در حال بارگذاری ...
  • ساخت و سازهای غیرمجاز یکی از چالش های شهرنشینی نوین

    اجرائیات شهرداری در همان ابتدای احداث یا توسعه بنای غیر مجاز بایستی مانع از ورود پرونده به کمیسیون ماده ۱۰۰ شده و در ادامه شورای شهر و دستگاه قضایی نیز برای صدور رای تخریب بدرستی پای کار حضور داشته و با عملکردی صحیح به رای دریافت جریمه بسنده نکنند .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل راه و شهرسازی ایلام در خصوص وضعیت ساخت و سازهای شهری گفت : امروزه تخلف در ساخت و سازها از ضوابط و استانداردهای کیفی ، فنی و شهرسازی در اکثر شهرهای کشور واقعیتی ریشه دار و گسترده بوده که همسو با رشد شهرنشینی و اجرای آن ، به صورت ساختمان‌های بلند مرتبه و افزایش تراکم ساختمانی به طور تصاعدی در حال افزایش است .

    عبدالله بهادری با اشاره به اینکه رعایت اصول ساخت و ساز زمینه ساز توسعه زیرساخت ها و عمران و آبادانی شهر در تمامی زمینه ها از جمله عمرانی ، اقتصادی ، فرهنگی ، سیاسی و تاریخی را  فراهم می نماید اظهار داشت : اداره کل راه و شهرسازی به عنوان دبیر کمیسیون ماده ۵ تمام تلاش خود در جهت رعایت ضوابط و قوانین اجرایی ساخت و سازهای شهری به کار خواهد بست تا با انبوه سازی بی برنامه و تراکم جمعیت روز افزون که فقط و فقط به سود سوداگران بازار مسکن بوده و ضرر و زیان آن برای عموم شهروندان می باشد مقابله نماید و در این راه همکاری و همراهی سایر دستگاهها و نهادها از جمله شهرداری ضروری است .

    به عنوان مثال جلوگیری از احداث ساختمان های بلند مرتبه در کوچه های ۶ و ۸ متری که بدون در نظر گرفتن مواردی همچون تراکم ، اشرافیت ، زیست محیطی ، ترافیک ، معماری شهری و .... بنا می شوند امری ضروری است . اداره کل راه و شهرسازی به عنوان دستگاه نظارتی ، نظارت بر نظام مهندسی ماده ۳۵ ، تخلفات صورت گرفته را در حین اجرا به شهرداری گزارش می دهد و شهرداری نیز به عنوان متولی رسیدگی به تخلفات بوده و همکاری این دو دستگاه می تواند جلو زیاده خواهی برخی از اشخاص را گرفته تا مانع اجرای بی ضابطه اینگونه بنا ها شویم .

    بهادری در ادامه تصریح کرد : اداره راه و شهرسازی در محدوده حریم شهری تنها وظیفه نظارت بر شهرداری و نظام مهندسی را بر عهده دارد و ممانعت در برابر ساخت و سازهای غیر مجاز شهری وظیفه قانونی شهرداری می باشد . امروزه هزینه های شهرداری جهت توسعه فضاهای شهری ، آسفالت خیابان ها ، بهسازی معابر ، احداث بوستان ها و مبلمان شهری ، مدیریت پسماندها ، هزینه های جاری کارکنان و ... بسیار سنگین است و منبع درآمد و اعتبارات شهرداری محدود و این امر نا خودآگاه باعث شده است شهرداری ها به عنوان منبع درآمد برای هزینه های شهری به سوی ارجاعات به کمیسیون ماده ۱۰۰ بکشاند . علی رغم میل باطنی شهردار و شورای شهر در این شرایط ماده۱۰۰ به عنوان منبع درآمدی برای شهرداری و شورای شهر محسوب می شود .

    اگر شهرداری اعتبارات کافی برای طرح ها و برنامه ها و مخارج خود داشته باشد آنگاه شهرداری طبق تبصره ۷ از ماده ۱۰۰ قانون ، از ادامه ساخت و ساز ممانعت به عمل می آورد ، اما متأسفانه با توجه به نکات مذکور شهرداری ، تخلف گزارش شده از سوی نظام مهندسی را به ماده ۲۷ ارجاع و از این طریق اجازه ادامه ساخت و ساز غیر مجاز را صادر و در نهایت متخلف را برای دریافت جریمه به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع می دهد .

    بهادری در ادامه افزود : در واقع واحد اجرائیات شهرداری در همان ابتدای احداث یا توسعه بنای غیر مجاز بایستی مانع از ورود پرونده به کمیسیون ماده ۱۰۰ شده و در ادامه شورای شهر و دستگاه قضایی نیز برای صدور رای تخریب بدرستی پای کار حضور داشته و با عملکردی صحیح به رای دریافت جریمه بسنده نکنند .

    مدیرکل راه و شهرسازی استان با اشاره به پایین بودن اثر بازدارندگی کمیسیون ماده ۱۰۰ ساخت و سازهای غیر مجاز اظهار داشت : بایستی قیمتهای دریافت جریمه در حدی باشد که برای مالکین و پیمانکاران افزون بر دریافت بهای پروانه مقرون به صرفه نباشد .




    نظرات کاربران