در حال بارگذاری ...
  • ممنوعیت خرید و فروش اراضی با کاربری عمومی و کشاورزی برای احداث مسکن

    کاربری خرید زمین برای تعاونی‌های مسکن باید مسکونی باشد و خریداران لازم است از کاربری مسکونی زمین خریداری شده طبق طرح های مصوب اطمینان داشته باشند .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، سرپرست معاونت شهرسازی و معماری راه و شهرسازی لرستان گفت : خرید و فروش اراضی با کاربری عمومی و کشاورزی در داخل و خارج محدوده شهرها برای احداث مسکن ممنوع است .

    محمد حسین شاکرمی در خصوص قانون منع فروش و واگذاری اراضی فاقد کاربری مسکونی برای امر مسکن اظهار کرد : در این قانون آمده از تاریخ لازم‌الاجراء شدن این قانون هرگونه واگذاری و نقل و انتقال اراضی به اشخاص حقیقی و حقوقی و شرکت‌های تعاونی مسکن اعم از مسکن کارمندی، کارگری، کارکنان نیروهای نظامی و انتظامی برای امر مسکن ‌در داخل محدوده (قانون) شهرها، شهرک‌ها و شهرهای جدید موکول به اخذ گواهی مبنی‌بر نداشتن کاربری معارض و ضوابط ساخت و ساز متناسب با نیاز و هدف متقاضیان در اراضی مورد نظر از مراجع مذکور در مواد (۳) و (۴) این قانون است.

    وی با بیان اینکه در ماده سه قانون فوق، بیان شده که کاربری ، ضوابط ساختمانی و بلامانع بودن نقل و انتقال یا واگذاری زمین برای امر مسکن به شرکت‌های تعاونی مسکن و اشخاص حقیقی در داخل محدوده (قانونی) شهرها، باید از طریق شهرداری مربوط و براساس طرح‌های مصوب توسعه شهری به طور کتبی اعلام و گواهی شده باشد، ادامه داد : همچنین براساس ماده چهار قانون مذکور هرگونه نقل و انتقال و واگذاری زمین به شرکت‌های تعاونی مسکن و اشخاص حقیقی و حقوقی برای امر مسکن در خارج محدوده (قانونی) شهرها اعم از داخل و یا خارج از حریم شهرها بجز در محدوده مصوب شهرهای جدید و شهرک‌هایی که طبق مقررات و براساس طرح‌های مصوب احداث شده یا می‌شوند ، ممنوع است .

    کاربری زمین خریداری شده برای تعاونی‌های مسکن باید مسکونی باشد

    سرپرست معاونت شهرسازی و معماری راه و شهرسازی لرستان گفت : کاربری خرید زمین برای تعاونی‌های مسکن باید مسکونی باشد و خریداران لازم است از کاربری مسکونی زمین خریداری شده طبق طرح های مصوب اطمینان داشته باشند .

    شاکرمی هدف از اجرای این قانون را حفظ اراضی با کاربری عمومی در شهرها و اراضی کشاورزی در خارج شهرها برشمرد و با بیان اینکه این مهم در راستای تثبیت کاربری‌های مورد نیاز برای توسعه شهری است، افزود : این خدمات شهری و عمومی در طرح‌های تفصیلی ، جامع و هادی شهری مشخص شده است . شهروندان چنانچه بخواهند خرید و فروشی برای ساخت و ساز مسکن انجام دهند باید کاربری زمینی که مدنظر آنها با کاربری مسکونی باشد تا دچار مشکلات عدیده‌ای در این راستا نشوند . مردم آگاه باشند که در نقل و انتقالات برای اراضی اینچنینی باید قید شود که کاربری این زمین غیرمسکونی است و حق ساخت و ساز برای امر مسکن وجود ندارد .

    برخی تعاونی‌ها روی کمربند سبز خرید و فروش کردند که این مهم مشمول قانون منع فروش و واگذاری اراضی فاقد کاربری مسکونی است

    شاکرمی با بیان اینکه متاسفانه برخی تعاونی‌ها روی کمربند سبز خرید و فروش کردند که این مهم مشمول قانون منع فروش و واگذاری اراضی فاقد کاربری مسکونی برای امر مسکن می‌شود ، گفت : همچنین تعاونی‌های مسکن در خارج از محدوده شهرها، اراضی کشاورزی را برای امر احداث مسکن تملک می‌کنند که این موضوع مغایر با قانون فوق است و امکان تغییر کاربری برای این اراضی وجود ندارد . کمیسیون ماده پنج و کارگروه‌های امور زیربنایی روی این موضوع حساس هستند و طرح موضوع تغییر کاربری اراضی مشمول قانون منع فروش در مراجع فوق امکان پذیر نیست . 

    سرپرست معاونت شهرسازی و معماری راه و شهرسازی لرستان گفت: مردم هوشیار باشند هنگام خرید زمین با کاربری مسکونی خرید انجام دهند که در اراضی دارای کاربری عمومی مانند آموزشی،ورزشی و ... نباشد، البته چنانچه فردی با کاربری ورزشی و آموزشی اراضی را خریداری و برای ساخت سالن‌های ورزشی و یا مدرسه بکار گیرد این موضوع منعی ندارد.

    آژانس‌های املاک و بنگاه‌های معاملاتی مسکن به فروش و واگذاری اراضی فاقد کاربری مسکونی دامن می‌زدند

    شاکرمی با بیان اینکه آژانس‌های املاک و بنگاه‌های معاملاتی مسکن به فروش و واگذاری اراضی فاقد کاربری مسکونی دامن می‌زدند و چالش برای جامعه ایجاد کردند، عنوان کرد: آژانس‌های املاک به فکر خرید و فروش هستند و تفکیک‌های غیرمجاز روی کاربری‌های عمومی و اراضی کشاورزی انجام می‌دهند بدون اینکه این طرح تفکیکی در مراجع قانونی تایید شده باشد و خرید و فروش بین مردم انجام می‌دهند.

    وی با اشاره به اینکه مردم باید به این قانون و آیین نامه اجرایی آن دقت کنند تا دچار مشکل نشوند، تاکید کرد: همچنین ادارات ثبت و دفترخانه‌هایی که سند می‌زنند باید خیلی به این موضوع اهتمام و توجه داشته باشند.

    قانون منع فروش و واگذاری اراضی فاقد کاربری مسکونی برای امر مسکن به لحاظ جنبه کیفری یکی از قوانین محکم شهرسازی است

    سرپرست معاونت شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی لرستان بیان کرد : این قانون به لحاظ جنبه کیفری یکی از قوانین محکم شهرسازی است و اداره کل راه و شهرسازی ناظر براین موضوع است و چنانچه چنین مواردی دیده شود آنها را به مراجع قضایی معرفی خواهد کرد . خیلی از افراد زمین‌هایی را خرید و فروش کردند که مشمول قانون فوق بوده که متاسفانه چندین بار مالکیت آن‌ها تغییر پیدا کرده است و عمده این افراد نیز ناآگاهانه اقدام به این کار کردند . 




    مطالب مرتبط

    از متقاضیان ثبت نام کننده دارای شرایط تعداد هشت هزار و ۱۶۱ متقاضی واریزی اولیه خود را انجام داده اند . از متقاضیان دارای شرایط تعداد ۱۰ هزار و ۵۸۰ نفر برای دریافت تسهیلات به سیستم بانکی معرفی شده اند .

    |

    احمد نیکخواه نائینی دارای مدرک کارشناسی ارشد معماری از دانشگاه علم و صنعت است و از سال ۱۳۸۸ در معاونت معماری و شهرسازی مشغول به خدمت بوده است . وی همچنین در دولت های یازدهم و دوازدهم و در ابتدای دولت سیزدهم در سمت مدیرکل دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری فعالیت داشته است .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، سرپرست معاونت شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان تهران با اشاره به تشکیل ششمین جلسه کارگروه امورزیربنایی استان ...

    |

    پس از برگزاری جلسات کمیته کارشناسی و کمیسیون ماده ۵ استان اصفهان در این رابطه ، به لطف خدا طرح تفصیلی شهر دهق توسط استاندار اصفهان به شهرداری دهق ابلاغ شد .

    |

    شهرک دولتی دورخ دره که طرح جامع آن به تصویب رسید ظرفیت پذیری بیش از ۲۸ هزار نفر را دارد که این خود گام بزرگی در جهت تامین زمین متقاضیان نهضت ملی مسکن در شهر سقز است .

    |

    نظرات کاربران