در حال بارگذاری ...

۵ مشکل تامین مسکن از نگاه مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

ساماندهی بازار اجاره مسکن و حمایت از خانوار مستأجر با خروج از اجاره داری سنتی و راه اندازی نظام اجاره داری امکانپذیر خواهد بود . چارچوب کنترل و نظارتی متعادل بر بازار اجاره می تواند هزینه اجاره بها را تعدیل کند .

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی به بررسی بازار مسکن ، سهم تسهیلات بانکی این بخش و وضعیت بازار اجاره پرداخت .

در بخشی از این گزارش وضعیت بخش مسکن و ساختمان در تسهیلات شبکه بانکی مورد بررسی قرار گرفته است . متوسط تسهیلات بانکی بخش مسکن و ساختمان در دهه ۹۰ برابر با حدود ۱۱.۴ درصد از کل تسهیلات بانکی (۷درصد در سال ۹۸) بوده که حدود نیمی از آن به بخش مسکن ( ۳.۵ درصد) و نیمی دیگر به ساختمان اختصاص داشته است در حالی که طبق مصوبه شورای پول و اعتبار باید ۲۰ درصد از تسهیلات سالیانه به این بخش اختصاص می‌ یافت .

با وجود اعطای تسهیلات بدون سپرده به ساخت مسکن ، با توجه به اینکه به طور میانگین در کلانشهرها نزدیک به ۶۰ درصد هزینه ساخت مسکن صرف تأمین زمین می شود و به دلیل اینکه بسیاری از سازندگان در مرحله تأمین زمین به این وام نیاز دارند ، به دلیل عدم احراز مالکیت مشمول دریافت نمی شوند ؛ به استناد گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ، از این رو در اغلب کلانشهرها و به ویژه در پایتخت استقبال چندانی از تسهیلات ساخت مسکن صورت نمی گیرد .

در این خصوص شرایط مطلوب به گونه ای است که سازوکاری برقرار شود تا سازندگان برای خرید زمین نیز بتوانند از تسهیلات بهره‌مند شوند .

با این حال مرکز ‌پژوهش های مجلس شورای اسلامی، مهمترین مشکلات تامین مسکن را در ۵ عامل به شرح زیر عنوان می‌ کند.

۱- کاهش تولید سالیانه مسکن از متوسط ۷۷۰ هزار واحد در سال ۱۳۹۲ به متوسط سالیانه حدود ۴۰۰ هزار واحد از سال ۱۳۹۳ تاکنون

۲- سهم بسیار کم بخش مسکن از تسهیلات بانکی (۷درصد سهم مسکن و ساختمان در سال ۹۸)

۳- عدم تحقق شاخص یک خانوار در واحد مسکونی

۴- افزایش روزافزون اجاره‌نشینی به خصوص در کلانشهرها و شهرهای بزرگ (نرخ ۴۲ درصدی اجاره نشینی در شهر تهران در سال ۱۳۹۸)

٥- کاهش پوشش دهی تسهیلات بانکی از هزینه مسکن به دلیل افزایش افسارگسیخته قیمت مسکن .

سهم اجاره ‌نشینان در کشور

همچنین به استناد گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ، از دیگر مباحثی که می تواند در بررسی عملکرد حوزه مسکن و ساختمان مورد توجه قرار گیرد باید به نظام اجاره‌داری اشاره کرد .

براساس سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ حدود ۳۱ از خانوارهای کل کشور و ۳۷ درصد از خانوارهای شهری و در سال ۱۳۹۸ حدود ۴۲ درصد از خانوارهای شهر تهران در واحدهای استیجاری ساکن بوده اند که این آمار در دو سال سال گذشته با توجه به تحولات اقتصادی و مسکن افزایش نیز داشته است .

بر اساس این گزارش ، ساماندهی بازار اجاره مسکن و حمایت از خانوار مستأجر با خروج از اجاره داری سنتی و راه اندازی نظام اجاره داری امکانپذیر خواهد بود . چارچوب کنترل و نظارتی متعادل بر بازار اجاره می تواند هزینه اجاره بها را تعدیل کند .

از این رو مسکن استیجاری را برای مستأجران به عنوان قشر آسیب پذیر مقرون به صرفه ساخته و منافع مالک و مستأجر را به صورت متعادل برآورده می کند .

ایجاد شفافیت در بازار اجاره ، جلوگیری از تعیین اجاره بهای سلیقه ای ، افزایش کنترل شده سالیانه اجاره بها ، تنظیم قراردادهای اجاره، ارائه خدمات تعمیر و نگهداری و تأمین ایمنی ملک تحت اجاره و تأمین حقوق و ارائه سایر خدمات به مستأجر و مالک ، از طریق سیستم اجاره داری حرفه ای قابل حصول است .

بازوی پژوهشی مجلس شورای اسلامی پیشنهاد می‌کند ، نظام اجاره داری حرفه ای می تواند بستری را فراهم سازد که به ساماندهی و بهره برداری از بخش مسکن کمک کند . در حمایت از نظام اجاره داری حرفه ای وضع قوانین کنترل اجاره حتمی و مورد نیاز است .




مطالب مرتبط

برای بودجه سال آینده ، کمیسیون عمران ، کمیسیون تلفیق و صحن مجلس تمام تلاش خود را معطوف حمایت جدی از بودجه وزارت راه و شهرسازی کرده‌اند . یکی از اقدامات مهم ما ، افزایش تعداد احکام حمایتی در لایحه بودجه بود که از ۱۰ حکم به ۱۹ حکم ارتقا یافت و این موضوع نشان‌دهنده اراده جدی ...

|

مدیران عامل و معاونان شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه با تمام توان در پی رفع دغدغه‌های کمیسیون عمران هستند و با توجه به وضعیت بودجه و اعتبارات این دستگاه‌ها عملکرد قابل قبولی را از ایشان شاهد هستیم .

|

با توجه به تاکیدات رئیس‌جمهور در شورای عالی مسکن درباره ساخت مسکن روستایی و همچنین اقشار آسیب‌پذیر و محروم باید هرچه سریع‌تر برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی برای ساخت و یا تکمیل این واحدها ارائه شود .

|

ضروری است که وزارت راه و شهرسازی به همراه وزارت کشور در یک کارگروه مشترک ، با استفاده از ظرفیت استانداران در استان‌ها ، سهل‌الوصول‌ترین مسیر عملیاتی برای نوسازی بافت‌های فرسوده را ظرف یک ماه آینده استخراج کنند تا دولت بتواند با استفاده از آن ، به نهضت ساخت مسکن در کشور کمک ...

|

آنچه امروز مورد انتظار است تامین منابع مالی و سهم‌الشرکه سیستم بانکی در اجرای پروژه‌های حمایتی است . تامین مالی پروژه‌های نهضت ملی مسکن امکان تحویل واحدها را در موعد مقرر فراهم می‌کند .

|

نظرات کاربران