ابلاغ بازنگری و اصلاح شیوهنامه شناسایی محدودهها و محلات هدف بهسازی ، نوسازی و بازآفرینی شهری
به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، طی مصوبهای از سوی شورایعالی شهرسازی و معماری ایران ، مصوبه بازنگری و اصلاح شیوهنامه شناسایی محدودهها و محلات هدف بهسازی ، نوسازی و بازآفرینی شهری به مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران و رییس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور ، ابلاغ شد .
دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با عبوری مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران و جمالینژاد رییس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور ، مصوبه شورا را با موضوع بازنگری و اصلاح شیوهنامه شناسایی محدودهها و محلات هدف بهسازی ، نوسازی و بازآفرینی شهری ابلاغ کرد .
در متن این مصوبه آمده است : شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ نتایج گزارش "بازنگری و اصلاح شیوهنامه شناسایی محدودههاو محلات هدف بهسازی ، نوسازی و ارایه راهکارهای مداخله در آنها" را که در اجرای تکالیف مصوبه شماره ۳۰۰ ۱۷۷۹۸۴ مورخ ۵ اسفند ۱۳۹۸ توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران با مشارکت معاونت شهرسازی و معماری ایران تهیه و ارایه شده را همراه با نتایج جلسات مورخ ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ و اول خرداد ۱۴۰۰ کمیته تخصصی مشترک کمیتههای فنی۴ و ۵ شورایعالی شهرسازی و معماری در خصوص گزارش مذکور استماع و مورد بررسی قرار داد .
شورایعالی ضمن تایید صورتجلسه و پیشنهادهای کمتیه فنی مشترک ، شیوهنامه پیشنهادی را با تاکید بر موارد مصرحه زیر تصویب کرد. این شیوهنامه جایگزین شیوهنامه مصوبه مورخ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۵ شورایعالی با عنوان شاخصهای شناسایی بافت فرسوده میشود .
۱- گونهشناسی محدودهها و محلات هدف : تشخیص افتراقی گونههای مختلف ناکارآمدی در بافتهای شهری همراه با تعیین رویکردهای مواجهه با هرگونه اولویتبندی مداخله و اقدام و تخصیص تسهیلات و مشوقهای رسمی به تفکیک چهارگونه زیر انجام خواهد شد :
۱-۱- بافتهای ناکارآمد به لحاظ مخاطرات طبیعی و انسانساخت
۲-۱- بافتهای ناکارآمد کالبدی (فرسوده)
۳-۱- سکونتگاههای غیررسمی
۴-۱- بافتهای تاریخی
۲- شاخصهای تشخیص محدودهها و محلات هدف : سه معیار مخاطرات ، نازل بودن کیفیت محیط کالبدی و نازل بودن کیفیت زندگی به عنوان معیارهای اصلی شناسایی محدودهها و محلات ناکارآمد در نظر گرفته میشود . شاخصها و نماگرهای اختصاصی هریک از گونهها ذیل معیارهای مذکور و طبق جداول یک تا پنج پیوست همین مصوبه تعیین میشوند .
۳- امکان افزوده شدن شاخصهای اختصاصی و زمینهای هر شهر : با توجه به ضرورت زمینهگرایی و منظور شدن ویژگیهای مناطق و شهرهای مختلف کشور در تشخصیص محدودهها و محلات هدف ، افزوده شدن شاخصهای اختصاصی برای هر شهر با تشخیص و پیشنهاد مشاور و تایید شرکت بازآفرینی شهری ایران مجاز خواهد بود .
۴- محدوده و قلمرو مداخله : علیرغم آنکه ارزیابی ناکارآمدی در مرحله شناسایی بر حسب نوع شاخص ، بر حسب پلاک یا بلوک انجام میگیرد . اما محدودههای هدف پس از تحلیلهای فضایی لازم به صورت محله یا محدوده معرفی و تصویب خواهند شد .
۵- مراحل برنامهریزی و مداخله ، مرحلهبندی برنامهریزی و مداخلههای اجرایی در محدودهها و محلات هدف بهسازی ، نوسازی و بازآفرینی شهری به شرح زیر خواهد بود :
۱-۵- شناسایی و گونهشناسی ناکارآمدی
۲-۵- تعیین رویکرد مداخله به تفکیک گونهها و اولویتبندی مداخله
۳-۵- برنامهریزی محلهمحور در چارچوب احکام و اسناد طرحهای جامع و تفصیلی با هماهنگی مدیریت شهری
۶- حفظ یکپارچگی در نظام شهرسازی و طرحهای توسعه و عمران شهری : با توجه به ضرورت حفظ و ارتقای یکپارچگی در نظام شهرسازی و برنامهریزی هر شهر و اجتناب از تهیه برنامههای متعدد و متفرق برای هر شهر ، شناسایی محدودهها و محلات هدف در چارچوب این شیوهنامه و برنامهریزی برای رفع ناکارآمدی آنها در مرحله تهیه طرحهای جامع و تفصیلی با هماهنگی شرکت بازآفرینی شهری انجام خواهد شد .
برای شهرهای فاقد طرح جامع و تفصیلی و یا دارای طرح جامع و تفصیلی مصوب ، شرکت بازآفرینی شهری ایران و یا شهرهای مرتبط (با هماهنگی شرکت بازآفرینی) توسط شرکت مهندسین مشاور ذیصلاح اقدام به شناسایی محدودههای مذکور کرده و نتایج به تصویب مرجع ذیربط قانونی خواهد رسید . طرحها و پروژههای محلهمحور متناسب با موارد مذکور در بند ۵ همین مصوبه در چارچوب اسناد و احکام مذکور توسط شرکت بازآفرینی شهری تعریف و اجرا خواهند شد .
۷- بازنگری ادواری شاخصها : با توجه به ضرورت انعطاف پذیری و انطباق شاخصها با شرایط و تحولات اجتماعی ، اقتصادی و فضایی و بهبود مستمر در فرآیندهای شهرسازی کشور ، بازنگری شاخصهای مصوب در صورت ضرورت در دورههای ۵ ساله ، با پیشنهاد شرکت بازآفرینی شهری و یا معاونت شهرسازی و معماری و تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ، ممکن خواهد بود .