در حال بارگذاری ...
  • احداث انبوه واحدهای مسکونی فرصتی برای تغییر سیمای شهری در بافت‌های ناکارآمد شهری

    برآورد شده است که در کل کشور ، ۲۱ میلیون نفر در بافت فرسوده سکونت دارند . با توجه به اینکه اعداد و ارقام در سطح کشوری ، بسیار قابل‌توجه و مهم است و می‌تواند جهت‌گیری سیاست‌های انبوه‌سازی شهری را تعیین کند ، انتظار است تا مورد توجه دولتمردان قرار بگیرد .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی احداث سالانه یک میلیون واحد مسکونی در سال را فرصتی مناسب برای تغییر سیمای شهری در بافت‌های ناکارآمد برشمرد و بر بهره‌مندی از آرای کارشناسان در تولید مسکن تاکید کرد .

    على بیت‌اللهى به بیان برخی از انتظارهای کارشناسی در حوزه مسکن و بافت فرسوده پرداخت .

    عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه وعده احداث انبوه واحدهای مسکونی از سوی دولت سیزدهم ، فرصتی مناسب برای تغییر سیمای شهری در بافت‌های ناکارآمد شهری است ، گفت : ساخت واحدهای مسکونی در کلانشهرها ، شهرهای بزرگ و میانی ، فرصتی ممتاز برای نوسازی و بهسازی در بافت‌های ناکارآمد و فرسوده است . بافت‌های فرسوده شهری ، یکی از آسیب‌پذیرترین محدوده‌ها هنگام رخداد زلزله‌های بزرگ در شهرها و یا مجاورت آنها هستند .

    وی ادامه داد : برآورد شده است که در کل کشور ، ۲۱ میلیون نفر در بافت فرسوده سکونت دارند . با توجه به اینکه اعداد و ارقام در سطح کشوری ، بسیار قابل‌توجه و مهم است و می‌تواند جهت‌گیری سیاست‌های انبوه‌سازی شهری را تعیین کند ، انتظار است تا مورد توجه دولتمردان قرار بگیرد .

    سکونت ۱۵ درصد جمعیت شهری تهران در بافت فرسوده

    به گفته عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی ، در تهران ، با آنکه بافت فرسوده شهر تنها ۵ درصد مساحت کل شهر را تشکیل داده ، اما با این وصف ۱۵ درصد جمعیت شهر تهران (حدود یک میلیون و دویست هزار نفر) در ۲۶۰ هزار پلاک ساختمانی واقع در بافت فرسوده سکونت دارند .  

    بیت‌اللهی با اشاره به اینکه مجموع مساحت بافت‌های فرسوده در تهران ، ۳۲۷۰ هکتار است که در مناطق مختلف تهران پخش شده است ، اعلام کرد : مناطق ۱۲ و ۱۰ با وسیع‌ترین مساحت بافت فرسوده در صدر و مناطق ۶ و ۲۲ با کمترین مساحت در رده آخر قرار دارند.

    سکونت ۲۷ درصد جمعیت کشور در زون باخطر بالا

    وی توضیح داد : علاوه بر کیفیت پائین زندگی در بافت‌های فرسوده ، معابر تنگ و واحدهای کوچک ، اغلب گستره‌های شهری کشور با خطر بالای زلزله همراه است . بر اساس نقشه خطر زلزله آئین‌نامه ۲۸۰۰ ، حدود ۹ درصد مساحت سرزمینی ایران زون با خطر بسیار بالای زلزله است و در همین مساحت ۲۷ درصد جمعیت کل کشور زندگی می‌کند . همچنین ، ۶۷ درصد مساحت سرزمینی ایران نیز زون با خطر بالای زلزله است .

    بیت‌اللهی تصریح کرد : با رویکرد همراهی با اهداف و سیاست اجرائی دولت سیزدهم ، پیشنهاد می‌شود تا راهبرد اصلی احداث واحدهای مسکونی در شهرهای بزرگ ، تغییر سیمای بافت‌های فرسوده و ارتقای کیفیت زندگی و تاب‌آوری در آن بافت‌ها تعیین شود . با اتخاذ این رویکرد علاوه بر آنکه مقدار قابل‌توجهی مسکن احداث و درصد عمده‌ای از مشکل مسکن به شرط اضافه نشدن باز جمعیتی شهری تهران و سایر کلانشهرها و شهرهای بزرگ ، حل می‌شود ، کاهش آسیب‌پذیری شهری در برابر زلزله و تقلیل قابل‌ملاحظه تلفات احتمالی و بطور کلی کاهش ریسک زلزله محقق خواهد شد .




    مطالب مرتبط

    بر اساس آمارهای رسمی از حدود ۳۱ هزار واحد مسکونی در شهر کاشمر نزدیک به ۲۰ هزار واحد مسکونی یعنی حدود ۷۰ درصد واحدها فاقد اسکلت و همچنین از حدود ۱۲ هزار نفر جمعیت و ۴ هزار واحد مسکونی شهر خلیل‌آباد نزدیک به این گسل نیز حدود ۲ هزار واحد مسکونی و بیش از ۷۰ درصد فاقد اسکلت است . این ...

    |

    در دولت سیزدهم عملیات نوسازی بیش از ۲۸۵ هزار واحد در بافت‌های فرسوده کشور آغاز شد که نسبت به تمامی دولت‌های گذشته میزان رکورد نوسازی را به خود اختصاص داده است .

    |

    اجرای طرح نهضت ملی مسکن و شروع عملیات اجرائی بالغ بر ۲ میلیون و ۶۳۰ هزار واحد در قالب برنامه های مختلف در حال اجراست . اجرای این واحدها در قالب‌های واگذاری انفرادی و گروهی زمین دولتی به متقاضیان واجد شرایط شهری و روستایی ، اجرای پروژه های انبوه سازی در زمین های دولتی برای ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، جلسه بررسی نقش گروه‌های جهادی و مردم نهاد در احیا ، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و عملیاتی شدن ...

    |

    این دولت با شجاعت و به صورت جهادی طرح‌های مسکن را پیش برده است و می‌دانستیم که در این مسیر انتقادهایی به دولت خواهد شد ، اما وعده رئیس جمهوری برای ساخت سالی یک میلیون مسکن بر اساس نیاز مردم بود .

    |

    نظرات کاربران