در حال بارگذاری ...
  • ارائه گزارش شهردار تهران در هشتمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، شهردار تهران در هشتمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران که ۴ مرداد در ساختمان دادمان برگزار شد گزارشی جامع از سند تحویل و تحول شهرداری تهران در پایان دوره پنجم شورای شهر پایتخت ، ارایه کرد .

    پیروز حناچی در جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران گفت : تدوین گزارش «سند تحویل و تحول» گامی دیگر در راستای تحقق ایده «تهران ، شهری برای همه» محسوب می‌شود و امکان نظارت بیشتر شهروندان و نمایندگان آن‌ها را بر عملکرد و فعالیت‌های شهرداری محقق می‌کند . علاوه بر این انتشار گزارشاتی از این دست ، راه نوینی برای نگاه بلندمدت و پیوسته به مدیریت شهر و پیشگیری از نگاه جزیرهای و کوتاه مدت به شهر است . من و همکارانم مفتخر هستیم که در این دوره توانستیم شهر را متعادل و کم عارضه مدیریت کنیم و رویکرد نظری روشن و پایداری برای آینده شهر تهران ارائه دهیم و ریلگذاری نوینی برای آینده شهر تهران و توسعه پایدار آن را عملیاتی کنیم .

    حناچی ادامه داد: با اینکه در این دوره مدیریت شهری با مشکلات بزرگی نظیر تحریم‌های اقتصادی، شیوع همه‌گیری بیماری کرونا و در نتیجه آن کاهش درآمدهای شهری مواجه بودیم ، اما آینده تهران را قربانی کارنامه خود و آسان‌تر شدن کارمان نکردیم. همچنین از شهرفروشی و آینده‌فروشی شهر تهران به جد پرهیز کرده و خود را مقید به اجرای طرح تفضیلی شهر تهران کردیم . با این حال در این دوره وابستگی‌مان به منابع مالی ناپایدار کمتر شده است . یعنی نقش منابع مالی پایدار در بودجه شهرداری تهران افزایش یافته و این موضوعی کلیدی و اساسی در اداره شهر تهران محسوب می‌شود .

    وی تصریح کرد : در این دوره این ادعا که «نوع مدیریت شهر تهران قدمت ۳۰ ساله دارد و اصلاح‌پذیر نیست» را زیر سوال بردیم و به کمک متخصصان و مدیران شهری آن را اصلاح کردیم و این بزرگترین دستاورد و یادگار از دوره ما برای شهر و شهروندان تهرانی خواهد بود . اکنون با افتخار می‌گوییم که به همت و تلاش خانواده شهرداری تهران ، تغییر رویکرد مدیریت شهری در تمام عرصه‌های شهر، اعمال شده است .

    به گفته شهردار تهران ، به منظور تحقق شعار محوری اداره شهر تهران ؛ «تهران شهری برای همه» ، در حوزه اقتصاد ، از همان روز اول تغییر ریل انجام شد و نحوه اداره شهر از وابستگی به «اقلیت صاحب سرمایه» به «عموم مردم» تغییر کرد . اقدامات مهمی در جهت حرکت به سمت تحقق این شعار انجام شده است از جمله پیگیری تصویب دو لایحه «درآمدهای پایدار شهری و مالیات بر مسکن» ، «مسدود کردن مسیرهای عدول از طرح تفضیلی» ، «سیاست تبعیض مثبت بر در بافت‌های ناکارآمد شهری برای رشد شاخص زیست‌پذیری محلات» ، «دایر شدن دفاتر توسعه محل‌های جهت ارتباط مستقیم و بدون واسطه و مستمر با ساکنان محلات» ، «فعال‌سازی همه کنشگران و شهروندان» است .

    شهردار تهران افزود : مجموعه اقدامات انجام شده ، سبب افزایش سهم درآمدهای پایدار در کل درآمدهای شهرداری تهران شده است .

    وی مصوبه شورای شهر تهران در جهت محاسبه عوارض املاک بر مبنای ارزش مکانی آنها را گام مهم دیگری در جهت کاهش نابرابری در شهر و پایدارسازی منابع درآمد شهر عنوان کرد که در بودجه ۱۴۰۰ خود را نشان خواهد داد .

    شهردار ته

    ان تاکید کرد : مدیریت شهری فعلی یکی از مهمترین عرصه‌های فعالیت خود را تلاش پیرامون بازپس‌گیری فضاهای عمومی شهر تهران برای عموم شهروندان قرار داده است . پس گرفتن فضاهای عمومی شهر به نفع شهروندان، پیش‌شرط امکانپذیری دیگر آرمان‌های رهایی‌بخش در سیاستگذاری شهری ، یعنی گسترش حوزه عمومی و انسان‌محور شدن شهر بود . حوزه‌های بازپس‌گیری و گسترش فضاهای عمومی در این دوره، شامل فعالیت‌هایی نظیر «تملک اراضی تحت مالکیت دستگاه‌های اجرایی و حاکمیت به نفع عموم مردم»، «تملک باغات سطح شهر و فراهم کردن امکان استفاده همه شهروندان از آنها»، «تملک و بازسازی بناهای تاریخی و فرهنگی و گشودن درب‌های آنها به روی عموم مردم»، «ساماندهی میدان‌گاه‌ها و بازآفرینی خیابان‌ها و فضاهای فرسوده» ، «تملک برخی کارخانه‌ها ، صنایع قدیمی بازمانده شهر و بدل کردن آنها به فضای عمومی شهر» ، «صدور مجوز برای بازسازی خانه‌های قدیمی غیرمیراثی به بخش خصوصی و بدل کردن آنها به فضای عمومی مانند کافه و گالری و رستوران» و «اقدام جهت بازپس‌گیری املاک مردم (که در دوره‌های قبل واگذار شده بود) از نهادها ، گروه‌ها و افراد صاحب قدرت و نفوذ» بوده است .

    شهردار تهران همچنین اعلام کرد : در زمینه حمل‌ونقل نیز علاوه بر توجه به «حمل‌ونقل پاک و انسان محور» که تا میزان قابل‌ملاحظه‌ای از طریق نگاه ویژه به دوچرخه‌سواری و «نهضت پیاده‌رو‌سازی» محقق شد، عدالت محوری را نیز مورد توجه قرار دادیم و بر ارائه خدمات حمل‌ونقلی در مناطق پهنه‌های جنوبی تهران تمرکز کردیم . از دیگر دستاوردهای این حیطه میتوان به ایمن‌سازی، تسهیل دسترسی‌ها، مناسب‌سازی معابر و تسهیلات حمل‌ونقل درون شهری و افزایش کیفیت تجهیزات ترافیکی اشاره کرد .

    در ادامه شهردار تهران به تشریح وضعیت شهرداری تهران از سال های ۹۶ تا ۹۹ ‍پرداخت .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، کمیسیون ماده پنج قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری شهرهای بندرگز ، نوکنده ، کردکوی ، بندر ترکمن ، جلین ، گنبد ، نگین ...

    |

    با پیگیری‌های مستمر استاندار شهید آذربایجان شرقی آقای رحمتی و آقای مخبر معاون اول رئیس دولت سیزدهم مبنی بر تعیین تکلیف اراضی موسوم به فاز دوم شهرک خاوران تبریز ، الحاق این اراضی طی مراحل قانونی و پس از اخذ مدارک و مجوزهای قانونی استان و استعلام‌های مورد نیاز خارج از نوبت در ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، کمیسیون ماده پنج قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری شهر گرگان و گنبد کاووس در محل استانداری گلستان برگزار و ...

    |

    موضوع اصلاح حریم و الحاق اراضی به محدوده شهری پردیس برای اجرای نهضت ملی مسکن در این نشست بررسی شد و با رفع تداخل با منطقه حفاظت شده محیط زیست و همچنین رفع تداخل با تقسیمات کشوری با رای اکثریت آرا با الحاق این اراضی به محدوده شهر پردیس موافقت شد .

    |

    توسعه شهری و اجرای طرح‌های مسکن در محلات هدف بازآفرینی شهری در شهرستان پیرانشهر از مسائل مورد توجه بوده که با جدیت دنبال می‌شود .

    |

    نظرات کاربران