در حال بارگذاری ...
  • تقویت فعالیت‌های پیشگیرانه در مقابله با مخاطرات زلزله و فرونشست زمین

    در حال حاضر ظرفیت‌های بسیار فاخری در مرکز تحقیقات در جهت توسعه همکاری‌ها و تعاملات وجود دارد . شما در مجموعه پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات مجموعه‌ای از سازه‌ها و تجهیزاتی را در سطح کشور دارید که باید در مقابل مخاطراتی مانند سیل ، زلزله و فرونشست محافظت کنید از سوی دیگر مرکز تحقیقات نیز وظیفه تدوین ضوابط و مقررات و آیین‌نامه‌های مختلف را در حوزه‌های یاد شده بر عهده دارد و مقرر شده است تا این وظیفه را با همکاری دیگر نهادها و ساز‌مان‌های مسئول پیش ببرد .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی ضمن تاکید بر اینکه فعالیت‌های پیشگیرانه در مقابله با مخاطرات تقویت می‌شود ، گفت : مقاوم‌سازی سازه‌ها و تجهیزات مختلف ارتباطی در کشور ، شناسایی فرونشست در دکل‌ها و مواردی از این دست ، پیگیری می‌شود .

    بشکرچی‌زاده در جلسه امضای تفاهم‌نامه مشترک همکاری میان مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ، با ابراز خرسندی از امضای این تفاهم‌نامه مشترک و فرصت‌های همکاری پیش‌رو گفت : کشور ما در موقعیتی قرار دارد که مخاطرات طبیعی مختلف همچون زلزله ، سیل و فرونشست ، سرمایه‌ها و سازه‌های مختلف در کشور را تهدید می‌کند و این دارایی‌ها را به مخاطره می‌اندازد . خوشبختانه در قانون مدیریت بحران ، فصل جدیدی آغاز شده است که نگاهی پیشگیرانه به موارد مطرح شده دارد و با توجه به سابقه مرکز تحقیقات در حوزه مقابله با مخاطرات و کاهش خطرپذیری و مسئولیتی که به موجب بند ض ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران بر عهده این مرکز نهاده شده است ، بتواند نگاه و اقدامات پیشگیرانه را در مقابله با مخاطرات ایجاد و اجرایی کند .

    شکرچی‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود گفت : در حال حاضر ظرفیت‌های بسیار فاخری در مرکز تحقیقات در جهت توسعه همکاری‌ها و تعاملات وجود دارد . شما در مجموعه پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات مجموعه‌ای از سازه‌ها و تجهیزاتی را در سطح کشور دارید که باید در مقابل مخاطراتی مانند سیل ، زلزله و فرونشست محافظت کنید از سوی دیگر مرکز تحقیقات نیز وظیفه تدوین ضوابط و مقررات و آیین‌نامه‌های مختلف را در حوزه‌های یاد شده بر عهده دارد و مقرر شده است تا این وظیفه را با همکاری دیگر نهادها و ساز‌مان‌های مسئول پیش ببرد . همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در این خصوص می‌تواند نتایج بسیار مثبتی را برای کشور به دنبال داشته باشد .

    وی ادامه داد : مقاوم‌سازی سازه‌ها و تجهیزات مختلف ارتباطی در کشور ، شناسایی فرونشست در دکل‌ها و مواردی از این دست می‌تواند در محوریت همکاری‌های میان دو طرف قرار گیرد . همچنین بحث هوشمندسازی ، ضوابط دیتاسنتر ، آتش‌سوزی‌های کابل‌ها و ... نیز از دیگر موضوعاتی است که می‌تواند در دستور کار متخصصین و کارشناسان دو مجموعه قرار گیرد .

    همکاری برای تسریع در هشدارهای پیش از زلزله برای زیرساخت‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات

    وحید یزدانیان رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در جلسه امضای تفاهم‌نامه مشترک همکاری با اشاره‌ای به سابقه تاسیس این پژوهشگاه و بخش‌های مختلف علمی و تحقیقاتی در این مجموعه، امضای تفاهم‌نامه مشترک همکاری را بسیار ارزنده برشمرد و خاطرنشان ساخت با انعقا این تفاهم‌نامه طیف گسترده‌ای از همکاری‌ها را می‌توان آغاز کرد . نظام‌های هشدار یکی از مهمترین محورهایی است که علاقمندیم تا در این حوزه همکاری‌های خود را توسعه دهیم . در این زمینه اگر بستری فراهم باشد که بتواند هشدارهای پیش از زلزله را ارسال نماید قطعا فرصت خوبی برای انجام کارهای مفید و تاثیرگذار خواهد بود . با توجه به توانمندی پژوهشگاه بویژه در حوزه شبکه‌های اطلاع‌رسانی ، این پژوهشگاه می‌تواند در زمینه شبکه هشدار کمک‌های خوبی را ارائه نماید.

    وی ادامه داد : حوزه سرویس از دیگر محورهایی است که برای ما بسیار حائز اهمیت است و علاقمندیم تا در این زمینه همکاری‌های خود را توسعه بخشیم. وقتی بحرانی در کشور رخ می‌دهد اولویت ما تنها حفظ سیم و دکل و کابل‌ها نیست بلکه حفظ سرویس ارتباطی مردم برایمان اهمیت دارد که این سرویس می‌تواند مستقل از ماهیت فیزیکی تجهیزات ما باشد ، به عنوان مثال ایجاد شبکه‌های مخابراتی پهبادی می‌تواند یک نمونه برای حفظ سرویس باشد. حفظ سرویس برای ما در تدوین ضوابط و آیین‌نامه‌ها به عنوان یک اولویت و موضوعی مهم در جهت توسعه همکاری‌ها به شمار می‌رود . برای حفظ این شاخه از زیرساخت‌های حیاتی‌مان می‌توانیم همکاری‌های موثری را در دستور کار قرار دهیم .

    همکاری و تعامل‌ در خصوص انجام پروژه‌های مختلف پژوهشی از جمله بهره‌گیری از اینترنت اشیاء وهوشمندسازی  و همچنین همکاری‌های آموزشی نیز از دیگر محورهایی بود که از سوی یزدانیان مطرح شد.

    استقرار ۱۲۰۰ دستگاه شتاب‌نگار در کشور

    علی بیت‌اللهی رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز در این جلسه با اشاره به ابلاغ قانون جدید مدیریت بحران در تابستان ۱۳۹۸و تاکید ویژه بر بند ض ماده ۱۴ این قانون گفت: در این ماده موضوعاتی مانند زلزله و فرونشست زمین و ایمنی ساختمان‌ها و شریان‌های حیاتی از جمله ارتباطات و .... در ردیف‌های بند ض با این هدف که پیش از وقوع زلزله و مخاطرات طبیعی، ‌پایداری این سیستم‌ها را ارتقا بخشید  قرار داده شده است. بر این اساس مرکز تحقیقات به عنوان متولی تدوین آیین‌نامه ۲۸۰۰ و مقررات ملی ساختمان، دارا بودن شبکه عظیم شتاب‌نگاری کشور و همچنین آزمایشگاه‌های تخصصی به روز در منطقه، مسئولیت راهبری این موضوع را از سوی مجلس عهده‌دار شد . کاری بسیار عظیم که قطعا به تنهایی امکان انجام آن میسر نیست و همکاری و تعامل با سیار نهادها و سازمان‌های ذیربط را می‌طلبد. بر این اساس تفاهم‌نامه‌هایی با نهادهای مسئول در کشور و همینطور سازمان‌های متولی شریان‌های حیاتی مانند پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات منعقد کرده‌ایم.

    بیت‌اللهی افزود : در مخاطرات ، ارتباطات نقش اساسی را بازی می‌کند . از سوی دیگر خود مراکز ارتباطاتی دارای المان‌های آسیب‌پذیر هستند که دانستن ریسک آنها می‌تواند همکاری‌های متقابلی را ایجاد کند .

    رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری با اشاره به شبکه شتابنگاری کشور گفت : در حال حاضر بالغ بر ۱۲۰۰ دستگاه شتابنگار در سطح کشور مستقر شده است که ارتباطات این شبکه‌ها بسیار حائز اهمیت است و تخصص شما در این زمینه می‌تواند برای مرکز تحقیقات بسیار مثمرثمر باشد .

    تدوین آیین‌نامه‌ها و ضوابط کاربردی تسریع شود

    سعید بختیاری معاون تحقیقات و فناوری مرکز تحقیقات راه ، مسکن وشهرسازی در بخش دیگری از جلسه امضای تفاهم‌نامه مشترک همکاری با ذکر تاریخچه‌ای از تاسیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و اهم اقدامات و فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی در این مجموعه ابراز امیدواری کرد که با تعامل و همکاری مناسب میان دو مجموعه بتوان در محورهای مختلف از جمله تدوین آیین‌نامه‌ها و ضوابط اقدامات کاربردی و موثری در سطح کشور به انجام رساند .

    تقویت برگزاری دوره‌های آموزشی و سمینارهای مجازی

    مهران غلامی معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی نیز با اشاره به زمینه‌های فراوان همکاری مشترک میان دو مجموعه در حوزه‌های تحقیقاتی و آموزشی، بهره‌مندی از پلتفورم ایجاد شده در مرکز تحقیقات در جهت برگزاری دوره‌ها و سمینارهای مجازی و همچنین کتابخانه مرکز تحقیقات را مورد تاکید قرار داد .




    مطالب مرتبط

    هر یک از دوره‌ها در ۵ روز و حدود ۴۰ ساعت برای مهندسان برگزار شد و دارای آزمون‌های نهایی در دو مرحله نیز بود . این دوره‌ها در سال جاری نیز با استفاده از تجربیات قبلی تقویت و برگزار خواهد شد .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، محمدمهدی حیدری رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی در نشست خبری به تشریح وضعیت پهنه های انتخابی نهضت ملی مسکن پرداخت ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه اینکه مقاومت ساختمانی ۱۴۰۰ ساختمان بلند در تهران ارزیابی شد ، از احداث ...

    |

    امکان بهره‌مندی اپراتورها و شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت از طریق فیبر نوری میسر می‌شود و شهروندان از اینترنت پرسرعت و باکیفیت برخوردار خواهند شد .

    |

    نظرات کاربران