در حال بارگذاری ...
  • امضا تفاهم نامه همکاری میان مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی و موسسه تحقیقات خاک و آب

    در کنار موضوع آب ،‌ بحث خاک بویژه خاک‌های سطحی نیز دارای اهمیت فراوان است چرا که در پدیده فرونشت در خاک‌های مختلف تفاوت‌های بسیاری مشاهده شده است . اگر نتایج تحقیقات میان مرکز و موسسه خاک و آب در کنار هم قرار گیرد قطعا راهکارهای بسیار خوبی را به دنبال خواهد داشت .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی و موسسه تحقیقات خاک و آب به منظور فراهم ‌ساختن بستر اداری و ستادی مناسب به منظور بهره‌گیری بهینه طرفین از تجهیزات ، دستگاه‌ها ، آزمایشگاه‌ها ، بانک‌های اطلاعاتی و سایر امکانات تفاهم‌نامه همکاری منعقد کردند .

    این تفاهم‌نامه مشترک در راستای همکاری‌های مشترک پژوهشی ، آموزشی و اجرایی و با هدف اجرای بند ض ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران کشور از سوی محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی و هادی اسدی‌رحمانی موسسه تحقیقات خاک و آب امضا شد .

    در جلسه امضای تفاهم‌نامه مشترک همکاری ، شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با تاکید بر این موضوع که با توجه به مجموعه خطرات بحران‌ساز در کشور و نگاه مدبرانه به این موضوع ،‌ مسئولیت و چاره‌اندیشی برای بخش عمده‌ای از این خطرات از جمله مبحث بسیار مهم فرونشست به وزارت راه و شهرسازی بازگردانده شده است . از آنجا که وزارت راه و شهرسازی بیشترین سامانه‌ها و دارایی‌هایش تحت‌الشعاع مسئله فرونشست قرار گرفته است ، این موضوع برای مجموعه وزارتخانه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است .

    رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی افزود : خوشبختانه ما در مجموعه مرکز تحقیقات به سبب تکالیف خود در این حوزه ،‌ جلسات بسیاری را با سازمان‌ها و مجموعه‌های دست‌اندرکار برگزار کرده‌ایم و ان شاء ا... در ادامه و با حضور موثر موسسه تحقیقات خاک و آب بتوانیم به راهکارهای عملی بسیار خوبی دست پیدا کنیم . نیاز است تا جلسات کارشناسی با کلیه مجموعه‌های فعال در این موضوع ادامه یابد تا بتوانیم با ایجاد یک نقشه راه ، مسئولیت‌ها و وظایف هر یک از سازمان‌ها در این موضوع به خوبی مشخص و متمایز شود .

    شکرچی‌زاده تاکید کرد با توجه به اینکه ۹۰‌ درصد مصرف آب در کشور در حوزه کشاورزی است و این مسئله بسیار با موضوع فرونشست گره خورده است ، نقش مجموعه جهاد کشاورزی و بازوهای فکری و مجموعه دانش و تحقیقات موجود در آن می‌تواند سبب انجام اقدامات تاثیرگذاری را در آینده فراهم نماید .

    اسدی رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب نیز در این جلسه گفت :‌ متاسفانه در کشور بسیاری از مسائل علمی دهه‌ها جدی گرفته نشده‌اند مانند بحث حریم گسل‌ها و محدودیت‌هایی که برای احداث بنا در آن وجود دارد . در بخش کشاورزی نیز مسائلی از این دست کم نداریم . بحث استحصال آب موضوع بسیار مهمی است که با آن مواجه هستیم چرا که آب بر روی فرونشست تاثیر بسیار زیادی می‌گذارد .

    رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب افزود : وزارت جهاد کشاورزی در چند سال اخیر سعی کرده است تا الگوی کشت را برای هر منطقه و اقلیمی در کشور تعریف نماید. لایه اطلاعاتی اصلی الگوی کشت که مشتمل بر مطالعات خاک و سامانه ملی تناسب اراضی است را هم موسسه خاک و آب تهیه و به وزارت جهاد کشاورزی ارائه داده است . در این سامانه ، گیاهان مناسب هر اقلیم،‌ نوع خاک و میزان آب مورد نیاز آنها تعریف شده است که اگر در کشور به طور کامل اجرایی شود و حمایت دولت را داشته باشد ،‌ می‌تواند در تغییر و بهبود شرایط و همچنین مدیریت موضوع آب تاثیر بسیار زیادی را داشته باشد .

    وی ابراز امیدواری کرد با توجه به هدف بزرگی که تعریف و به عنوان یک خدمت ملی در نظر گرفته شده است ، اقدامات مثبتی با همکاری میان دو مجموعه انجام گیرد .

    علی بیت‌اللهی رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز در بخش دیگری از جلسه امروز گفت : مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی بر اساس قانون مدیریت بحران موظف شد با همکاری سازمان‌های مختلف ، موضوع فرونشست را در محیط‌های شهری و مسیرهای حمل و نقلی و شریان‌های حیاتی بررسی و تمهیدات مهندسی را بیندیشد. در ارزیابی‌های به عمل آمده در حوزه فرونشست به یک پدیده عجیب برخورد کردیم و آن استحصال بی‌رویه آب به دلیل شیوه غلط آبیاری بوده است . این یک مسئله بسیار مهم است چرا که نمی‌توانیم بگوییم کشاورزی نکنید بلکه لازمه‌اش دانش کشاورزی است . در حوزه کشاورزی ،‌ موسسه آب و خاک بهترین موسسه برای همکاری و بررسی در این خصوص است که می‌توان در همکاری با این موسسه ، راهکارها و تمهیدات خوبی اندیشید .

    رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری ادامه داد : در کنار موضوع آب ،‌ بحث خاک بویژه خاک‌های سطحی نیز دارای اهمیت فراوان است چرا که در پدیده فرونشت در خاک‌های مختلف تفاوت‌های بسیاری مشاهده شده است . اگر نتایج تحقیقات میان مرکز و موسسه خاک و آب در کنار هم قرار گیرد قطعا راهکارهای بسیار خوبی را به دنبال خواهد داشت . در بحث کلان مدیریتی نیازمند انجام برخی اقدامات هستیم که لازمه آن دانش کشاورزی ، آب و خاک از منظر کشاورزی است . بال تکمیلی مرکز تحقیقات در این حوزه موسسه تحقیقات خاک و آب خواهد بود و ما از این موضوع استقبال می‌کنیم .

    برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک مرتبط با محورهای تفاهم‌نامه مشترک منعقده ، تبادل اطلاعات موجود در خصوص میزان مصرف آب و مباحث مربوط به نوع خاک که تاثیر بسیاری در موضوع فرونشست دارد و ایجاد بستر مناسب جهت همکاری هرچه‌ بیشتر پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی در جهت مدیریت موضوع فرونشست از دیگر محورهایی بود که در این جلسه طرح و مورد تاکید قرار گرفت .

    خاطرنشان می‌شود ، همکاری در تهیه خواص فیزیکی و هیدرولیکی خاک در مناطق و زون‌های مستعد فروریزش و فرونشست،‌ همکاری در شناخت مواد آلاینده خاک و آب که در زون‌های مستعد فروریزش و فرونشست دچار آلودگی می‌شوند و تهیه روش‌های مناسب برای رفع آلودگی خاک و آب ، همکاری در تعیین نیاز آبی، آب مصرفی گیاهان و سامانه‌های نوین آبیاری مناسب در زون‌های مستعد فروریزش و فرونشست، همکاری در ارزیابی تناسب اراضی محصولات کشاورزی مناسب در زون‌های مستعد فرونشست و فروریزش زمین، تدوین ضوابط و آئین نامه‌های موردی و اقدامات و تمهیدات پیشگیرانه و مقابله‌ای در این خصوص ، همکاری در شناخت کمی و کیفی خاک و آب کشاورزی در زون‌های مستعد فرونشست ، همکاری در تعیین نیاز آبی و آب مصرفی گیاهان الگوی کشت در زون‌های مستعد فرونشست و فروریزش و ایجاد گزینه‌های الگوی کشت براساس منابع آب موجود و شناسایی و بهینه‌سازی عوامل مؤثر در مدیریت مصرف آب در زون‌های فرونشست و ارائه راهکارهای مدیریتی ارتقاء کارایی و بهره‌وری مصرف آب گیاهان زراعی در زون‌های مستعد فرونشست از جمله زمینه‌های همکاری بر اساس این تفاهم‌نامه است .

    همچنین همکاری در اصلاح اراضی ، بهسازی و مدیریت خاک در زون‌های مستعد فروریزش و فرونشست ، همکاری در تعیین فرسایش پذیری خاک‌های زون‌های مستعد فروریزش و فرونشست ، همکاری در تدوین ضوابط و آئین‌نامه‌های مناسب و تعیین تمهیدات مهندسی برای کاهش آسیب‌پذیری خاک و آب در برابر پدیده فروریزش و فرونشست ، انجام بازدیدهای میدانی مشترک هنگام رخدادهای تأثیرگذار با استفاده از امکانات و پتانسیل‌های موجود طرفین و تهیه گزارش‌های فنی مشترک فوری، مقدماتی و نهایی ،‌ برگزاری کارگاه‌های آموزشی ، جلسات سخنرانی‌های تخصصی، سمینارها و همایش‌ها و نشست‌های کارشناسی مشترک در زمینه‌های موردعلاقه و به‌خصوص در حیطه موضوعات مرتبط،‌ تبادل داده‌ها ، تجربه‌ها ، اسناد و مدارک علمی و پژوهشی و کتابخانه‌ای بین طرفین و تهیه دستورالعمل‌ها، گزارش‌های فنی و مقالات علمی و پژوهشی مشترک از دیگر محورهای همکاری میان طرفین بر اساس مفاد این تفاهم‌نامه ۳ ساله خواهد بود .




    مطالب مرتبط

    هر یک از دوره‌ها در ۵ روز و حدود ۴۰ ساعت برای مهندسان برگزار شد و دارای آزمون‌های نهایی در دو مرحله نیز بود . این دوره‌ها در سال جاری نیز با استفاده از تجربیات قبلی تقویت و برگزار خواهد شد .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، محمدمهدی حیدری رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی در نشست خبری به تشریح وضعیت پهنه های انتخابی نهضت ملی مسکن پرداخت ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه اینکه مقاومت ساختمانی ۱۴۰۰ ساختمان بلند در تهران ارزیابی شد ، از احداث ...

    |

    ارزیابی ساختمان‌های ناایمن موضوع مهمی است که بر اساس جزء ۵ بند ض ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران انجام آن بر عهده مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی در همکاری با دیگر سازمان‌ها و نهادها قرار گرفته است .

    |

    نظرات کاربران