در حال بارگذاری ...

ابلاغ شرح خدمات ۷ رشته مهندسی ساختمان

شرح خدمات مهندسی تدوین شده در هفت رشته مهندسی که به زودی ابلاغ خواهد شد ، چارچوبی تعیین کرده که اختلافات بین رشته‌های مهندسی و مهندسان رشته‌های مختلف را برطرف خواهد کرد و بخش‌هایی از کار که عملا به دلیل اختلاف ناظران از نظارت خارج می‌شد، به چرخه نظارت برمی‌گردد .

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان از ابلاغ شرح خدمات هفت رشته مهندسی ساختمان و همچنین تعیین و ابلاغ درصد حق‌الزحمه بین رشته‌ای در چهار رشته مهندسی خبر داد .

علی‌محمد عبدی‌قهرودی از ابلاغ شرح خدمات رشته‌های مهندسی و همچنین تعیین و ابلاغ درصد حق‌الزحمه بین رشته‌ای نظارت در چهار رشته اصلی مهندسی (عمران ، معماری ، تاسیسات برقی و تاسیسات مکانیکی) ، مهندسی خبر داد .

مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان با اعلام این مطلب که هم اکنون دو موضوع شرح خدمات هفت رشته مهندسی که از سال ۹۶ مقدمات آن در دستور کار بوده و همچنین تعیین درصد حق‌الزحمه بین‌رشته ای در دستور کار قرار دارد ، گفت : طی سه ماه گذشته وقت فراوانی صرف تدوین شرح خدمات مهندسی شد و دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه با همفکری و همراهی نمایندگان شورای مرکزی سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان و همچنین برخی از اعضای سازمان‌های نظام مهندسی استان‌ها موضوع به جمع‌بندی رسید که به زودی شرح خدمات مهندسی نهایی ابلاغ می‌شود .

عبدی با اشاره به اینکه تاکنون شرح خدمات مهندسی در هفت رشته مهندسی (عمران ، معماری ، شهرسازی ، تاسیسات برقی ، تاسیسات مکانیکی ، نقشه‌برداری ، ترافیک) به شکل مدون وجود نداشت ، افزود : یکی از دلایل اختلاف سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان‌ها فقدان شرح خدمات مدون بوده که سبب تداخل در ارایه خدمات مهندسی می‌شد . به عنوان نمونه برخی از مسئولیت‌های ناظر معمار با ناظر سازه به دلیل نبود شرح خدمات تداخل شده که این تداخل‌ها سبب بروز مشکلاتی بود که با تدوین و ابلاغ شرح خدمات این مشکلات حل خواهند شد .

وی تصریح کرد : شرح خدمات مهندسی تدوین شده در هفت رشته مهندسی که به زودی ابلاغ خواهد شد ، چارچوبی تعیین کرده که اختلافات بین رشته‌های مهندسی و مهندسان رشته‌های مختلف را برطرف خواهد کرد و بخش‌هایی از کار که عملا به دلیل اختلاف ناظران از نظارت خارج می‌شد، به چرخه نظارت برمی‌گردد .

مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان از دیگر مشکلات موجود بین اعضای سازمان‌های نظام مهندسی را تعیین درصد بین رشته‌ای حق‌الزحمه نظارت برای چهار رشته عمران ، معماری ، تاسیسات برقی و تاسیسات مکانیکی برشمرد و با اشاره به اینکه سال‌ها درصد حق‌الزحمه به شکل سلیقه‌ای در استان‌ها تعیین می‌شد از ابلاغ درصد حق‌الزحمه بین رشته‌ای نظارت و طراحی برای چهار رشته مهندسی به زودی خبر داد .

عبدی‌قهرودی توضیح داد : درصد حق‌الزحمه نظارت برای چهار رشته مهندسی ، سال‌ها بلاتکلیف و سلیقه‌ای تعیین می‌شد و هر استانی بر اساس مصوباتی که از هیات چهارنفره استان اخذ می‌کرد تفکیک درصد حق‌الزحمه بین رشته‌ای را تعیین می‌کرد که عملا مشکلات عدیده‌ای را ایجاد کرده است . به عنوان نمونه در یک ساختمان درصد خدمات ارایه شده در بخش نظارت توسط ناظر سازه ، ناظر معماری ، ناظر تاسیسات مکانیکی و ناظر تاسیسات برقی در دو استان مجاور متفاوت و در نوسان است .

وی تاکید کرد : هم اکنون درصد حق‌الزحمه نظارت بین رشته‌ای در چهار رشته در تمامی استان‌های کشور اخذ بررسی شده و با ابلاغ درصد حق‌الزحمه نگاه سلیقه‌ای برطرف خواهد شد و طبق چارچوب مدون در خصوص اخذ حق‌الزحمه بین رشته‌ای نظارت و طراحی عمل خواهد شد . بعد از ابلاغ شرح خدمات، تعیین و ابلاغ درصد حق‌الزحمه بین رشته‌ای در  چهار رشته اصلی مهندسی ساختمان انجام خواهد شد .




مطالب مرتبط

این آزمون شامل آزمون‌های ورود به حرفه مهندسان در هفت رشته مهندسی ، معماری صلاحیت‌های (طراحی ، نظارت و اجرا) ، عمران صلاحیت‌های (نظارت ، محاسبات ، اجرا) ، تأسیسات مکانیکی (نظارت ، طراحی و اجرا) ، تأسیسات برقی (نظارت ، طراحی و اجرا) ، شهرسازی ، نقشه برداری و ترافیک برای اخذ پروانه ...

|

نظرات کاربران