در حال بارگذاری ...
  • ایجاد جریان پایدار تولید مسکن در کشور

    امروز در پردیس پروژه‌های طرح اقدام ملی فراوان در حال ساخت است . در سایر شهرها و نقاط نیز همین شرایط وجود دارد . امیدواریم مردمی که ثبت نام و افتتاح حساب کردند ، آورده خود را هرچه سریع‌تر تکمیل کنند تا این پروژه با پشتیبانی که مردم و وامی که ما به صورت اتوماتیک از سیستم بانکی برای پروژه تخصیص می دهیم ، در زمانبندی تعریف شده تکمیل شود و مردم بتوانند خانه‌ها را به یاری خدا تحویل گرفته و استفاده کنند .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، وزیر راه و شهرسازی گفت : این وزارتخانه توانست ۲۴۰ هزار هکتار از اراضی خود را که به علت تناقصات قانونی خارج از دسترس بودند ، تحویل بگیرد .

    محمد اسلامی در مراسم بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی ۲۲۰۰ میلیارد تومان پروژه روبنایی ، زیربنایی ومحله‌محور در شهر جدید پردیس ، با اشاره به ایجاد جریان تولید پایدار مسکن در کشور گفت : در این دوره از وزارت راه و شهرسازی به دنبال آن بودیم که بتوانیم با فراهم کردن سازوکارهای اصولی جریان تولید مسکن در کشور را به یک جریان پایدار تبدیل کنیم . این مهم‌ترین تفاوتی بوده است که در این دوره وزارت راه و شهرسازی در سیاست‌ها و رویکردها قابل مشاهده است . فکر و اندیشه ، رویکردها ، طرح‌ریزی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در جهتی بوده است که بتواند این جریان پایدار را به صورت پیوسته تقویت کند تا نتیجه مورد انتظار حاصل شود . برای آنکه یک سیاست تاثیرگذار باشد ، اخذ نتیجه بسیار حائز اهمیت است .

    وی ادامه داد: از روز اول برای تکمیل مسکن مهر با همه کاستی‌هایی که داشت ، اهتمام ویژه داشتیم . ما در این دوره مدیریت نتوانستیم هیچ منبع دولتی برای تکمیل مسکن مهر دریافت کنیم، چراکه دیگر ردیفی در بودجه برای اینکار وجود نداشت. بنابراین باید از منابع داخلی خود و با سازوکار‌های متفاوت مالی این کار را انجام می‌دادیم. نمی‌توانستیم پروژه مسکن مهر را با سرانه‌هایی که ایجاد نشده بود و یا ساختمان‌هایی که دارای نواقص بود ادامه دهیم . مردمی که در این مساکن ساکن می‌شوند باید بتوانند محل مناسب برای سکونت خود داشته باشند و افزون بر آن لوازمی که پشتیبان زندگی است، مانند امنیت، فضای سبز، بازار و فعالیت‌های گوناگون محله محور را در اختیار بگیرند که بتوانند یک زندگی طبیعی داشته باشند. برای اینکار فقط در پردیس ۷ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده  و این منابع مالی با سویه‌های گوناگون تا به امروز تامین شده است.  

    اسلامی با اشاره به توسعه پارک علم‌وفناوری شهر جدید پردیس گفت : انشاالله پردیس با توسعه جدی در علم پارک‌وفناوری که بزرگترین شهرک دانش بنیان کشور است و امروز بیش از۳۰۰ هکتار زمین در اختیار آن قرار دارد به یک سکونت‌گاه فاخر و یک محل کسب‌وکار فاخر دانش‌بنیان که محل جذب و رشد نخبگان کشور خواهد بود، تبدیل شده و به عنوان یک شهر کاملا متمایز از سایر شهرهای کشور معرفی خواهد شد.

    وی افزود: ما با این نگاه سیاست احداث شهرهای جدید را دنبال می کنیم. نگاهی که سکونت و فعالیت متناسب و هم‌افزایی را به وجود بیاورد تا شهرهای جدید ما به یک محل تنزل یافته خوابگاهی و شهرهایی که شهرهایی که روز مرده است و شب خوابگاه تبدیل نشود. این سیاست و این نگاه نیاز به اهتمام پیوسته داشت و لازم بود مصادیق عملی داشته باشد که شاهد حرکت این سیاست در بستر اجرا نیز باشیم.

    وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این وزارتخانه در بحث سازوکارهای مربوط به تولید مسکن سه عامل را با نگاه ویژه دنبال کرده است ، گفت : در این دوره برنامه‌ریزی پایدار برای شناسایی متقاضی واجد شرایط  انجام شد تا در کانون زندگی متقاضی برای او تامین مسکن انجام شود . نکته مهم این است که تعداد متقاضیان واقعی در فراخوان‌های طرح اقدام ملی مسکن تقریبا ۷۰ درصد ریزش داشت . یعنی از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر که در ۵ مرحله ثبت نام کردند کل واجدان شرایط که استحقاق دریافت زمین و مسکن با امتیاز را دارند ، نزدیک ۵۳۰ هزار نفر بودند . اگر کسی می‌خواهد برنامه‌ریزی کمی برای تولید مسکن  انجام دهد باید به این نکات توجه کند که کدام مکان ، در کدام شهر و برای کدام متقاضی باید احداث شود . این امر امروز اتفاق افتاده است .

    وی ادامه داد: در فاز پنجم ثبت نام که ۱۸۳ شهر انجام شد ، از ۳۳۰ هزار نفری که ثبت نام کردند ، تنها ۱۳۰ هزار نفر واجد شرایط اند . شناسایی متقاضیان روی بستر نرم‌افزاری و نظام برنامه‌ریزی حرکت می‌کند که مرتب تکرار شود و مسیر خود را پیدا کرده است .

    این عضو کابینه دوازدهم تامین مسکن را اقدام دوم وزارت راه و شهرسازی دانست و گفت : سال‌ها بود که وزارت راه و شهرسازی به دلیل تناقصات قانونی نمی‌توانست اراضی خود را دریافت کند . در این چندسال با فقر زمین که یکی از عوامل مهم در تولید و قیمت تمام شده مسکن است ، مواجه بودیم . وقتی زمین به دلیل تناقص قانونی از ما دریغ می‌شود ، به طور طبیعی وزارتخانه نمی‌تواند حرکت را انجام داده و جریان سازی برای تولید مسکن انجام دهد . 

    وی افزود : اما سرانجام به لطف الهی و با پیگیری ویژه، وزیر جهاد کشاورزی و سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی موافقت کردند که ماده ۱۲ قانون زمین شهری اجرایی شود و اراضی که در محدوده و حریم شهرها قرار دارد را به وزارت راه و شهرسازی تحویل دهند . اکنون توقف و رکود برای همیشه برداشته شده و ما در این یک سال توانستیم ۲۴۰ هزار هکتار اراضی که متعلق به ما بوده را در اختیار بگیریم . نکته سوم  این است که سازوکارهای مرتبط با قوانین و مقررات مرتبط با قانون و آیین‌نامه‌های دولت و شیوه نامه‌های تولید در مناطق مختلف اعم از شهرهای جدید، بافت‌های فرسوده و سایر مکان ها به صورت کاملا معنی‌دار منسجم اصلاح و تکمیل شد . ما اکنون یک شابلون واحد سیاستی و خط مشی مدیریتی را مدون کردیم و بر این اساس امروز جریان مدیریتی برنامه مسکن را دنبال می‌کند .

    وزیر راه و شهرسازی با اشاره به موافقت برای افزایش سقف وام مسکن در شورای پول و اعتبار گفت : نسبت وام به قیمت تمام شده مسکن تا دو ماه پیش ۲۰ درصد بود که امروز به بالای ۵۰ درصد رسیده است و این گام بزرگی در جهت توانمندسازی مردم برای صاحب خانه شدن است . در این مقطع زمانی شاهد ۱۰ هزار پروژه در سطح کشور هستیم . در ۱۰ هزار نقطه در کشور پروژه در حال اجرا وجود دارد و بیش از ۵۳۰ هزار واحد مسکونی در حال ساخت است .

    وی افزود : امروز در پردیس پروژه‌های طرح اقدام ملی فراوان در حال ساخت است . در سایر شهرها و نقاط نیز همین شرایط وجود دارد . امیدواریم مردمی که ثبت نام و افتتاح حساب کردند ، آورده خود را هرچه سریع‌تر تکمیل کنند تا این پروژه با پشتیبانی که مردم و وامی که ما به صورت اتوماتیک از سیستم بانکی برای پروژه تخصیص می دهیم ، در زمانبندی تعریف شده تکمیل شود و مردم بتوانند خانه‌ها را به یاری خدا تحویل گرفته و استفاده کنند .

    اسلامی در انتها گفت : امروز ۲۲۰۰ میلیارد تومان پروژه در پردیس  به بهره‌برداری رسید و یا کلنگ زنی شد . اما این اتفاق منحصر به تنها یک نقطه نیست . اکنون ما در سراسر ایران به جای همه دستگاه‌هایی که باید تلاش کنند هزینه می کنیم و دریغ هم نداریم ، چرا که این اقدامات باید به ثمر برسد . اگر بخواهیم منتظر سایر دستگاه‌ها باشیم کار پیش نخواهد رفت و مردم منتظر خواهند ماند . 




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی امروز ۷ خرداد در مراسم افتتاح ۶ هزار و ۴۷۷ واحد مسکن مهر در شهرهای جدید پردیس و مهستان با ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس با بیان اینکه در سال گذشته از حدود ۳۰ هزار واحد باقیمانده مسکن مهر ، ۱۸ هزار و ۸۰۰ واحد ...

    |

    در این دولت ، با مطالبه گری بنیاد شهید و همراهی وزارت راه و شهرسازی ، به دنبال آن هستیم که قانون را اجرا کنیم و از خانواده شهدا و فرزندان شهدا و تمامی ایثارگران می‌خواهم که مطالبه گر باشند تا برنامه ها و اقدامات لازم بهتر و سریع‌تر به مرحله اجرا برسد .

    |

    قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران کاملا شفاف است و این بدهکاری چندین و چند ساله ای است که به خانواده ایثارگران وجود دارد . به همین خاطر در این تفاهم‌نامه سعی شد که به صورت اجرایی نسبت به تامین مسکن ایثارگران ورود پیدا کنیم .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ،‌ وزیر راه و شهرسازی و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران تفاهم‌نامه‌ای ۲۱ ماده‌ای را در تاریخ ۱۴۰۳.۷.۲ امضا کردند که ...

    |

    نظرات کاربران