در حال بارگذاری ...
  • تدوین مشوق‌های ساخت‌ و ساز در بافت‌های فرسوده

    با توجه به میزان تسهیلاتی که در قانون لحاظ شده ، ساختار مشترکی با بانک مرکزی ترسیم و سهیمه‌ای در خصوص ارایه تسهیلات مسکن بین بانک‌ها تعیین و ابلاغ شد که بر اساس آن بانک‌ها مکلف و موظف به پرداخت تسهیلات هستند .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه مشو‌ق‌هایی برای ساخت‌وساز در بافت‌فرسوده تدوین شده که در نخستین نشست شورای‌عالی مسکن طرح می‌شود ، گفت : با مشارکت و همراهی وزارت راه و شهرسازی و وزارت صمت پیشنهاداتی در دست بررسی است تا قیمت مصالح با پایین‌ترین قیمت ممکن در اختیار پروژه‌های تولید مسکن ، قرار بگیرد .

    محمود محمودزاده ضمن ارایه الزامات و راهکارهای اجرای طرح جهش تولید مسکن به بیان برخی از فعالیت‌های انجام شده در حوزه مسکن و ساختمان ، پرداخت .

    معاون مسکن و ساختمان با یادآوری این مطلب که در قالب قانون جهش تولید مسکن که در هفته‌های گذشته به تایید شورای نگهبان رسید و هم‌اکنون در حال ابلاغ رسمی است برای دو موضوع تامین زمین و تسهیلات مالی راهکارهای مناسب در نظر گرفته شده ، گفت: برای اجرای طرح جهش تولید مسکن علاوه بر ارایه راهکارهای تامین زمین و تسهیلات مالی ، در قالب قانون بودجه ۱۴۰۰ نیز پیش‌بینی لازم در جال انجام است .

    معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد : موضوع تامین زمین از ماه‌ها پیش برنامه‌ریزی و اجرایی شد . بدین معنا نیازسنجی کل کشور شهر به شهر محاسبه و انجام شده و در اختیار استان‌ها قرار گرفته تا نسبت به تامین زمین برای چهار سال دولت سیزدهم اقدام کنند . این کار بدین منظور انجام شد تا شروع عملیات اجرایی احداث مسکن ، معطل تامین زمین نماند .

    محمودزاده با اشاره به اینکه در حوزه تامین مالی نیز راهکارهای مناسب اندیشیده شده است ، افزود : با توجه به میزان تسهیلاتی که در قانون لحاظ شده ، ساختار مشترکی با بانک مرکزی ترسیم و سهیمه‌ای در خصوص ارایه تسهیلات مسکن بین بانک‌ها تعیین و ابلاغ شد که بر اساس آن بانک‌ها مکلف و موظف به پرداخت تسهیلات هستند . بر همین اساس ، سیستم بانکی مکلف شده تا ۳۶۰ هزار میلیارد تومان به بخش مسکن تخصیص بدهد و بر این اساس ۱۹ بانک خصوصی و دولتی مکلف به پرداخت آن هستند . در حوزه تامین زمین ، در قانون تاکید شده که زمین‌های داخل محدوده شهر و مناسب تولید مسکن به اضافه اراضی واقع در حریم تحت اختیار منابع طبیعی در مدت زمان ۲ ماه به وزارت راه و شهرسازی برای تولید انبوه مسکن ، منتقل شود .

    محمودزاده از تدوین مشوق‌هایی برای ساخت‌وساز در بافت داخلی شهرها به ویژه برای مالکان بافت‌های فرسوده و دهک‌های میان‌درآمدی و کم‌درآمدی خبر داد و افزود : در نخستین جلسه شورای عالی مسکن موضوع مشوق‌های ساخت‌و‌ساز در بافت‌های فرسوده که بررسی و تدوین شده، طرح می‌شود تا بعد از اخذ نظر و تایید شورای عالی مسکن ، اعلام عمومی شود .

    وی اظهار امیدواری کرد تا با برنامه اجرایی تدوین شده برای اجرای طرح جهش تولید مسکن ، شروع و تداوم پروژه‌های تولید انبوه مسکن سرعت قابل‌ملاحظه‌ای یابد .

    محمودزاده در خصوص مصالح ساختمانی و برنامه‌های وزارتخانه برای احداث واحدهای مسکونی با قیمت مناسب برای مردم ، اعلام کرد : در خصوص مصالح ساختمانی با مشارکت و همراهی وزارت راه و شهرسازی و وزارت صمت پیشنهاداتی در دست بررسی است تا قیمت مصالح با پایین‌ترین قیمت ممکن در اختیار پروژه‌ها قرار بگیرد . چنانچه با پیشنهادهای ارایه شده موافقت شود حتما با کاهش قیمت برای پروژه‌های حمایتی روبه‌رو خواهیم شد .

    معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد : بخشی از پیشنهادهای ارایه شده شامل فراهم آوردن امکان تهیه مصالح به شکل مستقیم از بورس، پیش‌خرید مصالح با تامین نقدینگی در بخش صنعت و بهره‌مندی از بازار سرمایه است تا از این طریق ، مصالح با قیمت مناسب‌تر برای دهک‌های میان‌درآمد و کم‌درآمد تامین شود . با توجه به اینکه نزدیک به ۷۰ درصد از قیمت یک واحد مسکونی ، قیمت مصالح ساختمانی است بنابراین هر چقدر که دراین بخش کار شود سبب کاهش هزینه های تمام شده مسکن خواهد شد .




    مطالب مرتبط

    تامین زمین شهری و روستایی در سراسر کشور از یک‌صد هزار هکتار عبور کرد و این یک عدد تاریخی در بخش مسکن بعد از انقلاب اسلامی به شمار می‌رود .

    |

    سازمان ملی زمین و مسکن موفق شد در اخذ اراضی سایر دستگاه‌ها برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن ۵۹۰۰ هکتار اراضی را شناسایی کند و سند این اراضی برای تخصیص به تولید مسکن، اخذ شده است . همچنین با تلاش‌های انجام شده ۲۳ هزار هکتار زمین بخشی خصوصی برای ساخت مسکن شناسایی شد .

    |

    در اجرای ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن میزان تقریبی ۴ هکتار از اراضی جهاد کشاورزی در شهر بادرود برابر ضوابط تملک و سند مالکیت در اختیار سازمان ملی زمین و مسکن قرار گرفت که پس از تهیه طرح تفکیکی و تایید کمیته فنی موضوع به کمیسیون ماده پنج ارجاع شد و در حال حاضر در مرحله ابلاغ طرح ...

    |

    همه الزامات ، دستورالعمل ها و آئین نامه های دفتر مقررات ملی ساختمان و همچنین سازمان نظام مهندسی ساختمان استان در اجرای طرح ملی نهضت مسکن به صورت کامل رعایت می شود . در ۲۹ شهر استان اردبیل تعداد ۳۶ هزار و ۵۱۰ متقاضی نهضت ملی مسکن تایید نهایی شده و از این تعداد ۲۹ هزار و ۴۴ متقاضی ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، سرپرست اداره کل راه و شهرسازی گلستان از تشکیل کارگروه تعیین سقف اجاره بها در گلستان بر اساس مصوبه شورایعالی مسکن کشور خبر ...

    |

    نظرات کاربران