در حال بارگذاری ...
  • اطلاعات مکانیابی ساخت‌وساز یک میلیون واحد مسکونی در اختیار اجرای طرح جهش تولید مسکن قرار می‌گیرد

    برخی از دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های موجود در حوزه ساختمان و مسکن که نیاز به بازنگری داشته باشند ، مرکز تحقیقات آمادگی لازم را برای بازنگری دارد . همچنین در حوزه معماری و شهرسازی نیز با تکیه بر مستندات و مصوبات شورای‌عالی شهرسازی و معماری می‌توان در انتخاب نما ، سیما و منظر مجتمع‌های جدیدی که احداث می‌شود دستورالعمل‌های قابل اجرایی توسط مرکز تحقیقات تهیه شود .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی ضمن اعلام راهکارهای افزایش بهره‌وری در تولید انبوه مسکن از آمادگی آن مرکز برای مشارکت در اجرای طرح جهش تولید ، خبر داد .

    محمد شکرچی‌زاده ضمن تشریح الزامات و راهکارهای اجرای طرح جهش تولید مسکن ، روش‌های همکاری مرکز را برای اجرای نهصت ملی مسکن ، برشمرد .

    رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با یادآوری اینکه قانون جهش تولید و عرضه مسکن به تایید مجلس رسید و مشخصا دولت سیزدهم با تاکید رییس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی ، انبوه‌سازی را در برنامه خود قرار داده است گفت : مرکز تحقیقات بالغ بر ۴۰ سال فعالیت‌های تحقیقاتی مفصلی راجع به موضوع ساختمان و مسکن انجام داده است و تعداد زیادی از آزمایشگاه‌های تخصصی سازه ، انرژی ، بتن ، اکوستیک ، ژئوتکنیک ، آتش و سایر موارد در مرکز وجود دارد که این فعالیت‌ها و مطالعات می‌تواند در خدمت ساخت‌وساز گسترده قرار بگیرد .

    وی بر نقش مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی بر کیفی‌سازی و ارایه راهکارهای مناسب برای افزایش عمر مفید ساختمان‌ها در نهضت ملی مسکن تاکید کرد و افزود : یکی از نگرانی‌ها در ساخت انبوه مسکن این است که اگر سرعت در اجرا افزایش یابد کیفیت فدای سرعت خواهد شد و از عمر مفید ساختمان کاسته می‌شود . به همین دلیل نیز مرکز اعلام آمادگی کرده است تا در حوزه‌ها و زمینه‌های مختلف همکاری‌های لازم را برای افزایش بهره‌وری در سرمایه‌گذاری  عظیمی که در موضوع تولید انبوه مسکن در دستور کاراست ، داشته باشد .

    شکرچی‌زاده جزئیات پیشنهادهای مرکز را برای کیفی‌سازی و سرعت‌دهی به تولید انبوه مسکن برشمرد و توضیح داد : شناسایی و تایید فناوری‌های نوین ساختمانی از وظایف مرکز است که تاکنون حدود ۶۰۰ فناوری نوین توسط مرکز تایید و به جامعه مهندسی ارایه شده است . با توجه به تجربیاتی که مرکز تحقیقات دراین خصوص دارد ، می‌توان فناوری‌های نوین ساختمانی را که سبب سریع‌سازی ، ارزان‌سازی و صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود در نهضت ملی تولید مسکن به کار برد .

    وی بر کیفی‌سازی مصالح مصرفی در صنعت ساختمان تاکیدکرد و افزود : برای تعداد انبوه ساختمان ، مصالح فراوان ساختمانی نیاز است و در مسکن مهر شاهد بودیم که مصالح مصرفی در حد استاندارد نبود و در تعدادی پروژه‌های مسکن مهر مشکلاتی ایجاد شد . با توجه به اینکه مرکز تحقیقات گواهینامه فنی برای محصولات ساختمانی صادر می‌کند می‌تواند طبق برنامه‌ریزی مشخصی پایش مستمری را برای کنترل مصالح تولیدی و مورد مصرف برای ساختمان‌ها انجام بدهد .

    شکرچی‌زاده همچنین از آمادگی مرکز تحقیقات برای تهیه اطلاعات فناوری‌ها و روش‌های نوین خبر داد و گفت : برخی از دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های موجود در حوزه ساختمان و مسکن که نیاز به بازنگری داشته باشند ، مرکز تحقیقات آمادگی لازم را برای بازنگری دارد . همچنین در حوزه معماری و شهرسازی نیز با تکیه بر مستندات و مصوبات شورای‌عالی شهرسازی و معماری می‌توان در انتخاب نما ، سیما و منظر مجتمع‌های جدیدی که احداث می‌شود دستورالعمل‌های قابل اجرایی توسط مرکز تحقیقات تهیه شود .

    رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی توضیح داد : در مورد بند ض ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران در موضوع تهیه نقش گسل‌ها ، فرونشست و مسیل‌ها و مکانیابی مناسب برای ساخت‌وساز ، مرکز تحقیقات می‌تواند با توجه به اطلاعاتی که در سال‌های متعدد جمع‌آوری و تدوین کرده است ، اطلاعات مکانیابی مناسب برای ساخت‌وساز یک میلیون واحد مسکونی را در اختیار اجرای طرح جهش تولید قرار بدهد .

    وی یادآور شد : در اجرای طرح مسکن مهر برخی از مکانیابی‌ها دچار مشکل بود که یا در مسیل‌ها و پهنه پرخطر گسل‌ها احداث شده بود که با ارایه اطلاعات صحیح می‌توان جلوی تکرار اشتباهات را گرفت . در خصوص صنعتی‌سازی ، موضوع مبحث ۱۱ مقررات ملی و کنترل ساختمان که به تصویب شورای تدوین رسید و در مرحله ابلاغ است ، بسیاری از اقدامات برای کاهش هدررفت مصالح نازک‌کاری ، روش های مشخص برای صنعتی‌سازی در آن مبحث قابل استفاده است .

    شکرچی‌زاده آمادگی دیگر مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی را بازنگری طرح جامع مسکن عنوان کرد و گفت : در قانون جهش تولید مسکن بر بازنگری طرح جامع مسکن تاکید شده است . در این باره مرکز تحقیقات تجارب فراوانی دارد که می‌تواند در همکاری با سایر معاونت‌های وزارتخانه به ویژه معاونت مسکن و ساختمان این بازنگری را انجام بدهد . مرکز در تدوین طرح جامع مسکن در سنوات گذشته موثر عمل کرد .

    رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی از دیگر راهکارهای مرکز تحقیقات را برای تولید انبوه مسکن، پیاده‌سازی روش BIM برشمرد و افزود : مرکز در خصوص مدلسازی اطلاعات ساختمانی تجارب خوبی دارد. همچنین نرم‌افزارهای مناسبی برای اجرای این روش وجود دارد که می‌تواند برای سرعت، بهبود کیفیت و مدیریت ساخت‌وساز مورد استفاده قرار بگیرد .




    مطالب مرتبط

    هر یک از دوره‌ها در ۵ روز و حدود ۴۰ ساعت برای مهندسان برگزار شد و دارای آزمون‌های نهایی در دو مرحله نیز بود . این دوره‌ها در سال جاری نیز با استفاده از تجربیات قبلی تقویت و برگزار خواهد شد .

    |

    تامین زمین شهری و روستایی در سراسر کشور از یک‌صد هزار هکتار عبور کرد و این یک عدد تاریخی در بخش مسکن بعد از انقلاب اسلامی به شمار می‌رود .

    |

    اداره نظام مهندسی و مقررات ملی و کنترل ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان خوزستان در سال گذشته بیش از ۱۶۲۳ پروانه اشتغال به کار مهندسی و کاردانی ساختمان در خوزستان صادر کرده است .

    |

    سازمان ملی زمین و مسکن موفق شد در اخذ اراضی سایر دستگاه‌ها برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن ۵۹۰۰ هکتار اراضی را شناسایی کند و سند این اراضی برای تخصیص به تولید مسکن، اخذ شده است . همچنین با تلاش‌های انجام شده ۲۳ هزار هکتار زمین بخشی خصوصی برای ساخت مسکن شناسایی شد .

    |

    در اجرای ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن میزان تقریبی ۴ هکتار از اراضی جهاد کشاورزی در شهر بادرود برابر ضوابط تملک و سند مالکیت در اختیار سازمان ملی زمین و مسکن قرار گرفت که پس از تهیه طرح تفکیکی و تایید کمیته فنی موضوع به کمیسیون ماده پنج ارجاع شد و در حال حاضر در مرحله ابلاغ طرح ...

    |

    نظرات کاربران