در حال بارگذاری ...
  • نهایی شدن طرح تفصیلی شهرهای قزوین ، بویین زهرا و ضیاءآباد طی سال جاری

    در حال حاضر ۲۴ شهر استان دارای طرح جامع و تفصیلی مصوب بوده و تنها شهر سیردان در بخش طارم سفلی دارای طرح هادی مصوب است .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین گفت : طرح تفصیلی شهرهای قزوین ، بویین زهرا و ضیاءآباد در مرحله تصویب قرار داشته و امسال نیز نهایی می شود .

    لیدا معروفی اظهار داشت : با توجه به اینکه اواخر سال گذشته سه شهر قشلاق ، عصمت آباد و زیاران به مجموعه ۲۵ شهر استان قزوین افزوده شد ، شهرهای یاد شده فاقد طرح جامع تفصیلی بوده است که ابتدا باید طرح هادی آنها توسط دفتر فنی استانداری تهیه و بعد از پایان افق طرح ( که پنج تا ۱۰ سال طول می کشد) طرح جامع برای آنها تهیه شود .

    وی با اشاره به طرح تفصیلی سایر شهرهای استان ، تاکید کرد : در حال حاضر ۲۴ شهر استان دارای طرح جامع و تفصیلی مصوب بوده و تنها شهر سیردان در بخش طارم سفلی دارای طرح هادی مصوب است .

    معروفی با اشاره به طرح جامع بازنگری شهرهای استان ، خاطرنشان کرد : طرح بازنگری شهر تاکستان هم اکنون در مرحله تصویب قرار دارد ، طرح جامع محمدیه نیز در حال تصویب قرار داشته و طرح جامع اقبالیه نیز اسفند ماه سال گذشته مصوب و ابلاغ شده است .

    وی ، طرح جامع و تفصیلی را در برنامه ریزی و مدیریت شهری مهم دانست و یادآور شد : طرح جامع در واقع طرح بلند مدتی است که در آن استفاده از اراضی و حوزه‌های مسکونی ، صنعتی ، اداری ، کشاورزی و تاسیسات عمومی مناطق مختلف تعیین و قوانین و مقررات مربوط به آنها و مواردی چون حفظ بنا و نماهای تاریخی شهر نیز در آن تعیین و تنظیم می شود . طرح تفصیلی نیز براساس ضوابط و معیارهای طرح جامع شهر ، چگونگی استفاده از اراضی محلات مختلف شهر و همچنین وضعیت شبکه عبور و مرور و میزان تراکم ساختمانی در آن اولویت بندی شده و به بهسازی و نوسازی و توسعه و رفع مشکلات شهر کمک می کند .

    این مسوول حوزه شهرسازی با اشاره به تفاوت طرح جامع و تفصیلی ، افزود : طرح جامع بلند مدت بوده و به جهات توسعه شهر ، نقش شهر ، چشم انداز ، پهنه بندی حریم شهر و پهنه وری کاربری آن نگاه ویژه دارد اما طرح تفصیلی ، بعد از طرح جامع تهیه شده و براساس آن تعیین و تطبیق کاربری ها ، شبکه بندی معابر و تعیین حدوده شهر در چارچوب طرح جامع تعیین می شود . طرح تفصیلی یک سند اجرایی به معنای عام بوده و تنها مرجعی که می تواند تغییری در آن ایجاد کند ، کمیسیون ماده ۵ است .

    معروفی اضافه کرد : افق طرح جامع نسبت به جمعیت ، شرایط شهر و سایر موارد مورد بازنگری قرار می‌گیرد که بین ۱۰ تا ۱۵ سال در نظر گرفته شده که این مدت زمان برای شهر قزوین ۲۰ ساله است . برای طرح بازنگری ، ابتدا طرح به شورایعالی معماری و شهرسازی سازی ارسال و در مدت زمان سه تا ۹ ماه ، در صورت تصویب به استان ارسال و سپس به شهرداری جهت اجرا ، ابلاغ می‌شود .




    مطالب مرتبط

    برای تعداد ۱۹ طرح تفصیلی شامل شهرهای اژیه ، تودشک ، محمدآباد ، ورزنه ، کمشچه ، بویین میاندشت ، عسگران ، وزوان ، چرمهین ، خالدآباد ، نیک آباد ، طالخونچه ، نصرآباد ، دیزیچه ، خمینی شهر ، گز ، محمدآباد ، قهدریجان و گلپایگان ، مرحله اول آن ها تهیه شده و قابل طرح در کمیسیون ماده ۵ است ...

    |

    اجرای قانون جامع حدنگار موسوم به (کاداستر) گامی مهم برای پیشگیری از وقوع پدیده زمین‌خواری بشمار می‌رود و دسترسی به اطلاعات زمین‌های ملی را آسان می‌کند ، در این راستا اخذ اسناد تک برگی و تبدیل اسناد دفترچه‌ای اراضی دولتی در سطح شهرستان لنجان به اسناد تک برگ همسو با ...

    |

    جایگاه کمیسیون ماده پنج در استان کاملاً مشخص است لذا هر تصمیمی که در این کمیسیون گرفته می‌شود تمام اعضا و دستگاه‌های اجرایی موظف به اجرای کامل آن هستند .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان گفت : در کمیته فنی کمیسیون ماده پنج جنوب کرمان ، طرح آماده سازی زمین های نهضت ملی منوجان به ...

    |

    با همکاری اداره ثبت‌ اسناد و املاک تاکنون ۲۴۴ هزار و ۳۷۳ جلد سند مالکیت روستایی و ۳۳ هزار و ۴۷۸ جلد سند برای شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت در آذربایجان شرقی صادر شده‌ است .

    |

    نظرات کاربران