در حال بارگذاری ...
  • اجرای ۱۴ پروژه بازآفرینی شهری در استان کرمان طی سال جاری

    شرکت بازآفرینی شهری ایران در استان کرمان زمینی ندارد تا بتواند مستقیما برای احداث مسکن ملی ورود پیدا کند اما ارایه تسهیلات بانکی به متقاضیان و نیز تشویق شهروندان به نوسازی بافت‌های فرسوده به طور گسترده‌ای انجام می‌شود ، سال گذشته ۲۰۳ متقاضی برای دریافت تسهیلات نوسازی به بانک عامل معرفی شدند ، سال ۹۸ نیز ۴۸۱ واحد ، سال ۹۷ ، ۳۷۵ واحد و در سال ۹۶ نیز ۸۲۸ واحد به بانک‌های عامل معرفی شدند ، همچنین ارایه تسهیلات به مسکن اولی‌ها از سال ۸۸ تا امروز حدد ۵۱۰ نفر بوده است .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل راه و شهرسازی کرمان از اجرای ۱۴ پروژه بازآفرینی شهری در استان طی امسال خبر داد .

    علی حاجی‌زاده اظهار داشت : مهم‌ترین برنامه امسال این اداره کل ، تکمیل پروژه‌هایی است که در سال‌های گذشته تعریف شده اما به دلیل تورم موجود ، تامین هزینه‌های این پروژه‌ها زمان زیادی طول می‌کشد که در مجموع امسال ۱۴ پروژه در حوزه بازآفرینی شهری در کرمان اجرا می‌شود .

    ساخت مراکز بهداشتی ، فرهنگی و آموزشی در سکونتگاه‌های غیررسمی

    وی به مهم‌ترین پروژه‌های بازآفرینی شهری کرمان اشاره کرد و گفت : احداث مرکز بهداشت شهید صیاد شیرازی که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در حال انجام است ، ساخت خانه محله در شهرک صنعتی کرمان که پیشرفت ۷۵ درصدی دارد ، ساخت مدرسه ۱۲ کلاسه در محله اله‌آباد کرمان و احداث سوله ورزشی در محله قمربنی‌هاشم از جمله مهم‌ترین پروژه‌های بازآفرینی شهری در کرمان به شمار می‌روند .

    مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان یکی دیگر از فعالیت‌های انجام شده را توانمندسازی ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی برشمرد و گفت : سال گذشته با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای ۶ دوره آموزشی برای توانمندسازی ساکنان این سکونتگاه‌ها برگزار کردیم و تا پایان هفته نیز یک قرارداد ۵۰ میلیون تومانی با سازمان فنی و حرفه‌ای برای برگزاری ۶ دوره آموزشی دیگر در امسال منعقد خواهیم کرد .

    استفاده نزدیک به ۲۰۰۰ مالک از وام نوسازی بافت فرسوده

    وی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در خصوص نوسازی بافت‌های فرسوده اظهار کرد : شرکت بازآفرینی شهری ایران در استان کرمان زمینی ندارد تا بتواند مستقیما برای احداث مسکن ملی ورود پیدا کند اما ارایه تسهیلات بانکی به متقاضیان و نیز تشویق شهروندان به نوسازی بافت‌های فرسوده به طور گسترده‌ای انجام می‌شود ، سال گذشته ۲۰۳ متقاضی برای دریافت تسهیلات نوسازی به بانک عامل معرفی شدند ، سال ۹۸ نیز ۴۸۱ واحد ، سال ۹۷ ، ۳۷۵ واحد و در سال ۹۶ نیز ۸۲۸ واحد به بانک‌های عامل معرفی شدند ، همچنین ارایه تسهیلات به مسکن اولی‌ها از سال ۸۸ تا امروز حدد ۵۱۰ نفر بوده است .

    اختصاص بیش از ۳۰۰۰ تن آسفالت از سوی راه و شهرسازی به شهرداری های استان

    حاجی‌زاده یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های شرکت بازآفرینی شهری ایران را تامین قیر سکونتگاه‌های غیررسمی برشمرد و عنوان کرد : سال گذشته به استان کرمان ۳ هزار و ۲۱ تن قیر تحویل شد که با همکاری شهرداری‌های کرمان و بم کار آسفالت معابر را دنبال می کنیم و امیدوارم این کار ادامه‌دار باشد .

    یک چهارم جمعیت شهر کرمان ساکن بافت فرسوده است

    وی با اشاره به این که شهر کرمان ۱۳ هزار و ۱۶ هکتار مساحت دارد ، گفت : از این میزان هزار و ۵۸۹ هکتار بافت فرسوده است ، یعنی حدود ۱۲ درصد شهر کرمان را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد ، همچنین جمعیت کل شهر کرمان حدود ۷۰۰ هزار نفر است که از این تعداد ۱۳۰ هزار نفر (حدود ۲۴ درصد) در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند .

    حاجی زاده در خصوص سکونتگاه‌های غیررسمی شهر کرمان نیز توضیح داد : مجموع سکونتگاه‌های غیررسمی کرمان ۸۱۶ هکتار است که شامل محله‌های اله‌آباد ، صیاد شیرازی ، شهرک صنعتی و قمر بنی هاشم می‌شود و بیش از ۳۳ هزار نفر در این سکونتگاه‌ها زندگی می‌کنند .

    وی با بیان این که در مجموع استان کرمان ۶۷ هزار و ۵۱۰ هکتار مساحت دارد که شامل کرمان ، رفسنجان ، سیرجان ، جیرفت ، بم و سایر شهرها می‌شود ، گفت : از این میزان ۶ هزار و ۲۲۳ هکتار آن بافت فرسوده و ۴ هزار و ۸۴۶ هکتار نیز سکونتگاه غیررسمی است .




    مطالب مرتبط

    تسهیل و تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده علاوه بر حفظ جان ساکنان بافت‌های فرسوده شهری از اولویت‌های اصلی دولت به شمار می‌رود . ما در بافت فرسوده ، با یک تیر چند نشان می‌زنیم ؛ هم بافت فرسوده خطرناک را رفع می‌کنیم و هم با تخریب هر پلاک فرسوده به‌طور متوسط در کشور ۳ واحد مسکن ...

    |

    سازمان برنامه و بودجه کشور آمادگی دارد شرکت بازآفرینی شهری ایران را در زمینه موافقتنامه‌ها و اعتبارات یاری کند تا شرایط جهت نوسازی بافت‌های فرسوده و بازآفرینی شهری محلات هدف تسهیل و تسریع شود .

    |

    آمارها حاکی است که در سال ۱۴۰۲ ، پروانه ساختمانی بیش از ۹۲ هزار واحد در بافت فرسوده کشور صادر شد که این میزان در مقایسه با رکوردی که در سال ۱۳۹۰ به تعداد ۸۹ هزار و ۶۳۵ واحد به ثبت رسید ، شکسته شد .

    |

    بازآفرینی شهری یکی از طرح های بسیار مهم وزارت راه و شهرسازی است که بصورت برنامه ای مدّون و هدفمند توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران پیش می رود و لازم است تا اداره کل نیز اهتمام ویژه ای جهت اجرای طرح های بازآفرینی به ویژه در حوزه نوسازی مسکن داشته باشد .

    |

    انتظار داریم طی دو ماه آینده ، شهرهای باقیمانده نیز بسته تشویقی را اجرا کنند . البته تلاش بر این است تا استان‌ها به سمت بومی‌گرایی رفته و با همکاری شهرداری‌ها بسته تشویقی متناسب با شرایط شهر خود را در کمیسیون ماده پنج به تصویب برسانند .

    |

    نظرات کاربران