در حال بارگذاری ...
  • تشریح جزئیات روش‌های تامین اراضی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن

    اراضی دولتی با کاربری مسکونی واقع در محدوده شهرها اعم از اراضی متعلق به وزارت راه و شهرسازی یا سایر دستگاه‌های دولتی که در اجرای ماده ۶ قانون ساماندهی و یا ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن باید به وزارت راه و شهرسازی منتقل شود که در این خصوص ، اراضی واقع در بافت‌فرسوده در اولویت قرار دارند .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون مسکن و ساختمان ضمن اعلام روش‌های تامین اراضی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن تاکید کرد : مدیران کل راه و شهرسازی نسبت به تامین به موقع اراضی اهتمام ویژه داشته باشند .

    محمود محمودزاده روش‌های تامین زمین را در اجرای طرح نهضت ملی مسکن برشمرد .

    معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که روش‌های تامین اراضی برای مدیران کل راه و شهرسازی استان‌های سراسر کشور ابلاغ شده است ، بر تکلیف ادارات کل راه و شهرسازی برای تامین به موقع اراضی برای اجرای طرح نهضت ملی ، تاکید کرد . مدیران کل راه و شهرسازی باید نسبت به شناسایی و تامین اراضی طرح نهضت ملی مسکن ، اهتمام داشته باشند .

    به گفته معاون مسکن و ساختمان روش‌های تامین اراضی در نهضت ملی مسکن شامل این موارد است : اراضی دولتی با کاربری مسکونی واقع در محدوده شهرها اعم از اراضی متعلق به وزارت راه و شهرسازی یا سایر دستگاه‌های دولتی که در اجرای ماده ۶ قانون ساماندهی و یا ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن باید به وزارت راه و شهرسازی منتقل شود که در این خصوص ، اراضی واقع در بافت‌فرسوده در اولویت قرار دارند .

    همچنین ، اراضی در اختیار دستگاه‌های اجرایی و نهادهای طرف تفاهم با وزارت راه و شهرسازی ، احیای بافت‌های فرسوده‌شهری و سکونتگاه‌های غیررسمی ، شهرهای جدید ، شهرک‌های مسکونی جدید و استفاده از اراضی دارای طرح آماده‌سازی زمین ، استفاده از ظرفیت اراضی دولتی با کاربری غیرمسکونی در محدوده شهرها مشروط به تصویب تغییر کاربری در مراجع ذیربط ، استفاده از اراضی با کاربری مرتبط و یا قابل تغییر کاربری بخش خصوصی و نهادهای عمومی غیردولتی بر اساس توافق با دستگاه‌های متولی اجرای طرح اقدام ملی و پس از تصویب طرح تغییر کاربری در مراجع ذیربط ، معاوضه اراضی مسکونی غیردولتی واقع در محدوده شهرها با اراضی دولتی با هرنوع کاربری بخش دیگری از روش‌های تامین اراضی نهضت ملی مسکن است .

    خرید اراضی غیردولتی مناسب واقع در محدوده شهرها در صورتیکه تامین زمین از طریق راهکارهای فوق به تشخیص اداره کل و تایید سازمان ملی زمین و مسکن امکانپذیر نباشد . اراضی دولتی مناسب الحاق به محدوده مصوب شهر با تصویب مراجع ذیربط، و اراضی دولتی واقع در محدوده سکونتگاه‌های داخل حریم شهرها و یا اراضی مناسب جهت احداث شهرک‌های مسکونی ، از دیگر روش‌هایی است که برای تامین اراضی در اجرای نهضت ملی مسکن به استان‌ها تکلیف شده است .




    مطالب مرتبط

    یکی از وظایف اصلی سازمان ملی زمین و مسکن مدیریت زمین برای ساخت مسکن در کشور به نمایندگی از دولت است و انتقال سند این اراضی هم در همین راستا و در جهت تامین مسکن برای متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن انجام شده است .

    |

    این اسناد شامل ۶۰ برگ اسناد تفکیکی در سایت ۶۷ هکتاری شهرستان در جهت اجرای طرح نهضت ملی مسکن و جوانی جمعیت و همچنین ۴۲ برگ سند تفکیکی در شهرک الوند بوده است .

    |

    ساخت این مدارس با همکاری سازمان نوسازی مدارس صورت پذیرفته و ادامه ساخت ۵۴ مدرسه در قالب ۶۱۱ کلاس درس نیز در حال اجرا و تکمیل است .

    |

    از ۲۲ هزار و ۵۰۰ متقاضی تایید نهایی شده مسکن حمایتی در استان خوزستان برای ۲۱ هزار نفر پروژه تخصیص داده شده و ۲ هزار و ۶۰۰ متقاضی افتتاح حساب کرده و ۳ هزار و ۵۰۰ متقاضی افتتاح حساب تحت پوشش هم در استان وجود دارند .

    |

    در روند اجرای پروژه‌ها بسیاری از مسائل و مشکلات وجود دارد که تنها از طریق پیگیری دقیق از نزدیک قابل شناسایی و رفع هستند و نمی‌توان این مشکلات را از مرکز مرتفع کرد . بنابراین بازدید مدیران ستادی از نزدیک ضروری و الزامی است .

    |

    نظرات کاربران