در حال بارگذاری ...
  • طرح آماده‌سازی و معماری اراضی ۳۸ هکتاری مرادآباد چابهار از مهم‌ترین طرح‌های حوزه بازآفرینی شهری

    چابهار ۲هزار و ۴۰۰ هکتار مساحت و ۱۰۶ هزار و ۷۳۹ نفر جمعیت دارد . بافت فرسوده در چهار محدوده با مساحت ۳۲۰ هکتار و ۱۲ محله حاشیه‌نشین با مساحت هزار و ۱۹۶ هکتار بافت‌های ناکارآمد این شهر را تشکیل می‌دهند .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، یکی از مهم‌ترین طرح‌های در دست اجرا در حوزه بازآفرینی شهری ، آماده‌سازی و معماری اراضی ۳۸ هکتاری مرادآباد است . در این طرح احداث هزار واحد مسکونی با هدف جابجایی و اسکان هزار خانوار ساکن در پهنه مرادآباد چابهار به همراه خدمات جانبی آن تهیه شده است و بلوک‌های آپارتمانی به صورت یک طبقه ساخته می‌شود .

    سیستان و بلوچستان پهناورترین و در عین حال یکی از کم‌ تراکم‌ترین استان‌های کشور است و به دلیل شرایط ویژه و تعداد زیاد سکونتگاه‌های غیررسمی در اولویت کاری شرکت بازآفرینی شهری ایران قرار دارد . حمزه امیریان مدیرکل راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان در خصوص فعالیت‌های انجام شده در این منطقه و به خصوص چابهار توضیحاتی ارایه کرد .

    امیریان با اشاره به این که سیستان و بلوچستان از نظر جمعیتی با تراکم ۱۵ نفر در هر کیلومتر مربع از کم‌ تراکم‌ترین استان‌های کشور به شمار می‌رود ، تصریح کرد : با توجه به این موضوع احداث زیربناهای حمل و نقل در استان سیستان و بلوچستان نسبت به سایر استان‌ها از هزینه بالاتری برخوردار است ، به همین دلیل برای خدمات‌رسانی مطلوب‌تر ، پاره‌ای از موسسات و ادارات دولتی به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شدند و به همین دلیل دو اداره کل راه و شهرسازی در این استان ایجاد شده است . اداره ‌کل راه و شهرسازی جنوب به مرکزیت ایرانشهر ، شامل ۱۲ شهرستان (ایرانشهر ، چابهار ، کنارک ، قصرقند ، نیکشهر ، فنوج ، دلگان ، سرباز ، بمپور ، راسک و دشتیاری) را تحت پوشش دارد .

    مدیرکل راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان با اشاره به این که چابهار از شهرهای سیستان و بلوچستان و دارای بزرگترین میزان حاشیه‌نشینی در کشور به نسبت جمعیت است ، در این باره توضیح داد : چابهار ۲هزار و ۴۰۰ هکتار مساحت و ۱۰۶ هزار و ۷۳۹ نفر جمعیت دارد . بافت فرسوده در چهار محدوده با مساحت ۳۲۰ هکتار و ۱۲ محله حاشیه‌نشین با مساحت هزار و ۱۹۶ هکتار بافت‌های ناکارآمد این شهر را تشکیل می‌دهند .

    طرح آماده‌سازی و معماری اراضی ۳۸ هکتاری مرادآباد چابهار

    او یکی از مهم‌ترین طرح‌های در دست اجرا را آماده‌سازی و معماری اراضی ۳۸ هکتاری مرادآباد عنوان کرد و گفت : در این طرح احداث هزار واحد مسکونی با هدف جابجایی و اسکان هزار خانوار ساکن در پهنه مرادآباد چابهار به همراه خدمات جانبی آن تهیه شده است و بلوک‌های آپارتمانی به صورت یک طبقه ساخته می‌شود . برآورد سرمایه گذاری ثابت طرح ، هزار و ۴۶۰ میلیارد ریال است و بعد از تحویل واحدهای مورد نظر به خانوارهای هدف ، باقی‌مانده واحدها بین اداره‌کل راه و شهرسازی و سرمایه‌گذار طبق مفاد توافقنامه تقسیم می‌شود . جابهجایی خانه‌های محدوده ۷۰ هکتاری زیباشهر به خانه‌های بازآفرینی مرادآباد و جابهجایی ساکنان جنگولک نیز در این راستا انجام می‌شود .

    پروژه ساماندهی محله مرادآباد غربی

    او درباره ساخت مسکن و طرح اقدام ملی مسکن در شهر چابهار نیز توضیحاتی ارایه کرد و گفت : در سال‌های ۹۷ و ۹۸، ساخت ۷ هزار و ۵۰۰  واحد برای در دستور کار شرکت بازآفرینی اداره‌کل راه و شهرسازی ایرانشهر قرار گرفت و در این زمینه فعالیت‌های مهمی انجام و در دست انجام است . او بخشی از این فعالیت‌ها را این گونه برشمرد : به کارگیری مشاور جهت مطالعات مرادآباد و چادران ، برداشت محلات مرادآباد و چادران توسط پهپاد، تشکیل هیات اجرایی در دو شهرستان کنارک و چابهار و تعیین مدیر اجرایی ، استقرار و تجهیز ساختمان خانه فرهنگ مرادآباد جهت هیات اجرایی (احداث از اعتبارات بازآفرینی) ، انتقال اسناد طبق تفاهم‌نامه‌ها (کمب ، رمین و.... ۵۵ هکتار مرادآباد) به نام شرکت بازآفرینی و تحویل هزار و ۴۰ هکتار کمب ورمین و عثمان‌آباد به بنیاد مسکن بخشی از این فعالیت‌هاست .

    او ادامه داد : انعقاد تفاهم‌نامه یا مشارکت شرکت بازآفرینی با سرمایه‌گذاران جهت احداث ۵ هزار و ۲۲۵ واحد طرح اقدام ملی سهم بازآفرینی ، فراخوان ساخت ۲ هزار واحد مشارکتی بازآفرینی در مرادآباد از ۵ هزار واحد مشارکتی ، تفاهم و جانمایی طرح مشارکتی چادران با بنیاد مسکن، انعقاد تفاهم‌نامه شرکت بازآفرینی با بسیج مستضعفان جهت احداث هزار و ۲۰۰ واحد ارزان قیمت برای مرادآباد ، به کارگیری پیمانکار جهت آماده‌سازی معابر مرادآباد ، فراخوان مشارکت شرکت بازآفرینی با سرمایه‌گذاران، تشکیل جلسات دو هفته یکبار و فراخوان و به کارگیری‌ کارگزار از دیگر فعالیت‌های انجام شده در زمینه اقدام ملی مسکن به شمار می‌رود .

    بازنگری طرح جامع

    امیریان یکی دیگر از اقدام‌های مهم انجام شده را بازنگری طرح جامع این منطقه برشمرد و گفت : طرح جامع مصوب قبلی بدون در نظر گرفتن قطعات مسکونی موجود و دکل برق فشار قوی طراحی و پیشنهاد شده بود که دارای ۶۸۰ معارض بود ، در بازنگری این طرح ۱۲۰ تا۱۳۰ مورد ساخت ‌و ساز جدید به نقشه پایه اضافه شده است .

    لازم به ذکر است ، استان سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان در ناحیه جنوب شرق کشور واقع شده است . این استان هزار و ۲۱۰ کیلومتر مرز خاکی با دوکشور پاکستان و افغانستان و ۳۷۰ کیلومتر مرزآبی در کرانه های شمالی دریای عمان  دارد . از شمال به استان خراسان جنوبی ، از جنوب به دریای عمان ، از شرق به کشورهای پاکستان و افغانستان و از غرب به استان‌های هرمزگان و کرمان محدود شده است .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ،‌ تفاهم‌نامه همکاری مشترک شرکت بازآفرینی شهری ایران و شورای عالی استان‌ها در جلسه شورای نوسازی مسکن شرکت بازآفرینی ...

    |

    سازمان برنامه و بودجه کشور آمادگی دارد شرکت بازآفرینی شهری ایران را در زمینه موافقتنامه‌ها و اعتبارات یاری کند تا شرایط جهت نوسازی بافت‌های فرسوده و بازآفرینی شهری محلات هدف تسهیل و تسریع شود .

    |

    افزایش کیفیت زندگی شهری در بافت فرسوده شهر تبریز یکی از اهداف بازآفرینی شهری در این شهر به شمار می‌رود و دو پروژه آیمان و شهرک جوانان تبریز از مصادیق این مهم تلقی می‌شوند .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار ، پیگیری تحقق مصوبات ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در دولت سیزدهم را از جمله ...

    |

    محدوده و محلات هدف بازآفرینی شهر در سه گونه بافت تاریخی ، بافت ناکارآمد میانی و سکونتگاه غیررسمی بر اساس مصوبات اخیر کمیسیون ماده ۵ استان‌ها ، بررسی و در سامانه سینام بارگذاری شد .

    |

    نظرات کاربران