در حال بارگذاری ...
  • گسل کشف‌رود ، گسل مسبب زلزله ۵.۲ ریشتری قوچان

    گسل مسبب زلزله ۵۲ قوچان ، قطعات و شاخه‌های موازی با گسل لرزه‌زای کشف‌رود مجاورت رومرکز زلزله باشد که جنبایی آن سبب رخداد زلزله ۵.۲ قوچان استان خراسان رضوی شده است .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی ضمن اعلام جزئیاتی از زلزله ۵/۲ قوچان در خراسان‌رضوی بر ضرورت مقاوم‌سازی واحدهای شهری و روستایی تاکید کرد .

    علی بیت‌اللهی جزئیایی از زلزله ۵/۲ خراسان رضوی که امروز ۲۲ شهریور ساعت ۸ و ۳۲ دقیقه در عمق ۶ کیلومتری و به فاصله ۳۱ کیلومتری قوچان ، ۳۶ کیلومتری چاپشلو و ۴۳ کیلومتری چکنه و در فاصله مستقیم ۶۸۶ کیلومتری تهران به وقوع پیوست را اعلام کرد . با توجه به بزرگی زلزله و فاصله مراکز جمعیتی اطراف آن ، ۷ شهر با جمعیتی معادل ۱۳۵ هزار و ۵۱۱ نفر و ۴۳۴ آبادی با جمعیتی معادل ۱۳۵ هزار و ۱۰۶ نفر تحت‌تاثیر زلزله قرار گرفتند .

    خسارت‌ها جزئی است

    عضو هیات‌علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه ۳۷۰ هزار و ۶۱۷ نفر جمعیت ساکن شهری و روستایی در محدوده شدت محسوس زلزله ۵/۲ قوچان برآورد شدند ، افزود : بر اساس برآوردهای اولیه انتظار می رود در محدوده ۵ آبادی نزدیک به رومرکز زلزله، خسارت نه چندان بالایی رخ دهد .  

    بیت‌اللهی جمعیت شهری و روستایی را در فاصله ۵۵ کیلومتری از مرکز زلزله معادل ۳۲۵ هزار و ۸۵۸ نفر برشمرد و گفت : در این محدوده تعداد کل واحدهای مسکونی ۸۹ هزار و ۶۶۴ نفر گزارش شده است که از این تعداد ۶۳ هزار و ۶۰۹ واحد فاقد اسلکت هستند .

    به گفته وی ، گسل مسبب زلزله ۵/۲ قوچان ، قطعات و شاخه‌های موازی با گسل لرزه‌زای کشف‌رود مجاورت رومرکز زلزله باشد که جنبایی آن سبب رخداد زلزله ۵.۲ قوچان استان خراسان رضوی شده است .

    مردم مراقب ‌پس‌لرزه‌ها باشند

    بیت‌اللهی توضیح داد: زمین‌لرزه‌های ۱۵ سال اخیر در منطقه معرف لرزه‌خیزی بالای آن محدوده را دارد . بر اساس داده‌ها در ۱۵ سال گذشته تعداد ۵۰۹ زلزله با بزرگی ۲/۵ و بالاتر در گستره اطراف رومرکز زلزله ۵/۲ امروز ۲۲ شهریور قوچان ثبت شده است . از این تعداد ، ۲ زمین‌لرزه با بزرگی ۵ و بالاتر و ۹ زلزله با بزرگی ۴ تا ۵ و بقیه زمین‌لرزه‌ها کوچکتر از بزرگی ۴ در اطراف رومرکز گسترده شده‌اند .

    وی در بیان پیشنهادهای مرکز برای رویارویی با زلزله‌های دیگر ، گفت : در هنگام رخداد زلزله و بعد از آن با حفظ و رعایت ملاحظات آموزشی ، ساکنان و مسئولان ، مراقب پس‌لرزه‌ها باشند . همچنین ارتقای کیفی ساخت‌وساز و به‌ویژه کیفیت واحدهای مسکونی شهری و روستایی ، یک ضرورت مستمر برای کشور لرزه‌خیز ایران است . این امر با اولویت مناطق با خطر بالای زلزله ، پیوسته دنبال شود .

    بیت‌اللهی همچنین بر آموزش‌های عمومی رفتار صحیح در برابر زلزله برای عموم مردم تاکید کرد .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی اعلام کرد : مطالعات تعیین حریم گسل های شهر ارومیه به سرپرستی رییس بخش زلزله آن مرکز به ...

    |

    بر اساس آمارهای رسمی از حدود ۳۱ هزار واحد مسکونی در شهر کاشمر نزدیک به ۲۰ هزار واحد مسکونی یعنی حدود ۷۰ درصد واحدها فاقد اسکلت و همچنین از حدود ۱۲ هزار نفر جمعیت و ۴ هزار واحد مسکونی شهر خلیل‌آباد نزدیک به این گسل نیز حدود ۲ هزار واحد مسکونی و بیش از ۷۰ درصد فاقد اسکلت است . این ...

    |

    هر یک از دوره‌ها در ۵ روز و حدود ۴۰ ساعت برای مهندسان برگزار شد و دارای آزمون‌های نهایی در دو مرحله نیز بود . این دوره‌ها در سال جاری نیز با استفاده از تجربیات قبلی تقویت و برگزار خواهد شد .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، محمدمهدی حیدری رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی در نشست خبری به تشریح وضعیت پهنه های انتخابی نهضت ملی مسکن پرداخت ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه اینکه مقاومت ساختمانی ۱۴۰۰ ساختمان بلند در تهران ارزیابی شد ، از احداث ...

    |

    نظرات کاربران