در حال بارگذاری ...
  • ضرورت حرکت به سمت بهینه‌سازی مصرف انرژی

    سنت‌ها در عرصه معماری همواره در جهت آرامش و آسایش بهره‌برداران و هماهنگی با اقلیم بوده است . به عنوان نمونه می‌توان به خانه‌های سنتی ایران و در عرصه مهندسی هم به نمونه موردی به سازه‌های آبی شوشتر اشاره کرد .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر کمیته ملی اسکان بشر ایران گفت : انرژی‌های پایدار و بهینه‌سازی مصرف انرژی از عمده مواردی است که ضرورت دارد ، با مدیریت دانش‌محور و نگاه آینده‌نگر در عرصه ملی به سوی آن حرکت کنیم .

    نهمین جلسه از هم اندیشی دوشنبه های اسکان بشر با حضور دبیر و اعضای آن به صورت برخط برگزار شد .

    محمدمهدی مظاهری ، دبیر کمیته ملی اسکان بشر ایران در نهمین نشست دوشنبه های اسکان بشر که با محوریت موضوع انرژی و محیط زیست برگزار شد ، گفت : کنش راهبردی در عرصه محیط زیست نیازمند دانش ، وسعت دید و تدوین الگوهای منطقه‌ای با توجه به شرایط جغرافیایی ، اقلیم ، فرهنگ و اجتماع است که البته بحث اقتصادی در این مقوله بسیار مهم است . توجه به سنت‌ها و ارزش‌های کهن در عرصه‌های مختلف زیست‌محیطی و معماری می‌تواند به استفاده بهینه از محیط زیست در جهت ارتقاء کیفیت زندگی و رعایت حقوق دیگر موجودات هستی بینجامد .

    وی افزود : سنت‌ها در عرصه معماری همواره در جهت آرامش و آسایش بهره‌برداران و هماهنگی با اقلیم بوده است . به عنوان نمونه می‌توان به خانه‌های سنتی ایران و در عرصه مهندسی هم به نمونه موردی به سازه‌های آبی شوشتر اشاره کرد .

    مظاهری در ادامه با اشاره به استفاده بهینه از انرژی‌های پاک افزود : طراحی زیبا و متناسب با آنچه که در طبیعت به عنوان زیبایی می‌شناسیم ، رعایت حقوق موجودات و محیط زیست می‌تواند منجر به استحکام محیط زیست شده و در جهت دستیابی به توسعه پایدار کمک شایانی نماید . در راستای فعالیت‌های شورای تخصصی انرژی و محیط زیست باید بیان کرد ، انرژی‌های پایدار و بهینه‌سازی مصرف انرژی از عمده مواردی است که با مدیریت دانش‌محور و نگاه آینده‌نگر در عرصه ملی باید به سوی آن حرکت کنیم .

    وی با اشاره به مصرف بی‌رویه انرژی ادامه داد : بهای نازل و وفور سوخت‌های فسیلی داخل و عدم پرداختن به انرژی‌های جایگزینِ سوخت‌های فسیلی مانند انرژی‌های خورشیدی ، باد و زمین‌های گرمایی می‌تواند فاجعه‌های زیست‌محیطی را تشدید کند . آرمانشهر نه تنها در شکل و ظاهر بلکه در روابط متقابلی که در باطن شهر است به شیوه‌های مختلف قابل تحقق است . همچنین ، رجوع به سنت‌ها ، حفظ آداب و سنن ، توجه به دیدگاه‌های مختلف توسعه پایدار ، فرهنگ‌سازی و توجه به دانش روز در حوزه انرژی و محیط زیست از مواردی است که توصیه می‌شود در شورای انرژی و محیط زیست به آن پرداخته شود .

    در ادامه اعضای شورای تخصصی انرژی و محیط زیست به هم اندیشی در خصوص انرژی های پاک و تجدیدپذیر پرداختند .

    گفتنی است ادامه این جلسه با موضوع انرژی و محیط زیست در نشست آتی دوشنبه های اسکان بشر مورد بررسی قرار خواهد گرفت .




    نظرات کاربران