در حال بارگذاری ...
  • همکاری دانشگاه تهران و سازمان ملل متحد برای رسیدن به توسعه پایدار

    دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران تجربه طولانی در موضع توسعه ، برنامه ریزی و سکونتگاه های شهری و روستایی دارد که تجارت ارزشمندی است که می تواند کمیته ملی اسکان بشر ملل متحد در ایران را در دستیابی به توسعه پایدار و اهدافش که در ۲۶ حوزه تعریف شده ، یاری کند .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران با دانشکده جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه تهران تفاهمنامه همکاری مشترک امضا کردند .

    در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران با دانشکده جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه تهران که به صورت مجازی و با هدف ارزیابی ظرفیت های همکاری طرفین برگزار شد ، محمدمهدی مظاهری دبیر کمیته ملی اسکان بشر ملل متحد در ایران و مشاوران کمیته ملی و همچنین کرامت الله زیاری رئیس دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران ، معاونان دانشکده جغرافیا و رییس موسسه جغرافیای دانشگاه تهران حضور داشتند ، مباحث حائز اهمیتی درباره ظرفیت‌های‌های دانشکده جغرافیا و همچنین ظرفیت های کمیته ملی اسکان بشر ارایه شد .

    دبیر کمیته ملی اسکان بشر ملل متحد در ایران در ابتدای این مراسم به نقش دانشگاه ها به عنوان مغز متفکر جوامع اشاره کرد و گفت : دانشگاه ها می توانند هدایتگر دیگر ارکان جامعه باشند با این شرط که در راستای تعریف نقش اجتماعی به افراد و تولید سرمایه اجتماعی حرکت کنند و از این راه به مسیر اجرایی کشور وصل شوند .

    محمدمهدی مظاهری در ادامه با اشاره به جایگاه کمیته ملی اسکان بشر ایران به عنوان یک نهاد فراسازمانی افزود : این کمیته به عنوان یک نهاد ملی که نگاه بین المللی دارد می تواند از ظرفیت های داخلی و خارجی در راستای پیشبرد اهداف توسعه کشور و توسعه پایدار شهری که جزو مفاد این تفاهم نامه است گام برداشته و آن را عملی کند . در کمیته ملی اسکان بشر، مفروض بر این است که با نگاه علمی و پژوهشی که طبیعتا منظور نهاد دانشگاه است، بتواند ظرفیت های بالقوه را به بالفعل تبدیل کند .

    این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه توسعه بدون حضور دانشگاه حرف درستی نیست ، گفت : هرکجا توسعه حضور دارد و می خواهد به ثمر برسد ، نقش دانشگاه باید تعریف شود . از این رو محور اصلی توسعه دانشگاه است . ارزش هر دانشگاه به میزان تولید عمل نیست، بلکه به میزان اثرگذاری در جامعه و رفع مشکلات آن است .

    دبیر کمیته ملی اسکان بشر ایران با اشاره به نقش دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه مادر نیز گفت : دانشگاه تهران نه فقط از نظر علمی ، بلکه از نظر تنوع رشته و گستردگی آن ، برای کمیته ملی اسکان بشر چه در داخل و چه در خارج دارای اولویت است .

    عضو هیات امنای بنیاد ایران شناسی در ادامه صحبت های خود به بیان ابعاد همکاری فی مابین پرداخت و افزود : دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران تجربه طولانی در موضع توسعه ، برنامه ریزی و سکونتگاه های شهری و روستایی دارد که تجارت ارزشمندی است که می تواند کمیته ملی اسکان بشر ملل متحد در ایران را در دستیابی به توسعه پایدار و اهدافش که در ۲۶ حوزه تعریف شده ، یاری کند .

    عضو هیات امنای دانشگاه هنر در ادامه به بعد دیگر یعنی عدالت محوری و توسعه عدالت محور اشاره کرد و گفت: کمیته ملی اسکان بشر ایران ، به دنبال مدلی برای توسعه است ، بدان مفهوم که هر فرد ، جنس ، نژاد، قوم و حتی مکانی در حاشیه نباشد. به همین خاطر این همکاری بدان دلیل اهمیت می یابد که بتواند زمینه عدالت فضایی در کشور را فراهم کند .

    محمدمهدی مظاهری عدالت فضایی را شرط دستیابی به توسعه دانسته و ادامه داد : این امر می تواند مولفه ای باشد که همه افراد جامعه و همه مکان ها و استان ها صرف نظر از اینکه در کجای ایران هستند ، از موهبت توسعه و منافع ملی بر اساس ظرفیت ها استفاده و بهره مند شوند . از این رو باید شناخت عمیق از ایران و توان های موجود داشت؛ زیرا این شرط حرکت به سمت توسعه پایدار است .

    دبیرکل کمیته ملی اسکان بشر ایران به بعد سوم پرداخت و گفت : ضرورت دستیابی به برنامه ریزی و توسعه فضایی ، آمایش سرزمینی است که باید بتوانیم سکونتگاه های انسان و فعالیت های آن را در یک قالب به هم پیوسته و منسجم تعریف کنیم . در عین حال با یک رویکرد سیستماتیک عناصر به هم پیوسته شهره ها را شناسایی و توان های موجودشان را به کار بگیریم تا ظرفیت جدید خلق کنیم .

    او در پایان یکی از وظایف دانشگاه ها را خلق ظرفیت دانست و افزود : اینکه بتوانیم با خلق ظرفیت به سمت توسعه گام برداریم . از این رو انتظار می رود این تفاهنامه آغازی بر شکل گیری همکاری های متقابل در زمینه های مختلف علمی ، پژوهشی و حتی اجرایی _ با وجود اینکه کمیته ملی اسکان بشر ایران نهاد اجرایی نیست _ باشد و دستگاه های مختلف بتوانند از ظرفیت سازی هایی که به وجود می آید ، استفاده کنند .

    بر اساس این گزارش تفاهم نامه همکاری کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران و دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران در هفده بند از جمله طراحی ، تدوین و اجرای پروژه ها و پژوهش های بنیادی ، کاربردی و توسعه ای مشترک در سطح ملی و بین المللی ، مشارکت در تشکیل کارگروه های علمی – پژوهشی ملی و بین المللی ، تامین نیروی انسانی مورد نیاز در مباحث مرتبط با توسعه شهری و همچنین هدایت و حمایت از پایان نامه ها و رساله های تحصیالت تکمیلی همسو با اهداف کمیته ملی اسکان بشر ایران تدوین شده است .

    گفتنی است برنامه اسکان بشر ملل متحد (هبیتات) برای زندگی شهری بهتر تلاش می‌کند . رسالت هبیتات ترویج و ارتقاء توسعۀ اجتماعی و زیست‌محیطی اسکان بشر و دست‌یابی به اهداف فرهنگی ، اجتماعی و... درخور برای عموم است . هبیتات می‌کوشد تا با پیشگامی در فرایند شهری‌شدن و ترویج تغییر سیاست‌ها ، روش‌ها و نگرش‌های مقابله با نیازهای توسعۀ شهری ، رشد شهرها و مناطق روستایی را به فرصتی برای توسعه تبدیل کند ؛ فرصتی فراگیر برای همۀ شهروندان . کمیته ملی اسکان بشر ایران نیز با تمرکز بر ۲۶ موضوع و بر اساس موافقت‌نامه‌ای بین برنامه اسکان بشر ملل متحد و دولت جمهوری اسلامی ایران تاسیس شده و بازوی کارشناسی دولت و نماینده جمهوری اسلامی ایران در مقر برنامه اسکان بشر ملل متحد است که هدف آن اجرای برنامه های فراگیر ملی و بین المللی حول محور توسعه پایدار شهری با رویکرد دانش و نوآوری است . در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران جایگاه ریاست شورای اجرایی برنامه اسکان بشر ملل متحد را برای دوره ۲۰۲۱-۲۰۲۰ بر عهده دارد .




    مطالب مرتبط

    در سفری که سفیر ژاپن روز گذشته به ساری داشت و در سایه این سفر مذاکراتی انجام شد و در برنامه قرار گرفت تا بهتاب ۳ که شامل مطالعات مقاوم‌سازی ، انجام اجرای مقاوم‌سازی اجزای غیر سازه‌ای و همچنین اجزای سازه‌ای و استفاده از تکنولوژی جداسازهای لرزه ای است ، در برنامه همکاری‌های ...

    |

    این برنامه به‌صورت مشترک و با راهبری شرکت بازآفرینی شهری ایران و مشارکت سایر دستگاه‌های ذیربط اعم از وزارتخانه‌ها، شهرداری‌ها و مراکز پژوهشی در سطوح ملی و محلی با همکاری دفتر برنامه اسکان بشر ملل متحد در تهران و کمیته ملی اسکان بشر ج. ا. ایران در کشور اجرا می‌شود .

    |

    نظرات کاربران