در حال بارگذاری ...
  • آغاز همکاری وزارت راه و شهرسازی با وزارت جهاد کشاورزی برای ارایه راهکار کاهش مخاطره فرونشست زمین

    هم اکنون در مراجع علمی با اصطلاح آب مجازی روبه رو هستیم . این بدان معناست که در برخی از کشورهای پیشرفته به دلیل جلوگیری از هدررفت آب از کاشت برخی از محصولات کشاورزی که نیاز به آب فراوان دارد ممانعت می‌شود ، حتی در کشورهایی که از نظر آب ، مشکلی وجود ندارد . این مدیریت صحیح سبب شده مصرف آب زیرزمینی به نسبت کمتر شود .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی از آغاز همکاری این مرکز با موسسه آب و خاک وزارت جهادکشاورزی در خصوص کاهش مخاطره فرونشست ورامین خبر داد .

    علی بیت‌اللهی در خصوص جزئیات انعقاد تفاهم‌نامه مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با موسسه آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در خصوص مطالعه مشترک برای ارایه راهکارهای کاهش فرونشست زمین به ارایه توضیح پرداخت .

    عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با اشاره به بند "ض" ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران و وظایفی که بر اساس این قانون برای کاهش مخاطرات فرونشست و کاهش خطر زلزله بر عهده مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی نهاده شده است ، گفت : از آنجایی که ۸۰ درصد هدررفت آب‌های زیرزمینی بر اساس مطالعات و تحقیقات در حوزه کشاورزی به دلیل حفر چاه‌های غیرمجاز و روش‌های منسوخ شده آبیاری و عدم بازیافت آب‌ها انجام می‌شود ، مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی برای تکمیل مطالعات خود و ارایه راهکارهای مناسب در خصوص اصلاح مصرف آب‌های زیرزمینی و کاهش مخاطره فرونشست و تکمیل شبکه دانش ، تفاهم‌نامه‌ای را با شرکت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی به امضا رساند .

    بیت‌اللهی ضمن تاکید بر این مطلب که فرونشست زمین در مناطقی از کشور همچون ورامین به مرحله بحرانی رسیده است ، افزود : در نظر است تا در منطقه ورامین و روستای معین‌آباد که فرونشست زمین در آن منطقه به فاجعه تبدیل شده ، مطالعه موردی فرونشست را به عنوان الگو انجام داده و با انجام مطالعات موردی از این دست در مناطق پرخطر از نظر فرونشست ، راهکارهای مناسبی را به دولت ارایه دهیم . مطالعات عمده در خصوص شناخت پدیده فرونشست زمین و مقابله با آثار زیان بار آن انجام شده است اما در خصوص نوع آبیاری و شیوه کشت و زرع ، وزارت جهاد کشاورزی باید نظر بدهد .

    عضو هیات‌علمی مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی سرعت دادن به انجام این مطالعات را نیازمند تامین اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه دانست و گفت : چنانچه تامین اعتبار انجام شود ظرف مدت کوتاهی تحقیقات انجام و راهکارهای عملیاتی و اجرایی برای مقابله با فرونشست در مقیاس ناحیه‌ای ارایه خواهد شد .

    وی توضیح داد : هم اکنون در مراجع علمی با اصطلاح آب مجازی روبه رو هستیم . این بدان معناست که در برخی از کشورهای پیشرفته به دلیل جلوگیری از هدررفت آب از کاشت برخی از محصولات کشاورزی که نیاز به آب فراوان دارد ممانعت می‌شود ، حتی در کشورهایی که از نظر آب ، مشکلی وجود ندارد . این مدیریت صحیح سبب شده مصرف آب زیرزمینی به نسبت کمتر شود .




    مطالب مرتبط

    هر یک از دوره‌ها در ۵ روز و حدود ۴۰ ساعت برای مهندسان برگزار شد و دارای آزمون‌های نهایی در دو مرحله نیز بود . این دوره‌ها در سال جاری نیز با استفاده از تجربیات قبلی تقویت و برگزار خواهد شد .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، محمدمهدی حیدری رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی در نشست خبری به تشریح وضعیت پهنه های انتخابی نهضت ملی مسکن پرداخت ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه اینکه مقاومت ساختمانی ۱۴۰۰ ساختمان بلند در تهران ارزیابی شد ، از احداث ...

    |

    نظرات کاربران