهشت ماه امسال _ ۲۱ آوریل ۲۰۲۱ _ خبر داد که به مناسبت روز جهانی خلاقیت و همچنین روز ملی سعدی شیرازی در ایران خبر داد .  

    دبیر کمیته ملی اسکان بشر ایران در انتها با ابزار امیدواری نسبت به تقویت ظرفیت های جدید توسعه شهری بر اساس گفتگو و تعامل افزود : با تمرکز و حمایت از نقش ارزنده هبیتات در این مسیر بتوان امکان مناسبی برای ارزیابی و راهبری توسعه پایدارشهری پیدا کرد .

    بر اساس این گزارش ، نخستین کنفرانس بین المللی به مناسبت سال خلاقیت برای شکوفایی اقتصادی و به میزبانی استان اصفهان و با حضور وزیر راه و شهرسازی ایران و وزرا و مقامات دولتی کشورهایی از جمله الجزایر ، مالزی ، روسیه ، ایتالیا ، سنگال ، پرو ، سوریه ، باربادوس ، اوکراین و فیجی و مدیر اجرایی برنامه اسکان بشری سازمان ملل متحد برگزار شد .

    در این نشست به موضوع بحران بی سابقه ناشی از بیماری همه گیر کووید ۱۹ اشاره شد که جامعه جهانی نیازمند نوعی همگرایی برای تقابل با این بحران است و و از آنجا که شهرها دچار اولین و شاید بیشترین آسیب از این وضعیت تغییرات شگرفی را از شکل فیزیکی گرفته تا ساختار اقتصادی و اجتماعی، تجربه خواهند کرد . در راستای ایجاد چنین همگرایی در سطح جهان برمحور شهرها و استفاده از ظرفیت های بین المللی جمهوری اسلامی ایران با همکاری دفتر هبیتات از دولت ها دعوت شد تا در یک کنفرانس جهانی برای بحث در مورد نقش دانش و نوآوری شهری به عنوان عوامل اصلی تحول در شهر، رشد پایدار و بازیابی بعد از بیماری همه گیر کووید ۱۹ شرکت کنند .

    گفتنی است ایران ، در نقش خود به عنوان رئیس منتخب شورای اجرایی Habitat-UN ، در پی همکاری با کشورهای عضو سازمان ملل متحد برای ایجاد فعالیت های مشترک مطابق با برنامه های Habitat-UN است .




    مطالب مرتبط

    در سفری که سفیر ژاپن روز گذشته به ساری داشت و در سایه این سفر مذاکراتی انجام شد و در برنامه قرار گرفت تا بهتاب ۳ که شامل مطالعات مقاوم‌سازی ، انجام اجرای مقاوم‌سازی اجزای غیر سازه‌ای و همچنین اجزای سازه‌ای و استفاده از تکنولوژی جداسازهای لرزه ای است ، در برنامه همکاری‌های ...

    |

    این برنامه به‌صورت مشترک و با راهبری شرکت بازآفرینی شهری ایران و مشارکت سایر دستگاه‌های ذیربط اعم از وزارتخانه‌ها، شهرداری‌ها و مراکز پژوهشی در سطوح ملی و محلی با همکاری دفتر برنامه اسکان بشر ملل متحد در تهران و کمیته ملی اسکان بشر ج. ا. ایران در کشور اجرا می‌شود .

    |

    نظرات کاربران