در حال بارگذاری ...
  • آغاز عملیات احداث ۲ میلیون واحد مسکونی در آینده نزدیک

    از تجربه مسکن مهر و نمونه‌های ساخته شده در کشور به خوبی استفاده کردیم . از حسن این طرح‌ها با خبریم و معایب آن‌ها را نیز دیده‌ایم . ساخت واحدهای مسکونی جدید تقاضا محور است ، به این معنی که هرجا که تقاضا باشد ، واحدهای مسکونی احداث می‌شود حداکثر ظرف ١٠ روز آینده ثبت نام در سامانه مجددا شروع شده و بر اساس نیازی که مردم اعلام می‌کنند ، واحدهای مسکونی احداث خواهد شد .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، وزیر راه و شهرسازی گفت : تا ۱۰ روز دیگر ثبت‌نام در سامانه تقاضای مسکن برای اجرای قانون جهش تولید مسکن آغاز خواهد شد .

    رستم قاسمی در حاشیه نشست شورای عالی مسکن و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اولین جلسه شورای عالی مسکن با حضور رییس جمهور و دیگر اعضا برگزار شد ، گفت : با شروع دولت سیزدهم برای عمل به قول رییس جمهور و اجرای قانون جهش تولید مسکن که دو هفته پیش عملا به دولت ابلاغ شده است ، اقداماتی انجام دادیم که بتوانیم تولید ۴ میلیون مسکن در ۴ سال را محقق کنیم .

    وی ادامه داد : برای احداث ۴ میلیون واحد مسکونی در ۴ سال  نمی‌توان در هر سال تنها یک میلیون واحد مسکونی احداث کرد ، چرا که ساخت مسکن یک سال و نیم تا دو سال طول می‌کشد . ما برای جبران این موضوع و حل مساله زمانبندی مجبوریم که احداث تعداد بیشتری مسکن را آغاز کنیم . بنابراین در حال آغاز احداث دو میلیون واحد مسکونی هستیم . تفاهم‌نامه احداث بخشی از این واحدها امروز در حضور رییس جمهور با بنیاد مسکن ، صندوق تعاون ، وزارت کار ، بسیج و مجموعه کسانی که در حوزه توزیع مدیریت ساخت به ما کمک می‌کنند ، امضا شد و به زودی عملیات اجرایی احداث دو میلیون واحد مسکونی آغاز می‌شود .

    قاسمی با اشاره به اقدامات اجرایی انجام شده برای احداث این واحدهای مسکونی گفت : اولا لازم بود که مساله زمین به عنوان یک موضوع مهم مرتفع شود . در ۱۰ اقدام راهبردی وزارت راه و شهرسازی ایجاد بانک زمین پیش‌بینی شده بود که این مورد اکنون  پیشرفت خوبی دارد . نیاز کشور باید از محل زمین‌های دولت تامین شود که بخشی از آن در این مدت کوتاه محقق شده است . در زمینه تسهیلات در قانون پیش‌بینی شده است که ۳۶۰ هزار میلیارد تومان در سال به بخش مسکن تسهیلات داده شود . این مساله قانون است و باید اجرا شود . به عنوان یک اقدام دیگر ایجاد صندوق ملی مسکن در وزارتخانه شروع شده و این اقدام می‌تواند بازوی موفقی برای اجرای این قانون باشد . امیدواریم که بتوانیم به این توافقات سرعت دهیم و مساله ساخت مسکن به ویژه برای اقشار کم درآمد و دهک‌های پایین با قیمت مناسب را حل کنیم .

    وزیر راه و شهرسازی گفت : از تجربه مسکن مهر و نمونه‌های ساخته شده در کشور به خوبی استفاده کردیم . از حسن این طرح‌ها با خبریم و معایب آن‌ها را نیز دیده‌ایم . ساخت واحدهای مسکونی جدید تقاضا محور است ، به این معنی که هرجا که تقاضا باشد ، واحدهای مسکونی احداث می‌شود حداکثر ظرف ١٠ روز آینده ثبت نام در سامانه مجددا شروع شده و بر اساس نیازی که مردم اعلام می‌کنند ، واحدهای مسکونی احداث خواهد شد . تامین زمین برای این طرح مراحل مختلفی دارد. در مرحله اول از زمین‌های درون شهر که متعلق به دولت است با تغییر کاربری استفاده خواهیم کرد . در گام دوم زمین‌های در کنار شهرها با الحاق به شهر در این طرح به کار گرفته خواهند شد، به شرطی که بخش‌های زیرساختی آن‌ها آماده باشد . مرحله سوم  نیز احداث مسکن در شهرهای جدید است .

    قاسمی با اشاره به فرآیند شناسایی متقاضیان واحدهای مسکونی گفت : تعدادی از نیازمندان شناسایی شده‌اند . ۵۲۰ هزار نفر با اسم و شماره ملی مشخص شده‌اند که افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند . اما در نهایت ثبت نام در این سامانه مشخص خواهد کرد که با توجه به فرم ج مشخص می‌شود که چه کسانی می‌توانند صاحب مسکن شوند . این یک فرصت بسیار استثنایی است چراکه اولا زمین‌ها متعلق به دولت است ، ثانیا تسهیلات خوبی اعطا می‌شود و ثالثا ارائه خدمات به صورت رایگان توسط دولت انجام خواهد شد . یعنی همزمان با احداث واحدهای مسکونی نیازهای خدماتی مثل درمانگاه ، پارک و نیازمندی‌های عمومی توسط دولت احداث شده تا شرایط اجتماعی برای سکونت مردم در واحدها فراهم شود .

    این عضو کابینه سیزدهم ادامه داد : مسکن اساسا توسط بخش خصوصی ساخته می‌شود . بخش دولتی اساسا در ساخت مسکن موفق نبوده و بنا هم ندارد که در زمینه احداث مسکن ورود کند . دولت  احداث این واحدهای مسکونی را هدایت و حمایت می‌کند و در روزهای آینده با انبوه سازان و تعاونی‌ها نشست‌هایی برگزار خواهد شد که بخش خصوصی وارد این حوزه شود .

    وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بر اساس برآورد کارشناسی دقیق کشور به احداث حداقل سالی یک میلیون مسکن نیاز دارد، گفت : سالانه حدود ۳۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور ساخته می‌شود که این یعنی جای خالی احداث سالانه حدود ۷۰۰ هزار واحد مسکونی که نیاز کشور است ، وجود دارد . امروز بر اساس گزارش دقیقی که در شورای عالی مسکن نیز ارائه شد ، سهم هزینه مسکن از سبد هزینه خانوار در روستاها ۱۸ درصد ، در شهرها حدود ۳۲ درصد و در کلانشهرها بالای ۴۵ درصد است . این سهم در تهران بالاتر نیز هست که نشان می‌دهد در حوزه مسکن نیاز به اقدام فوری وجود دارد . طبیعی است که عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت مسکن است و اگر عرضه مسکن اضافه شود ، قیمت کم خواهد شد . نکته مهم این است که سرمایه گذاری در بخش مسکن نیز در این طرح دیده شده است ، یعنی بر اساس این طرح به کسانی که به قصد فروش مسکن می‌سازند نیز تسهیلاتی عرضه خواهد شد .




    مطالب مرتبط

    اگرچه دولت عوض شده اما به یک میلیون متقاضی که برای مسکن در سامانه وزارت راه و شهرسازی ثبت نام کرده‌اند و شرایط لازم را داشتند ؛ تعهد داریم که برایشان مسکن تهیه کنیم . از این میزان ثبت نامی ، ۷۵۰ هزار نفر مبالغی را هم واریز کرده‌اند . این تعهد به ما ارث رسیده و باید با جدیت آن را ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، در هجدهمین جلسه شورای عالی مسکن در دولت سیزدهم ۶۶ هزار و ۷۹۱ واحد نهضت ملی مسکن افتتاح و به ۵۱ هزار و ۷۴۰ متقاضی واجد شرایط ...

    |

    تامین زمین شهری و روستایی در سراسر کشور از یک‌صد هزار هکتار عبور کرد و این یک عدد تاریخی در بخش مسکن بعد از انقلاب اسلامی به شمار می‌رود .

    |

    تعیین سقف اجاره بها در شورای عالی مسکن با اخذ نظرات استان‌ها حداکثر تا یک هفته دیگر ابلاغ خواهد شد .

    |

    جزئیات احداث واحدهای نهضت ملی مسکن در قالب های مختلف بدین شرح است : واگذاری زمین در بخش اجاره ۹۹ ساله ، واگذاری زمین طرح جوانی جمعیت ، مشمولین قوانین حمایتی معادل ۴۰۷ هزار و ۵۳۶ قطعه است . همچینن در بخش اراضی اجاره ۹۹ ساله در روستاها به میزان ۷۹ هزار و ۱۰۴ قطعه واگذار شده است .

    |

    نظرات کاربران