در حال بارگذاری ...
  • اجرای ۲۷ پروژه بازآفرینی شهری در استان البرز

    اجرای برنامه‌های توسعه اجتماع محلی ، بهبود معیشت ساکنان و حل مسایل اجتماعی از طریق توانمندسازی و تقویت نهادها و سازمان‌های مردم‌ نهاد به موازات بهسازی و نوسازی کالبدی محله‌ها و محدوده‌های هدف و همچنین ارتقای ایمنی ، پایداری و مقاوم‌سازی زیرساخت‌های شهری ، همگی در ارتقای کیفیت زندگی مرم تاثیر بسزایی دارد .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز گفت : در حاضر ۲۷ پروژه بازآفرینی در ۱۵ محله هدف استان البرز در حال انجام است ، از این تعداد ۷ پروژه اجرایی با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد در سال جاری به اتمام خواهد رسید .

    رضا خالقی در توضیحاتی در خصوص فعالیت‌های انجام شده در حوزه بازآفرینی شهری در این استان ارایه کرد .

    خالقی ابتدا با بیان این که در حاضر ۲۷ پروژه بازآفرینی در ۱۵ محله هدف استان البرز در حال انجام است ، توضیح داد : از این تعداد ۷ پروژه اجرایی با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد در سال جاری به اتمام خواهد رسید . پروژه بهسازی معابر و احداث سرای محله در خط ۴ حصار ، احداث مدرسه حبیب ابن مظاهر در اختر آباد ، احداث کلانتری نیروی انتظامی و احداث سرای محله در محله تپه قشلاق و توانمندسازی در راستای مهارت آموزی ساکنان محلات هدف از جمله پروژه‌هایی هستند که سال جاری به اتمام خواهند رسید .

    وی با اشاره به این که ۹ پروژه ابلاغی سال ۹۸ که به طور میانگین پیشرفت فیزیکی ۱۰ درصدی دارند از دیگر پروژه‌های در دست احداث به شمار می‌روند ، افزود : احداث مرکز آموزشی و فرهنگی در چهار باغ مهدی‌آباد ، بهسازی معابر کمالشهر ، احداث شبکه فاضلاب نظرآباد ، احداث سرای محله در کمالشهر و ارتقا توانمندی‌های اقتصادی و ظرفیت‌سازی اجتماعی و نهادی در سطح استان جزو این پروژه‌ها محسوب می‌شوند . در سال جاری نیز ۷ پروژه روبنایی ، زیربنایی و توانمندسازی با اعتبار حدودا ۴ میلیارد تومان از ردیف‌های ۰۰۴ و ۰۰۶  پیشنهاد شده است که در حال بررسی و تصویب است .

    به گفته خالقی از آنجا که تمام پروژه‌های زیربنایی ، روبنایی و توانمندسازی در جهت احیا ، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و نیز سکونتگاه‌های غیررسمی و به منظور ارتقای کیفیت محیط زندگی شهروندان انجام می شود ، بنابراین همه آن‌ها به یک اندازه مهم هستند . از آن جا که استان البرز دارای ۱۷ شهر بوده و از این تعداد چهار شهر ( کرج ، محمد شهر ، کمالشهر و نظرآباد ) دارای سطح یک بازآفرینی هستند ، بر اساس اطلاعات ارایه شده از سوی مشاور و همچنین اولویت‌بندی در ستادهای بازآفرینی استان نسبت به تعریف و اجرای پروژه‌ها اقدام می‌شود .

    به گفته خالقی اجرای برنامه‌های توسعه اجتماع محلی ، بهبود معیشت ساکنان و حل مسایل اجتماعی از طریق توانمندسازی و تقویت نهادها و سازمان‌های مردم‌ نهاد به موازات بهسازی و نوسازی کالبدی محله‌ها و محدوده‌های هدف و همچنین ارتقای ایمنی ، پایداری و مقاوم‌سازی زیرساخت‌های شهری ، همگی در ارتقای کیفیت زندگی مرم تاثیر بسزایی دارد .

    وی در ادامه با بیان این که مباحث مربوط به حاشیه‌نشینی و سکونتگاه‌های غیررسمی نیازمند تدوین یک برنامه اقدام مشترک است که همه ذینفعان و دستگاه‌های مرتبط باید در آن حضور یابند ، تصریح کرد : بر این اساس و مطابق قانون احیا ، کارگروهی تحت عنوان کارگروه پیش‌بینی و پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد به دبیری اداره ثبت و ریاست معاونت اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تشکیل شده است و همه موارد از سوی این کارگروه پیگیری می‌شود . کنترل و پایش اراضی خصوصی و دولتی به استناد ماده ۹ قانون کاداستر و ضرورت حدنگاری و تحدید زمین‌های در معرض آسیب و شناسنامه‌دار کردن املاک و اراضی توسط اداره ثبت ، افتتاح دفاتر تسهیلگری ، نصب و به کارگیری نیوجرسی و موانع موقت در مناطق جدید شناسایی شده ، تشدید بر عدم سکونت تحت عناوین مختلف به بهانه تصرف و ساخت و ساز غیرمجاز و اجرای تمام مصوبات کارگروه فوق الذکر در راستای پیشگیری از گسترش حاشیه‌نشینی انجام می‌شود .

    وی با اشاره به اقدام‌های صورت گرفته در خصوص نوسازی بافت‌های فرسوده نیز گفت : در احکام برنامه ششم توسعه (با تاکید بر ماده ۵۹) وظیفه نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و ساماندهی و توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی به تمام دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان به خصوص شهرداری‌ها با تاکید بر محوریت وزارتخانه‌های کشور و مسکن ، راه و شهرسازی تکلیف شده و همان‌طور که قانونگذار پیش‌بینی کرده است ، این جریان نیاز به اقدام جامع ، فرابخشی و همکاری‌های عمودی و افقی همه نهادهای متولی دارد .

    خالقی ادامه داد : با آزمون و خطاهای سیاست‌های مختلف از دهه ۱۳۴۰ تاکنون مجموعه سیاست‌گذار و اجرایی حاکمیت و دولت به این نتیجه رسیده است که نوسازی مسکن (خودمالکی) اصلی‌ترین روش بازآفرینی تدریجی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری به شمار می‌رود ، این جریان باید توسط مشوق‌ها، تخفیفات، تسهیلات و سایر محرک‌های برنامه‌ریزی شده توسط دولت و بخش عمومی تقویت و حمایت شود . از جمله فعالیت‌ها‌یی که در این راستا صورت می‌گیرد می‌توان به اعطای تسهیلات ساخت و ودیعه مسکن به پروانه‌های نوسازی و انشعابات در این محدوده‌ها و شناسایی و تعیین تکلیف اراضی رها شده در محدوده‌های بافت فرسوده جهت ورود به چرخه نوسازی مسکن اشاره کرد .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ،‌ تفاهم‌نامه همکاری مشترک شرکت بازآفرینی شهری ایران و شورای عالی استان‌ها در جلسه شورای نوسازی مسکن شرکت بازآفرینی ...

    |

    در دولت سیزدهم عملیات نوسازی بیش از ۲۸۵ هزار واحد در بافت‌های فرسوده کشور آغاز شد که نسبت به تمامی دولت‌های گذشته میزان رکورد نوسازی را به خود اختصاص داده است .

    |

    سازمان برنامه و بودجه کشور آمادگی دارد شرکت بازآفرینی شهری ایران را در زمینه موافقتنامه‌ها و اعتبارات یاری کند تا شرایط جهت نوسازی بافت‌های فرسوده و بازآفرینی شهری محلات هدف تسهیل و تسریع شود .

    |

    با توجه به اعتبارات تخصیصی ، امکان پرداخت ۶۵۰ میلیارد تومان وام به متقاضیان وجود داشت که ۳ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی را شامل می‌شود . خوشبختانه درصد جذب مبلغ تخصیصی تا پایان سال ۱۴۰۱ بیش از ۹۰ درصد بوده و بالاترین میزان جذب متعلق به استان تهران است .

    |

    شهرهایی که مصوبه ۱۹ بندی بسته تشویقی را اجرا نکرده‌اند با توجه به فرصت پیش آمده و همکاری معاونت شهرسازی و معماری نسبت به جهت اجرایی کردن مصوبه و در نهایت بومی سازی مصوبه تشویقی کالبدی اقدام کنند .

    |

    نظرات کاربران