در حال بارگذاری ...
  • تورم در بازار اجاره مسکن

    در حالیکه تورم نقطه به نقطه در بازار اجاره مسکن در سال های ۹۵ و همچنین در سال ۹۷ تک رقمی بوده و بین ۳.۱ درصد تا ۹.۵ درصد در نوسان بوده است اما در بهار ۹۷ همزمان با ورود تدریجی بازار معاملات مسکن به فاز رونق و جهش قیمت ، اجاره بها نیز تحت تاثیر قرار گرفته و تورم اجاره مسکن نیز دو رقمی می شود .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، آمارهای رسمی نشان می دهد تورم نقطه به نقطه اجاره مسکن در بهار امسال به بیشترین میزان دست کم از بهار سال ۹۵ تاکنون رسیده است . در واقع آمارهای رسمی حاکی از ثبت بیشترین تورم نقطه به نقطه در بازار اجاره مسکن در کشور در بهار سال جاری ظرف دست کم ۵ سال اخیر است .

    تورم نقطه به نقطه اجاره بهای واحدهای مسکونی خانوارهای شهری در بهار ۱۴۰۰ در حالی به ۲۹.۱ درصد رسیده است که این میزان بیشترین رکورد تورم نقطه به نقطه اجاره بهای مسکن از بهار ۹۵ تاکنون محسوب می شود .

    همچنین این میزان تورم در بازار اجاره مسکن ، نه تنها در سال ۹۵ ، بلکه درسال های ۹۶ تا انتهای ۹۹ نیز بی سابقه بوده است .

    ظرف ۵ سال گذشته تورم نقطه به نقطه اجاره بهای واحدهای مسکونی در هر کدام از ماه های سال بین ۳.۱ درصد تا ۲۹.۱ درصد متغیر بوده است . کمترین میزان تورم نقطه به نقطه در بازار اجاره مسکن در این بازه زمانی مربوط به زمستان سال ۹۵ با رشد ۳.۱ درصدی اجاره بها و بیشترین آن نیز مربوط به بهار امسال بوده است.

    در حالیکه تورم نقطه به نقطه در بازار اجاره مسکن در سال های ۹۵ و همچنین در سال ۹۷ تک رقمی بوده و بین ۳.۱ درصد تا ۹.۵ درصد در نوسان بوده است اما در بهار ۹۷ همزمان با ورود تدریجی بازار معاملات مسکن به فاز رونق و جهش قیمت ، اجاره بها نیز تحت تاثیر قرار گرفته و تورم اجاره مسکن نیز دو رقمی می شود .

    بهار ۹۷ در حالی که بازار معاملات خرید وفروش واحدهای مسکونی به تازگی به فاز رونق و رشد قیمت وارد شد در بازار اجاره مسکن نیز تورم نقطه به نقطه به ۱۰.۱ درصد رسید . همزمان با پیش روی بازار معاملات مسکن در فاز جهش قیمت شیب رشد اجاره بهای مسکن نیز افزایش یافت و تورم مسکن در تابستان ۹۷ به ۱۷ درصد و در پاییز به ۲۳.۳ درصد رسید .

    این شرایط و افزایش شیب صعودی تورم تا بهار سال ۱۴۰۰ رقم خورد تا در این فصل بالاترین میزان تورم نقطه به نقطه اجاره مسکن در ۵ سال گذشته به ثبت برسد .

    در سال ۹۹ تورم نقطه به نقطه اجاره مسکن در همه فصل ها همواره بیش از ۲۸ درصد بوده است که تورم بالا در این بازار محسوب می شود . هر چند تورم اجاره مسکن در نهایت و به دلیل وضعیت و شرایط خاص این بازار کمتر از تورم بازار معاملات خرید و فروش واحدهای مسکونی است .

    در بهار ۱۴۰۰ بیشترین میزان تورم نقطه به نقطه در بازار اجاره مسکن در استان کرمانشاه به ثبت رسیده است . در این استان اجاره بهای مسکن در مقایسه با بهار سال گذشته با رشد حدود ۴۰ درصدی همراه شد. همچنین در این بازه زمانی کمترین میزان رشد اجاره بهای واحدهای مسکونی مربوط به استان سیستان وبلوچستان بوده است که اجاره بهای مسکن در آن حدود ۱۴ درصد در مقایسه با بهار سال قبل افزایش یافته است .




    مطالب مرتبط

    پروژه گلشهر اهواز در قالب ۱۲۰۰ واحد مسکونی با مشارکت بانک مسکن و توسط شرکت جهاد خانه‌سازی رزمندگان متعلق به سپاه پاسداران احداث شده است .

    |

    بانک مسکن سبد متنوعی از خدمات و محصولات را برای ارائه به مشتریان حقیقی و حقوقی تدارک دیده است .

    |

    پروژه ۳۳۶ واحدی جایگزین قطعات ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان ، هم‌اکنون با پیشرفت فیزیکی ۳۳ درصد در ۲۱۴ واحد اول و ۵۴ درصد در فاز اول (۱۰۴ واحد) در حال اجرا است .

    |

    با توجه به اعتبارات تخصیصی ، امکان پرداخت ۶۵۰ میلیارد تومان وام به متقاضیان وجود داشت که ۳ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی را شامل می‌شود . خوشبختانه درصد جذب مبلغ تخصیصی تا پایان سال ۱۴۰۱ بیش از ۹۰ درصد بوده و بالاترین میزان جذب متعلق به استان تهران است .

    |

    بحث تامین مالی یکی از گلوگاه‌های مسکن است و مشکلاتی در این زمینه وجود داشت که ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای افزایش سرمایه بانک مسکن در قانون بودجه ۱۴۰۳ دیده شد و مقرر شد از طریق انتشار اوراق تامین و به پروژه‌های نهضت ملی مسکن تزریق شود .

    |

    نظرات کاربران