در حال بارگذاری ...
  • برنامه بانک مسکن برای رونق بخشی به بازار ساخت و ساز

    کاهش معنادار تیراژ ساخت و ساز در شهر تهران یک سیگنال مهم برای بازار مسکن می تواند باشد که تعادل میان عرضه و تقاضا بیش از گذشته برهم می خورد . کارشناسان بازار مسکن معتقدند مهم ترین عامل افت معنادار آمار شروع به ساخت پروژه های جدید ساختمانی ، تخریب و از بین رفتن قدرت ساخت سرمایه گذاران ساختمانی است .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، بانک مسکن باتوجه به رکود چند ساله بازار ساخت و ساز ، باهدف رونق بخشی به این بازار ، یک برنامه حمایت تسهیلاتی از سازندگان حرفه ای را در دستور کار خود قرار داد .

    آمارهای رسمی نشان می دهد بازار ساخت و ساز در چهار ماهه ابتدایی امسال رکودی ترین دوره خود طی ۱۷ سال گذشته را سپری کرده است .

    آمار رسمی تیراژ خانه‌سازی در تهران ، «شروع به ساخت » ۱۴ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی در چهارماهه نخست امسال را نشان می‌دهد که کمترین میزان عرضه از سال ۸۳ به بعد است . حجم ساخت و ساز در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران طی چهارماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته معادل ۱۷ درصد افت کرده است . پیش از این سال گذشته رکودی ترین سال برای بازار ساخت و ساز از سال ۸۳ تاکنون محسوب می شد .

    کاهش معنادار تیراژ ساخت و ساز در شهر تهران یک سیگنال مهم برای بازار مسکن می تواند باشد که تعادل میان عرضه و تقاضا بیش از گذشته برهم می خورد . کارشناسان بازار مسکن معتقدند مهم ترین عامل افت معنادار آمار شروع به ساخت پروژه های جدید ساختمانی ، تخریب و از بین رفتن قدرت ساخت سرمایه گذاران ساختمانی است .

    تعداد زیادی از فعالان و سرمایه گذاران ساختمانی به دلیل افزایش قابل توجه هزینه های ساخت و ساز امکان ورود به پروژه های جدید ساختمانی را ندارند . با توجه به همین موضوع ، بانک مسکن با شناخت دقیق چالش اصلی بازار ساخت و ساز از ابتدای امسال ، برنامه ریزی جدیدی برای حمایت تسهیلاتی از سازندگان حرفه ای را در دستور کار خود قرار داد .

    به طوری که مطابق با سیاست های اعتباری پیش بینی شده برای سال ۱۴۰۰ ، سقف تسهیلات مشارکت مدنی پیش بینی شده برای سازندگان حرفه ای در شهر تهران معادل ۴۵۰ میلیون تومان به ازای هر واحد مسکونی تعیین شد . یکی از مهم ترین دغدغه های بانک مسکن حمایت از ساخت و سازهای حرفه ای و عرضه واحدهای مسکونی استاندارد به بازار است .

    از همین رو بانک مسکن تلاش دارد منابع مالی مورد نیاز برای ساخت و عرضه مسکن را در دسترس سازندگان حرفه ای و معتبر قرار دهد تا از این طریق پروژه های ساختمانی حرفه ای به موقع و در زمان مناسب تکمیل و به بازار عرضه شود و مجددا منابع مالی حاصل از تکمیل و فروش این پروژه ، برای آغاز پروژه های جدید استفاده شود و نهایتا چرخه تولید مسکن رونق بگیرد .

    به عبارت دیگر در چنین مسیر و چرخه ای این سازنده می تواند به موقع و مناسب منابع بانک را هم برگرداند که در آن چرخه پرداخت و بازگشت منابع بانک بتواند در پروژه های دیگر از این منابع استفاده کند و به این ترتیب به بخش مسکن کمک کند تا راحت تر بتواند نیازهای خودش را برطرف کند و بازار ساخت و ساز پس از سال ها در مسیر رونق قرار خواهد گرفت .




    مطالب مرتبط

    با توجه به اعتبارات تخصیصی ، امکان پرداخت ۶۵۰ میلیارد تومان وام به متقاضیان وجود داشت که ۳ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی را شامل می‌شود . خوشبختانه درصد جذب مبلغ تخصیصی تا پایان سال ۱۴۰۱ بیش از ۹۰ درصد بوده و بالاترین میزان جذب متعلق به استان تهران است .

    |

    بحث تامین مالی یکی از گلوگاه‌های مسکن است و مشکلاتی در این زمینه وجود داشت که ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای افزایش سرمایه بانک مسکن در قانون بودجه ۱۴۰۳ دیده شد و مقرر شد از طریق انتشار اوراق تامین و به پروژه‌های نهضت ملی مسکن تزریق شود .

    |

    تسهیلات بافت فرسوده از محل تلفیق منابع تودیعی دولت به همراه منابع داخلی بانک مسکن با معرفی نامه‌های ارسالی از سوی نهاد متولی قابل پرداخت به متقاضیان واجد شرایط است .

    |

    باید توجه کرد که بانک مسکن به عنوان یک بانک تخصصی در عرصه ساخت و ساز با جهت گیری حمایتی در حوزه مسکن همواره تلاش دارد در رونق اقتصادی کشور تاثیر گذار باشد .

    |

    هلدینگ ثمسکن باید به پشتوانه بانک مسکن و ظرفیت‌های تخصصی و حرفه‌ای مجموعه بانک ، فرصت‌های بالقوه تولید مسکن در ظرفیت عمران و آبادانی کشور را شناسایی و با همت کارشناسان خود آن‌ها را بالفعل کند تا با خدمت بیشتر بتوانیم فشار تامین مسکن مردم را کاهش دهیم .

    |

    نظرات کاربران