در حال بارگذاری ...
  • اجرای ۱۴ پروژه بازآفرینی شهری در استان کرمان طی سال جاری

    مجموع سکونتگاه‌های غیررسمی کرمان ۸۱۶ هکتار است که شامل محله‌های اله‌آباد ، صیاد شیرازی ، شهرک صنعتی و قمر بنی هاشم می‌شود و بیش از ۳۳ هزار نفر در این سکونتگاه‌ها زندگی می‌کنند .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت : مهم‌ترین فعالیت سال جاری ، تکمیل پروژه‌هایی است که در سال‌های گذشته تعریف شده و در مجموع امسال ۱۴ پروژه در حوزه بازآفرینی شهری در کرمان اجرا می‌شود .

    علی حاجی‌زاده توضیحاتی در خصوص فعالیت‌ها و برنامه‌های این اداره‌کل در حوزه بازآفرینی شهری ارایه کرد و گفت : مهم‌ترین برنامه سال جاری ، تکمیل پروژه‌هایی است که در سال‌های گذشته تعریف شده اما به دلیل تورم موجود ، تامین هزینه‌های این پروژه‌ها زمان زیادی طول می‌کشد ، در مجموع امسال ۱۴ پروژه در حوزه بازآفرینی شهری در کرمان اجرا می‌شود .

    علی حاجی‌زاده مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان به مهم‌ترین پروژه‌های بازآفرینی شهری کرمان اشاره کرد و گفت : احداث مرکز بهداشت شهید صیاد شیرازی که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در حال انجام است ، ساخت خانه محله در شهرک صنعتی کرمان که پیشرفت ۷۵ درصدی دارد ، ساخت مدرسه ۱۲ کلاسه در محله اله‌آباد کرمان و احداث سوله ورزشی در محله قمربنی‌هاشم از جمله مهم‌ترین پروژه‌های بازآفرینی شهری در کرمان به شمار می‌روند .

    مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان یکی دیگر از فعالیت‌های انجام شده را توانمندسازی ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی برشمرد و گفت : سال گذشته با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای ۶ دوره آموزشی جهت توانمندسازی ساکنان این سکونتگاه‌ها برگزار کردیم و تا پایان هفته نیز یک قرارداد ۵۰ میلیون تومانی با سازمان فنی و حرفه‌ای برای برگزاری ۶ دوره آموزشی دیگر در سال جاری منعقد خواهیم کرد، او با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در خصوص نوسازی بافت‌های فرسوده اظهار کرد : شرکت بازآفرینی شهری ایران در استان کرمان زمینی ندارد تا بتواند مستقیما برای احداث مسکن ملی ورود پیدا کند اما ارایه تسهیلات بانکی به متقاضیان و نیز تشویق شهروندان به نوسازی بافت‌های فرسوده به طور گسترده‌ای انجام می‌شود . سال گذشته ۲۰۳ متقاضی برای دریافت تسهیلات نوسازی به بانک عامل معرفی شدند ، سال ۹۸ نیز ۴۸۱ واحد، سال ۹۷، ۳۷۵ واحد و در سال ۹۶ نیز ۸۲۸ واحد به بانک‌های عامل معرفی شدند . همچنین ارایه تسهیلات به مسکن اولی‌ها از سال ۸۸ تا امروز حدد ۵۱۰ نفر بوده است .

    حاجی‌زاده یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های شرکت بازآفرینی شهری ایران را تامین قیر سکونتگاه‌های غیررسمی برشمرد و عنوان کرد : سال گذشته به کل استان کرمان ۳ هزار و ۲۱ تن قیر تحویل شد که با همکاری شهرداری‌های کرمان و بم کار آسفالت معابر را دنبال می کنیم و امیدوارم این کار ادامه‌دار باشد .

    وی با اشاره به این که شهر کرمان ۱۳ هزار و ۱۶ هکتار مساحت دارد ، گفت : از این میزان هزار و ۵۸۹ هکتار بافت فرسوده است ، یعنی حدود ۱۲ درصد شهر کرمان را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد . همچنین جمعیت کل شهر کرمان حدود ۷۰۰ هزار نفر است که از این تعداد ۱۳۰ هزار نفر (حدود ۲۴ درصد) در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند .

    حاجی زاده در خصوص سکونتگاه‌های غیررسمی شهرکرمان نیز توضیح داد : مجموع سکونتگاه‌های غیررسمی کرمان ۸۱۶ هکتار است که شامل محله‌های اله‌آباد ، صیاد شیرازی ، شهرک صنعتی و قمر بنی هاشم می‌شود و بیش از ۳۳ هزار نفر در این سکونتگاه‌ها زندگی می‌کنند .

    او با بیان این که در مجموع استان کرمان ۶۷ هزار و ۵۱۰ هکتار مساحت دارد که شامل کرمان ، رفسنجان ، سیرجان ، جیرفت ، بم و سایر شهرها می‌شود ، گفت : از این میزان ۶ هزار و ۲۲۳ هکتار آن بافت فرسوده و ۴ هزار و ۸۴۶ هکتار نیز سکونتگاه غیررسمی است .




    مطالب مرتبط

    تسهیل و تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده علاوه بر حفظ جان ساکنان بافت‌های فرسوده شهری از اولویت‌های اصلی دولت به شمار می‌رود . ما در بافت فرسوده ، با یک تیر چند نشان می‌زنیم ؛ هم بافت فرسوده خطرناک را رفع می‌کنیم و هم با تخریب هر پلاک فرسوده به‌طور متوسط در کشور ۳ واحد مسکن ...

    |

    سازمان برنامه و بودجه کشور آمادگی دارد شرکت بازآفرینی شهری ایران را در زمینه موافقتنامه‌ها و اعتبارات یاری کند تا شرایط جهت نوسازی بافت‌های فرسوده و بازآفرینی شهری محلات هدف تسهیل و تسریع شود .

    |

    آمارها حاکی است که در سال ۱۴۰۲ ، پروانه ساختمانی بیش از ۹۲ هزار واحد در بافت فرسوده کشور صادر شد که این میزان در مقایسه با رکوردی که در سال ۱۳۹۰ به تعداد ۸۹ هزار و ۶۳۵ واحد به ثبت رسید ، شکسته شد .

    |

    انتظار داریم طی دو ماه آینده ، شهرهای باقیمانده نیز بسته تشویقی را اجرا کنند . البته تلاش بر این است تا استان‌ها به سمت بومی‌گرایی رفته و با همکاری شهرداری‌ها بسته تشویقی متناسب با شرایط شهر خود را در کمیسیون ماده پنج به تصویب برسانند .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه در ۱۳ هزار پلاکی که در بافت فرسوده مناطق ۱۷ و ۱۸ تهران در حریم راه‌آهن ...

    |

    نظرات کاربران