در حال بارگذاری ...
  • اصلاح طرح جهش تولید و تامین مسکن توسط مجلس شورای اسلامی

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، به منظور تامین نظر شورای نگهبان موادی از طرح دو فوریتی جهش تولید و تامین مسکن که پیش تر کلیات آن در جلسه علنی مجلس تصویب شده بود ، اصلاح شد .

    در نشست علنی روز یکشنبه ۱۷ مردادماه مجلس شورای اسلامی با رأی نمایندگان پیشنهادات اصلاحی کمیسیون عمران مجلس به شرح زیر است :

    بانک ها و موسسات اعتباری در صورت پرداخت تسهیلات موضوع این ماده مجاز به انتشار اوراق رهنی موضوع ماده ۱۴ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن در چارچوب مقررات بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار هستند .

    در راستای رصد و نظارت بر بازار مسکن ، ثبت تحقق کلیه معاملات ، املاک و مستغلات اعم از خرید ، فروش ، پیش‌خرید ، پیش‌فروش ، رهن و اجاره مسکن برای متعاملین در بنگاه های مشاوران املاک در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور توسط بنگاه ها و برای سایر متعاملین خارج از بنگاه های در سامانه معاملات املاک کشور موضوع تبصره ۳ ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات های مستقیم توسط متعاملین و أخذ شناسه (کد) رهگیری بدون اخذ هزینه الزامی است .




    مطالب مرتبط

    با توجه به اعتبارات تخصیصی ، امکان پرداخت ۶۵۰ میلیارد تومان وام به متقاضیان وجود داشت که ۳ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی را شامل می‌شود . خوشبختانه درصد جذب مبلغ تخصیصی تا پایان سال ۱۴۰۱ بیش از ۹۰ درصد بوده و بالاترین میزان جذب متعلق به استان تهران است .

    |

    بحث تامین مالی یکی از گلوگاه‌های مسکن است و مشکلاتی در این زمینه وجود داشت که ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای افزایش سرمایه بانک مسکن در قانون بودجه ۱۴۰۳ دیده شد و مقرر شد از طریق انتشار اوراق تامین و به پروژه‌های نهضت ملی مسکن تزریق شود .

    |

    تسهیلات بافت فرسوده از محل تلفیق منابع تودیعی دولت به همراه منابع داخلی بانک مسکن با معرفی نامه‌های ارسالی از سوی نهاد متولی قابل پرداخت به متقاضیان واجد شرایط است .

    |

    شفاف سازی در شکستن قیمت‌ها تاثیرگذار است و وزارت راه و شهرسازی با تدوین و اجرای برنامه‌هایی مانند «سامانه خودنویس» جلوی فعالیت واسطه گرانی که با نیت کالای سرمایه ای بر روی مسکن کار می‌کنند را با مشکل مواجه می‌کند .

    |

    قانون ساماندهی بازار اجاره و مسکن که مراحل بررسی در شورای نگهبان را طی می‌کند در صورت تایید ، تصویب و ابلاغ ، قانون مناسبی برای شفاف‌سازی در حوزه مسکن و اجاره به شمار می‌رود .

    |

    نظرات کاربران