در حال بارگذاری ...
  • ساماندهی و تنظیم جریان عرضه و تقاضا در بازار مسکن با شناسایی ریشه شکل گیری نوسانات سال های اخیر

    جمعیت خانوارهای ایرانی که زیر خط فقر مسکن قرار گرفته‌اند در سال ۹۹ نیز افزایش پیدا کرده است . شرایط اقتصاد خانوارها ، نرخ تورم عمومی کشور و نوسانات بازار اجاره‌ سه عامل مهمی هستند که در دورشدن خانوارها از دسترسی به یک خانه حداقلی سهم مهمی داشته‌اند .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، کارشناسان اقتصادی معتقدند برای ساماندهی و تنظیم جریان عرضه و تقاضا در بازار مسکن باید در ابتدا ریشه شکل گیری نوسانات سال های اخیر را شناسایی کرد .

    بررسی ها مشخص می کند نوسانات قیمتی رخ داده در بازار مسکن طی سال های گذشته ناشی از نوسانات اقتصاد کلان و تبدیل شدن مسکن به یک دارایی است . بنابراین برای ساماندهی بازار مسکن پیش از هر اقدام و سیاستگذاری درون بخشی باید به این موضوع توجه کرد .

    به تعبیر دیگر اگر شرایط اقتصاد کلان در یک وضعیت با ثبات قرار داشته باشد ، مطابق با برنامه ریزی جدید انجام شده از سوی دولت سیزدهم ، عرضه بیشتر و مناسب مسکن می تواند مشکلات نوسان قیمت در این بازار را رفع کند .

    از نگاه کارشناسان اقتصادی ، در مرحله نخست نیاز است دولت دست کم به صورت همزمان به رفع نوسانات موجود در شرایط اقتصاد کلان و همچنین تولید بیشتر مسکن در استطاعت یعنی ساخت و عرضه خانه های متناسب با قدرت خرید سمت تقاضا اقدام کند . به گفته کارشناسان اقتصادی این نکته از آن جهت اهمیت دارد که طی سال های اخیر تحت تاثیر تغییر در شرایط اقتصاد کلان ، سطح دسترسی خانوارها به مسکن در استطاعت کاهش پیدا کرده است .

    به طوری که جدیدترین مطالعات انجام شده در مورد خط فقر مسکن نشان از افزایش جمعیت زیر این خط دارد . نتایج این مطالعات در سال ۸۴ نشان داد ۲۴ درصد یا یک‌چهارم خانوارهای ایرانی زیر خط فقر مسکن هستند . محاسبات انجام‌شده برای این شاخص بار دیگر در سال ۹۲ با استناد به داده‌های مربوط به ماه‌های پایانی سال ۹۱ نشان داد خط‌ فقر مسکن جمعیت بیشتری از خانوارهای ایرانی را در برگرفته است به‌طوری‌که ۳۳ درصد از خانوارها زیر خط فقر مسکن قرار داشتند . به تعبیر دیگر ، در نیمه دهه ۸۰ ، دو دهک اول درآمدی و حدود نیمی از دهک سه و در ابتدای دهه‌ ۹۰ ، ۳‌ دهک اول و بخشی از دهک درآمدی چهار در زیر خط فقر مسکن قرار گرفتند . به این ترتیب ، طی یک و نیم دهه گذشته جمعیت زیر خط فقر مسکن تقریبا دو برابر شده است .

    جمعیت خانوارهای ایرانی که زیر خط فقر مسکن قرار گرفته‌اند در سال ۹۹ نیز افزایش پیدا کرده است . شرایط اقتصاد خانوارها ، نرخ تورم عمومی کشور و نوسانات بازار اجاره‌ سه عامل مهمی هستند که در دورشدن خانوارها از دسترسی به یک خانه حداقلی سهم مهمی داشته‌اند .

    افزایش تعداد خانوارهای ایرانی که زیر خط فقر مسکن قرار گرفته‌اند یک معنا و مفهوم مشخص نیز دارد و آن اینکه، توجه صرف به سیاست ساخت و عرضه مسکن بدون ایجاد تغییر در شرایط اقتصادی دشوار است .

    کارشناسان اقتصادی تاکید دارند در صورتی شرایط ثبات در متغیرهای کلان اقتصادی ایجاد شود بازار مسکن می تواند به موتور محرک اقتصادی تبدیل شود . در این صورت برنامه ریزی برای تولید و عرضه مسکن جهت پاسخگویی به تقاضا انباشته می تواند موثر واقع شود و به این ترتیب بخش زیادی از نوسانات در بازار مسکن کنترل شود . این در حالی است که طی سال های گذشته بخش زیادی از تقاضای مصرفی بازار مسکن تحت تاثیر نوسانات قیمتی ، از دروازه ورود به بازار دور شدند .




    مطالب مرتبط

    هلدینگ ثمسکن باید به پشتوانه بانک مسکن و ظرفیت‌های تخصصی و حرفه‌ای مجموعه بانک ، فرصت‌های بالقوه تولید مسکن در ظرفیت عمران و آبادانی کشور را شناسایی و با همت کارشناسان خود آن‌ها را بالفعل کند تا با خدمت بیشتر بتوانیم فشار تامین مسکن مردم را کاهش دهیم .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، عضو کابینه دولت سیزدهم از تاسیس و تشکیل کمیسیون عمران و مسکن در هیات وزیران برای تسهیل‌گری در بخش مسکن خبر داد و گفت : ۱۸ ...

    |

    بستر این کارهای غیرقانونی عمدتاً بنگاه‌های معاملات املاک هستند که در بازرسی‌ها تذکرات لازم به برخی از متخلفان داده شده و بنگاه‌ها در حال حاضر مکلف به رعایت این قانون هستند .

    |

    پروژه گلشهر اهواز در قالب ۱۲۰۰ واحد مسکونی با مشارکت بانک مسکن و توسط شرکت جهاد خانه‌سازی رزمندگان متعلق به سپاه پاسداران احداث شده است .

    |

    بانک مسکن سبد متنوعی از خدمات و محصولات را برای ارائه به مشتریان حقیقی و حقوقی تدارک دیده است .

    |

    نظرات کاربران