در حال بارگذاری ...
  • اصلاح آیین‌نامه قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در گزارشی ضمن ارایه وضعیت موجود در بخش مسکن و ساختمان ، به تشریح اقدامات انجام شده و برنامه‌های آتی پرداخت .

    براساس گزارش ارایه شده توسط معاونت مسکن و ساختمان اقداماتی که برای رفع موانع تاسیس موسسات پس‌انداز و تسهیلات مسکن شامل تصویب دستورالعمل اجرایی تاسیس ، فعالیت و نظارت بر موسسات پس‌انداز و تسهیلات مسکن در تارخ ۱۶ شهریور ۱۳۹۵ توسط شورای پول و اعتبار ، مخالفت ستاد اقتصادی دولت با راه اندازی موسسات ذکر شده به دلیل وجود بحران ایجاد شده ناشی از صندوق‌ها و موسسات مالی غیرمجاز ، ارایه طرح تاسیس موسسه پس‌انداز و تسهیلات مسکن دماوند (سهامی عام) و درخواست مجوز راه‌اندازی از بانک مرکزی توسط بخش خصوصی است . همچنین مطالعه و بررسی اثرات و کارکرد موسسات پس‌انداز منطقه‌ای در تامین مالی مسکن و پیگیری و هماهنگی با بانک مرکزی و ستاد اقتصادی دولت برای رفع موانع تاسیس این موسسات نیز انجام شد .

    اصلاح آیین‌نامه قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن

    اصلاح آیین‌نامه قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن نیز از دیگر اقدامات معاونت مسکن و ساختمان بود . اصلاح ماده (۱) تسهیل شرایط متقاضیان واجد شرایط ، اصلاح ماده (۳) اجاره ۹۹ ساله به سرمایه گذاران جهت تولید مسکن استیجاری و را‌ه‌اندازی اجاره‌داری حرفه‌ای ، اصلاح ماده (۷) واگذاری زمین برحسب شرایط اقلیمی و فرهنگی منطقه ، اصلاح ماده (۱۰) افزایش طول دوره فروش اقساطی زمین از ۵به ۱۰ سال از جمله آنهاست .

    اخذ مصوبه آیین‌نامه اجرایی طرح اقدام مسکن

    بر اساس اعلام معاونت مسکن و ساختمان ، تصویب طرح اقدام ملی مسکن با ظرفیت تولید ۶۰۰ هزار واحد مسکونی ، تعیین سقف تسهیلات طرح اقدام ملی مسکن به میزان ۲۵۰۰ میلیون ریال (۲۵۰ میلیون تومان) به ازای هر واحد با دوره باز پرداخت ۲۰ ساله ، پیش بینی تامین و تخصیص مابه التفاوت نرخ سود تسهیلات برای گروه های کم درآمد برای پرداخت تسهیلات با نرخ سود ۵ درصد ، پیش بینی تامین تسهیلات موردنیاز طرح اقدام ملی مسکن برای پروژه‌های تکمیل شده و نیمه تمام بخش خصوصی از محل اعتبارات تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ ، مکلف کردن وزارت نفت و صمت برای تامین مصالح موردنیاز طرح اقدام ملی مسکن ، مکلف کردن دستگاه‌های اجرایی به تامین خدمات زیبربنایی و روبنایی موردنیاز پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن از دیگر اقدامات بود .

    بازنگری طرح جامع مسکن

    وزارت راه و شهرسازی به منظور بازنگری و تدوین طرح جامع مسکن به تمامی دانشگاه‌ها ، استادان و قطب‌ علمی کشور فراخوان داد و از طریق مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی وزارتخانه اقدام کرد .

    ابلاغ برنامه شهری نیاز سالانه به مسکن و تشکیل کارگروه تامین زمین طی ۵ سال آتی

    نیاز سالانه به مسکن اعلام و کارگروه تامین زمین طی ۵ سال آتی تشکیل شد . بر همین اساس ، سالانه به احداث بیش از یک میلیون واحد مسکونی در سراسر کشور نیاز است که برنامه هر استان نیز تعیین و ابلاغ شد .

    وظایف کارگروه تامین زمین برنامه‌ریزی جهت تامین اراضی موردنیاز با استفاده از ظرفیت اراضی تحت تملک بخش خصوصی و اراضی در اختیار دولت ، تدوین مصوبات و پیش‌بینی و تامین منابع مالی موردنیاز برای تامین اراضی موردنیاز براساس برنامه عملیاتی پیشنهادی استان ها و پیش‌بینی ضوابط اجرایی مورد نیاز در تامین اراضی و در نظر گرفتن نیاز اراضی ابلاغی در طرح‌های جامع شهری است .




    مطالب مرتبط

    از ظرفیت‌هایی که در قانون بودجه و برنامه هفتم هم لحاظ شده ، بسته‌های تشویقی ۱۹ گانه برای بافت‌های فرسوده است که توسط شهرداری‌های استان بر اساس شرایط خاص هر شهر بومی سازی شده و با اخذ مصوبه از کمسیون ماده پنج هم اکنون در حال اجرا است که امیدواریم ساکنین و متقاضیان محلات مورد ...

    |

    اجرای طرح نهضت ملی مسکن و شروع عملیات اجرائی بالغ بر ۲ میلیون و ۶۳۰ هزار واحد در قالب برنامه های مختلف در حال اجراست . اجرای این واحدها در قالب‌های واگذاری انفرادی و گروهی زمین دولتی به متقاضیان واجد شرایط شهری و روستایی ، اجرای پروژه های انبوه سازی در زمین های دولتی برای ...

    |

    از ۳۵ هزار و ۱۸۶ نفر متقاضی طرح نهضت ملی مسکن در شهر سقز ، ۱۳هزار و ۵۰۲ نفر متقاضی تأیید اولیه و نهایی شده اند .

    |

    طرح ساماندهی بازار زمین ، مسکن و اجاره طرحی است که در صورت تصویب و تبدیل شدن به قانون بخشی از مشکلاتی را که هم‌اکنون در بازار اجاره ، زمین و مسکن وجود دارد ، رفع خواهد کرد و به تسهیل‌گری در بخش ، زمین ، اجاره و مسکن می‌پردازد .

    |

    روند مراجعه مردم به سامانه خودنویس هر روز در حال رشد است و برخی مشکلات گزارش شده از سوی مردم به سرعت رفع شده است .

    |

    نظرات کاربران