در حال بارگذاری ...
  • طرح جامع ۵ شهر سیستان و بلوچستان در حال تهیه است

    از مجموع ۳۱ شهر در محدوده تحت پوشش این اداره کل ۱۹ شهر دارای طرح جامع مصوب هستند و طرح جامع ۵ شهر ذکر شده نیز توسط مشاورین ذیصلاح و کارشناسان این معاونت در مرحله تهیه و بررسی است که با اقدامات صورت گرفته طرح جامع شهر زهک در سال جاری در جلسه شورای برنامه ریزی استان به تصویب رسید .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون شهرسازی و معماری اداره‌ کل‌ راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان گفت : طرح جامع پنج شهر خاش ، سراوان ، آشار ، سرجنگل و زهک به منظور ساماندهی خدمات شهری توسط این اداره کل در حال تهیه است .

    سهیلا عنانی با بیان اینکه طرح جامع در واقع طرح بلند مدتی است که در آن استفاده از اراضی و حوزه‌های مسکونی ، صنعتی ، اداری ، کشاورزی و تاسیسات عمومی مناطق مختلف تعیین و قوانین و مقررات مربوط به آنها و مواردی چون حفظ بنا و نماهای تاریخی شهر نیز در آن تعیین و تنظیم می شود ، اظهار داشت : از مجموع ۳۱ شهر در محدوده تحت پوشش این اداره کل ۱۹ شهر دارای طرح جامع مصوب هستند و طرح جامع ۵ شهر ذکر شده نیز توسط مشاورین ذیصلاح و کارشناسان این معاونت در مرحله تهیه و بررسی است که با اقدامات صورت گرفته طرح جامع شهر زهک در سال جاری در جلسه شورای برنامه ریزی استان به تصویب رسید .

    وی با اشاره به اهمیت طرح تفصیلی شهرها گفت : این طرح نیز بر اساس ضوابط و معیارهای طرح جامع شهر ، چگونگی استفاده از اراضی محلات مختلف شهر و همچنین وضعیت شبکه عبور و مرور و میزان تراکم ساختمانی در آن اولویت بندی شده و به بهسازی و نوسازی و توسعه و رفع مشکلات شهر کمک می کند . در این راستا هم اینک ۱۶ شهر در محدوده این اداره کل دارای طرح تفصیلی هستند و برای ۵ شهر دیگر استان نیز در حال تهیه است .

    عنانی با اشاره به تفاوت طرح جامع و تفصیلی ، افزود : طرح جامع بلند مدت بوده و به جهات توسعه شهر ، نقش شهر ، چشم انداز ، پهنه بندی حریم شهر و پهنه وری کاربری آن نگاه ویژه دارد اما طرح تفصیلی بعد از طرح جامع تهیه شده و بر اساس آن تعیین و تطبیق کاربری ها ، شبکه بندی معابر و تعیین حدوده شهر در چارچوب طرح جامع تعیین می شود . طرح تفصیلی یک سند اجرایی به معنای عام بوده و تنها مرجعی که می تواند تغییری در آن ایجاد کند کمیسیون ماده ۵ است .

    معاون شهرسازی و معماری اداره‌ کل‌ راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان ادامه داد : همچنین افق طرح جامع نسبت به جمعیت، شرایط شهر و سایر موارد مورد بازنگری قرار می‌گیرد که بین ۱۰ تا ۱۵ سال در نظر گرفته شده که این مدت زمان برای اکثر شهرهای استان ۱۰ ساله در نظر گرفته است . در حوزه فعالیت این معاونت هشت شهر ادیمی ، دوست محمد ، بنجار ، میرجاوه ، علی اکبر ، نوک آباد ، سیب وسوران و مهرستان که افق طرح جامع  آن اتمام یافته است در مرحله انعقاد قرارداد و انتخاب مشاور قرار دارد .




    مطالب مرتبط

    برای تعداد ۱۹ طرح تفصیلی شامل شهرهای اژیه ، تودشک ، محمدآباد ، ورزنه ، کمشچه ، بویین میاندشت ، عسگران ، وزوان ، چرمهین ، خالدآباد ، نیک آباد ، طالخونچه ، نصرآباد ، دیزیچه ، خمینی شهر ، گز ، محمدآباد ، قهدریجان و گلپایگان ، مرحله اول آن ها تهیه شده و قابل طرح در کمیسیون ماده ۵ است ...

    |

    جایگاه کمیسیون ماده پنج در استان کاملاً مشخص است لذا هر تصمیمی که در این کمیسیون گرفته می‌شود تمام اعضا و دستگاه‌های اجرایی موظف به اجرای کامل آن هستند .

    |

    موضوع حائز اهمیت این است که شهرداری بدون اخذ مصوبه کمیسیون ماده ۵ استان اصفهان مجاز به اعطای حداکثر تراکم تشویقی نیست و عملکرد مدیریت شهری در ارتباط با اجرا و تحقق خدمات عمومی در دو مصوبه قبلی ، در تسریع و تسهیل ادامه فرآیند اخذ مصوبات آتی موثر است .

    |

    با پیگیری‌های صورت گرفته و همکاری شهرداری عسگران ، قطعه زمینی به مساحت هفت هزار مترمربع پس از اخذ مجوزهای لازم ، توسط راه و شهرسازی از شهرداری خریداری و جهت اجرای طرح نهضت ملی ساخت مسکن در این شهر پیش بینی شده است .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان کاشان گفت : در جلسه کمیسیون ماده ۵ استان اصفهان ویژه بررسی موارد شهرستان کاشان ، طرح تفکیکی ...

    |

    نظرات کاربران