در حال بارگذاری ...
  • اجرای ۳۳ پروژه بازآفرینی شهری در آذربایجان شرقی

    انجام طرح مطالعاتی و عملیاتی ساماندهی میدان صاحب الامرتبریز ، احداث مرکز گفتمان شهری در بافت واجد ارزش تاریخی شهر تبریز تبدیل آن به مکانی برای گفتگوی جامعه مدنی درباره مسایل و ظرفیت‌های شهری ، احداث مدرسه در محله بازار ملکان و احیا و بهسازی بافت فرسوده پیرامون مسجد جامع هشترود از دیگر اقدام‌های انجام شده در بافت‌های فرسوده به شمار می‌رود .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی اظهار کرد : امسال ۳۳ پروژه بازآفرینی شهری در آذربایجان شرقی در حال اجراست و علاوه بر این ۷ پروژه جدید نیز در سال جاری تعریف شده است .

    ابوالقاسم سلطانی در خصوص پروژه‌های بازآفرینی شهری این استان توضیحاتی ارایه کرد و با بیان این که امسال ۳۳ پروژه بازآفرینی شهری در آذربایجان شرقی در حال اجراست ، گفت : علاوه بر این ۳۳ پروژه، ۷ پروژه جدید نیز در سال جاری تعریف شده است .

    وی با اشاره به اقدام‌های انجام شده در سکونتگاه‌های غیررسمی عنوان کرد : با توجه به اهمیت سکونتگاهای غیررسمی کارهای بسیاری در این زمینه انجام شده است که از آن جمله می‌توان به تعریف و اجرای پروژه‌های بازآفرینی شهری جهت ارتقا سرانه خدمات عمومی و توزیع قیر رایگان در سطح محلات هدف با اعتباری به میزان ۶۶ هزار میلیون ریال در سال ۹۰ اشاره کرد . برنامه‌ریزی برای ارتقا توانمندی‌های اقتصادی ، ظرفیت‌سازی اجتماعی و مهارت‌آموزی ساکنان با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای استان نیز از دیگر فعالیت‌ها در این زمینه به شمار می‌رود .

    سلطانی افزود : در خصوص پروژه‌های احداث مسکن بازآفرینی نیز شناسایی مناطق پرخطر از نظر زلزله ، رانش و توپوگرافی و نیز تعریف سیاست‌های جابجایی این سکونتگاه‌ها به محل امن ، شناسایی و طراحی اراضی به وسعت حدود ۸۹ هکتار جهت اسکان مجدد با سپری کردن مراحل استصوابی قانونی تصویب و الحاق این اراضی انجام گرفته است .

    وی با اعلام این که از سال ۹۰ تا کنون به ۲۷ هزار و ۳۶۹ واحد مسکونی تسهیلات وام بانکی در تمامی بافت‌های فرسوده مصوب استان اعطا شده است ، تصریح کرد : انجام طرح مطالعاتی و عملیاتی ساماندهی میدان صاحب الامرتبریز ، احداث مرکز گفتمان شهری در بافت واجد ارزش تاریخی شهر تبریز تبدیل آن به مکانی برای گفتگوی جامعه مدنی درباره مسایل و ظرفیت‌های شهری ، احداث مدرسه در محله بازار ملکان و احیا و بهسازی بافت فرسوده پیرامون مسجد جامع هشترود از دیگر اقدام‌های انجام شده در بافت‌های فرسوده به شمار می‌رود .

    سلطانی در ادامه مهم‌ترین پروژه‌های در دست احداث آذربایجان شرقی را این گونه برشمرد : ساماندهی گورستان ستارخان و تبدیل آن به پارک ، فرهنگسرا و سالن ورزشی در محله قربانی ، احداث سالن ورزشی یوسف‌آباد و کتابخانه ملازینال در تبریز، احداث مدرسه‌های آغداش در بناب ، انزاب در مراغه ، علی آباد و میناخور در مرند از مهم‌ترین پروژه‌های در دست اجرا به شمار می‌روند .

    وی ادامه داد: همچنین ساماندهی تاسیسات شهری شامل توسعه فاضلاب و اصلاح شبکه‌های برق در شهرهای مختلف استان، احداث مرکز فوریت‌های پزشکی در مرند ، احداث مرکز سلامت در اهر ، کمک به مسیرگشایی‌ خیابان‌های مصوب طرح تفضیلی محله ملازینال تبریز و احداث فرهنگسرا و کتابخانه در تبریز و بناب را می‌توان به موارد بالا اضافه کرد .

    مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی با بیان این که اجرای این پروژه‌ها علاوه بر تامین خدمات عمومی محله، باعث ارتقا سرانه‌های استاندارد شهری شده و در ایجاد تعلق خاطر و رضایتمندی ساکنان محلات محروم منطقه تا حدودی تاثیرگذار است ، اظهار کرد : با اجرای پروژه‌های ساماندهی ورودی‌های شهر ، مسیل‌ها و گورستان‌های موجود در داخل محدوده‌ها ، نه تنها آلودگی‌های زیست محیطی کاهش پیدا کرده بلکه از شیوع بیماری‌های مختلف نیز  جلوگیری می‌شود . علاوه بر این اجرای برخی پروژه‌ها به زیبایی بصری مناطق کمک می کند ؛ احداث فرهنگسرا ، کتابخانه‌ و مکان‌هایی جهت گذراندن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان ، ایجاد سالن‌ها و فضاهای ورزشی نیز منجر به ارتقا سطح فرهنگی و اجتماعی محله‌ها خواهد شد .

    سلطانی با بیان این که پروژه‌های یاد شده در مجموع حدود ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند ، اظهار کرد : در سال جاری اعتباری بالغ بر  تومان۱۲.۷ میلیارد برای پروژه های در دست اجرا در نظر گرفته شده است .

    گفتنی است در استان آذربایجان شرقی ، ۵ هزار و ۸۰۰ هکتار بافت فرسوده وجود دارد و حدود یک میلیون نفر در این بافت ساکن‌اند، همچنین میزان سکونتگاه‌های غیررسمی در این استان ۳ هزار و ۵۶۴ هکتار است که ۵۱۰ هزار نفر در آن زندگی می‌کنند .




    مطالب مرتبط

    سازمان برنامه و بودجه کشور آمادگی دارد شرکت بازآفرینی شهری ایران را در زمینه موافقتنامه‌ها و اعتبارات یاری کند تا شرایط جهت نوسازی بافت‌های فرسوده و بازآفرینی شهری محلات هدف تسهیل و تسریع شود .

    |

    افزایش کیفیت زندگی شهری در بافت فرسوده شهر تبریز یکی از اهداف بازآفرینی شهری در این شهر به شمار می‌رود و دو پروژه آیمان و شهرک جوانان تبریز از مصادیق این مهم تلقی می‌شوند .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ،‌ تفاهم‌نامه همکاری مشترک شرکت بازآفرینی شهری ایران و شورای عالی استان‌ها در جلسه شورای نوسازی مسکن شرکت بازآفرینی ...

    |

    تسهیل و تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده علاوه بر حفظ جان ساکنان بافت‌های فرسوده شهری از اولویت‌های اصلی دولت به شمار می‌رود . ما در بافت فرسوده ، با یک تیر چند نشان می‌زنیم ؛ هم بافت فرسوده خطرناک را رفع می‌کنیم و هم با تخریب هر پلاک فرسوده به‌طور متوسط در کشور ۳ واحد مسکن ...

    |

    آمارها حاکی است که در سال ۱۴۰۲ ، پروانه ساختمانی بیش از ۹۲ هزار واحد در بافت فرسوده کشور صادر شد که این میزان در مقایسه با رکوردی که در سال ۱۳۹۰ به تعداد ۸۹ هزار و ۶۳۵ واحد به ثبت رسید ، شکسته شد .

    |

    نظرات کاربران