در حال بارگذاری ...
  • برنامه جدید بانک مسکن برای فروش متری زمین با استفاده از اوراق موازی سلف

    متأسفانه هزینه خانوارها در بخش مسکن خیلی افزایش یافته است . دولت جدید قول ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی را داده ؛ این برنامه آیت الله رئیسی شدنی است . در این راستا بایستی تمام نهادها و سازمان‌های ذی‌ربط با اتفاق نظر کنار هم باشند تا این هدف محقق شود .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرعامل بانک مسکن از پیگیری افزایش وام خرید مسکن و برنامه جدید این بانک برای فروش متری زمین با استفاده از اوراق موازی سلف خبر داد .

    محمود شایان در خصوص وام خرید مسکن ،‌ اظهار کرد :‌ سال گذشته وام خرید افزایش یافت و بر اساس شرایط خاص به ۴۰۰ میلیون تومان رسید . با توجه به تورمی که در کشور داشته‌ایم در حال پیگیری برای افزایش سقف وام خرید مسکن هستیم . از مجاری قانونی در حال پیگیری هستیم تا بتوانیم وام را افزایش دهیم که با تورم همخوانی داشته باشد . در کنار این برنامه طرح دیگری با نام فروش متری آپارتمان توسط بانک مسکن تدوین شده است .

    مدیرعامل بانک مسکن گفت : بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته شرکت‌های زیرمجموعه بانک مسکن از طریق بورس با اوراق موازی سلف فروش متری مسکن را اجرایی می‌کنند .

    شایان با یادآوری این‌که مجوز شورای فقهی بانک مرکزی برای فروش متری مسکن اخذ شده است ، اضافه کرد : در حال مذاکره با بورس هستیم ، با این کار کمک خوبی در کنار صندوق پس‌انداز جوانان قرار می‌گیرد و خانواده‌ها می‌توانند به صورت متری اقدام به خرید مسکن کنند .

    وی در پاسخ به این پرسش که آیا در قبال خرید متری مسکن پروژه‌ای وجود دارد ،‌ گفت : به شرکت‌های زیرمجموعه بانک تکلیف شده پروژه‌های بیشتری را در این زمینه تعریف کنند ، ضمن این‌که مردم می‌توانند در بازار سرمایه خرید‌های خود را به فروش برسانند و در بازار آزاد اقدام به خرید خانه کنند . وقتی اقتصاد مسکن راه‌اندازی شود این برنامه‌ها زنجیروار به صورت مکمل همدیگر در راستای خانه‌دار کردن مردم عمل خواهند کرد .

    مدیرعامل بانک مسکن نیمه مرداد ماه از نهایی شدن صدور کارت مصالح ساختمانی برای پیشبرد برنامه ساخت یک میلیون مسکن خبر داده و گفته بود : این کارت ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان شارژ می‌شود .

    شایان با اشاره به این‌که مهم‌ترین نیازهای کنونی مردم معیشت و مسکن است ، اظهار کرد : متأسفانه هزینه خانوارها در بخش مسکن خیلی افزایش یافته است . دولت جدید قول ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی را داده ؛ این برنامه آیت الله رئیسی شدنی است . در این راستا بایستی تمام نهادها و سازمان‌های ذی‌ربط با اتفاق نظر کنار هم باشند تا این هدف محقق شود .

    وی با اشاره به قطعی برق و اثر آن در تولید کارخانه‌های سیمان و فولاد ، گفت : باید سازوکاری تعریف شود تا این دو نهاده مهم ساختمانی به‌صورت مستقیم از تولید به محل مصرف برشد . با این کار دست واسطه‌ها قطع شده و قیمت مسکن به تعادل می‌رسد . تولید سیمان حدود ۸۰ میلیون تن اگر باشد از این میزان ۶۰ میلیون تن نیاز داخلی است و ۱۷ میلیون تن صادرات شده و مقداری هم باقی می‌ماند .

    شایان با اشاره به طرح ملی مسکن، اضافه کرد :‌ تمام زیرساخت‌های این طرح آماده بوده و وزارت راه و شهرسازی زمین‌ها را جانمایی و واگذار کرده است . بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ورود خوبی به این برنامه داشته است . ضمن این که ستاد اجرایی زحمت زیادی کشیده و پروژه‌ها خوب پیش می‌رود .

    مدیرعامل بانک مسکن با یادآوری این‌که الان سالانه ۲ میلیون مسکن نیاز داریم ، گفت : با توجه به عقب‌ماندگی موجود ، برنامه رئیسی برای مسکن می‌تواند فاصله بین عرضه و تقاضا را بهبود ببخشد . کارت مصالح ساختمانی در حال پیگیری است تا بتوانیم بخشی از تسهیلات خُرد و مسکن را در این قالب ارائه دهیم . وقتی این کارت شارژ می‌شود فقط برای خرید مصالح ساختمان است و سازنده نمی‌تواند آنرا جای دیگری خرج کند .

    وی با بیان این‌که زیرساخت‌های کارت مصالح ساختمانی مهیا شده است ، افزود : بر اساس برنامه کارت مصالح ساختمانی به میزان ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان شارژ می‌شود .




    مطالب مرتبط

    با توجه به اعتبارات تخصیصی ، امکان پرداخت ۶۵۰ میلیارد تومان وام به متقاضیان وجود داشت که ۳ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی را شامل می‌شود . خوشبختانه درصد جذب مبلغ تخصیصی تا پایان سال ۱۴۰۱ بیش از ۹۰ درصد بوده و بالاترین میزان جذب متعلق به استان تهران است .

    |

    بحث تامین مالی یکی از گلوگاه‌های مسکن است و مشکلاتی در این زمینه وجود داشت که ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای افزایش سرمایه بانک مسکن در قانون بودجه ۱۴۰۳ دیده شد و مقرر شد از طریق انتشار اوراق تامین و به پروژه‌های نهضت ملی مسکن تزریق شود .

    |

    تسهیلات بافت فرسوده از محل تلفیق منابع تودیعی دولت به همراه منابع داخلی بانک مسکن با معرفی نامه‌های ارسالی از سوی نهاد متولی قابل پرداخت به متقاضیان واجد شرایط است .

    |

    باید توجه کرد که بانک مسکن به عنوان یک بانک تخصصی در عرصه ساخت و ساز با جهت گیری حمایتی در حوزه مسکن همواره تلاش دارد در رونق اقتصادی کشور تاثیر گذار باشد .

    |

    هلدینگ ثمسکن باید به پشتوانه بانک مسکن و ظرفیت‌های تخصصی و حرفه‌ای مجموعه بانک ، فرصت‌های بالقوه تولید مسکن در ظرفیت عمران و آبادانی کشور را شناسایی و با همت کارشناسان خود آن‌ها را بالفعل کند تا با خدمت بیشتر بتوانیم فشار تامین مسکن مردم را کاهش دهیم .

    |

    نظرات کاربران