در حال بارگذاری ...
  • برگزاری نشست آموزشی تامین سرپناه امن در بافت‌های ناکارآمد شهری

    مسکن امروزه در شهرها از نیازهای اساسی و اولیه شهروندان محسوب می‌شود و ویژگی‌های آن نشان‌دهنده سطح رفاه جامعه و افراد است ، به همین دلیل مسکن دارای چهار بعد اصلی خانه ، سکونت‌گاه ، محیط ساخته شده و اجتماع است .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ،‌ سرپرست دفتر مطالعات کاربردی و امور ترویجی شرکت بازآفرینی شهری ایران در دوره آموزشی«تامین سرپناه امن در بافت‌های ناکارآمد شهری» گفت : در محلات اسکان غیررسمی تامین مسکن برای گروه‌های کم درآمد نه تنها به معنای تامین سر پناه است بلکه جایی برای اشتغال و کسب درآمد نیز محسوب می‌شود .

    کمال نوذری با بیان اینکه در شرایط کنونی مساله تامین و ارتقای مسکن کم‌درآمدها از چالش‌های اصلی دولت‌های مرکزی و محلی در بسیاری از کشورها به شمار می رود ، گفت : در محلات اسکان غیررسمی تامین مسکن برای گروه‌های کم درآمد نه تنها به معنای تامین سر پناه است بلکه جایی برای اشتغال و کسب درآمد نیز محسوب می‌شود . محدوده‌ها و محلاتی در شهرهای کشور وجود دارند که اقتصاد واقعی در آنها اقتصاد غیررسمی است که بخش زیادی از آن شرافتمندانه بوده و در گذران زندگی کم درآمدها، نقشی اساسی دارد . به موازات این موضوع ، مسکن و اسکان غیررسمی نیز واقعیتی غیر قابل‌انکار است که در این محدوده‌ها وجود دارد .

    سرپرست دفتر مطالعات کاربردی و امور ترویجی شرکت بازآفرینی شهری ایران ، اظهار کرد : پرسش اساسی این است ، چطور می‌توان این شیوه از سکونت را ارتقا داد که به تبع آن کیفیت زیست نیز در این محدوده‌ها ارتقا پیدا کند .  

    او با بیان این که سیاست‌های مختلفی در زمینه حل مشکل مسکن کم‌درآمدها در کشورهای مختلف پیاده شده است ، تصریح کرد : طی دهه‌های اخیر ، سیاست‌های اخذ شده در این حوزه بر راهبردهای توانمندسازی متمرکز شده‌اند ، راهبردهایی که بر ساز وکارهایی از جمله انعطاف پذیری در عرضه ، توجه به استطاعت ساکنان از طریق تجدیدنظر در استانداردها ، درهم‌تنیدگی اشتغال و مسکن و یا طراحی و ساخت مسکن و شکل‌گیری محله متناسب با شیوه معیشت و سبک زندگی ساکنان تاکید دارند .

    او افزود : اتخاذ رویکردهای تدریجی و ابتکاری و توجه به نقش دولت در قالب کمک‌های اهرمی و تسهیلگرانه در قالب پشتیبانی‌های مالی ، فنی و انجام اصلاحات در ضوابط و مقررات از دیگر محورهای این سیاست‌ها به شمار می‌رود .

    در ادامه کیومرث ایران دوست دانشیار گروه شهرسازی دانشگاه کردستان و مدیر قطب علمی بازآفرینی و بهسازی شهری به بیان مطالبی در خصوص چگونگی و شرایط تامین سرپناه امن در بافت‌های نا کارآمد شهری پرداخت .

    ایران دوست با تاکید بر اینکه رشد شهرنشینی با افزایش فقر شهر و در پی آن مشکلات متعدد در شهر همراه است افزود : مسکن امروزه در شهرها از نیازهای اساسی و اولیه شهروندان محسوب می‌شود و ویژگی‌های آن نشان‌دهنده سطح رفاه جامعه و افراد است ، به همین دلیل مسکن دارای چهار بعد اصلی خانه ، سکونت‌گاه ، محیط ساخته شده و اجتماع است .

    دانشیار گروه شهرسازی دانشگاه کردستان به ابعاد اثرگذاری و اثرپذیری متعدد مسکن اشاره و خاطرنشان کرد : مسکن پیوسته با حوزه‌های شهرسازی ، اقتصاد ، محیط‌زیست ، نیروی انسانی ، فرهنگی و مسائل اجتماعی مرتبط است .

    دانشیار گروه شهرسازی دانشگاه کردستان در پایان سخنان خود گفت : برای موفقیت این طرح ، آموخته های مسکن مهر به ویژه در تعیین گروه های هدف ، مکان یابی ، تامین خدمات ، کیفیت ساخت و ساختار و چارچوب نهادی مورد نیاز می تواند بسیار راهگشا و سودمند باشد .




    مطالب مرتبط

    سیاست‌ها و برنامه‌های اجرایی شرکت بازآفرینی شهری در تمامی حوزه‌های تحت‌مسئولیت در ترویج و جلب مشارکت مردم بوده و اساس کار خود را در دولت سیزدهم در اجرای رهنمودهای عملیاتی مقام معظم رهبری بر این موضوع قرار دادیم که شعار سال نیز تاییدی بر سیاست‌های شرکت است .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران بر نوسازی مسکن در بافت‌های ناکارآمد شهری به عنوان فرصتی برای تاب‌آوری شهرها و تامین ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ،‌ تفاهم‌نامه همکاری مشترک شرکت بازآفرینی شهری ایران و شورای عالی استان‌ها در جلسه شورای نوسازی مسکن شرکت بازآفرینی ...

    |

    راهکار رفع معضل این مناطق ، جلوگیری از مهاجرت نیست، چراکه مهاجرت همواره وجود داشته و نمی‌توان کسی را مجبور کرد در جایی که تمایل ندارد ، زندگی کند . راهکار این معضل مدیریت و کنترل آن است که در دهه‌های گذشته این کار انجام نشده است و امروز شاهد گسترش محلات کم‌برخورداریم .

    |

    بافت‌های فرسوده شهری به عنوان عرصه و بستری مناسب برای تولید مسکن به شمار می‌روند، چراکه دارای زیرساخت‌های لازم و کافی برای توسعه ساخت‌وساز هستند .

    |

    نظرات کاربران