در حال بارگذاری ...

الزام به احداث هلی‌پد در ساختمان‌ های بالای ۱۵ طبقه

در سال ۷۵ دستورالعملی مبنی بر اجباری بودن هلی پد در ساختمان‌های ۱۵ طبقه به سازمان آتش نشانی ابلاغ شده و ساختمان‌های مذکور را ملزم به اجرای هلی‌پد کرد .

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی برخی الزامات مقابله با آتش در ساخت و ساز را تشریح کرد .

جلسه مشترک گروه تخصصی معماری شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان به ریاست زهره ترابی و با حضور سعید بختیاری معاون تحقیقات و فناوری مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی و عضو شورای تدوین مقررات ملی ساختمان و رئیس کمیته تخصصی مبحث سوم مقررات ملی ساختمان و کامران عبدولی معاون حفاظت و پیشگیری حریق سازمان آتش نشانی تهران دوشنبه ۱۵ آذرماه برگزار شد .

بختیاری معاون مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی اطلاعاتی در خصوص مبحث سوم مقررات ملی ساختمان که در سال ۱۳۸۰ ویرایش اول آن شکل گرفت ارائه کرد . تغییراتی که در سال‌های بعد در مورد مبحث صورت گرفت و به آن اضافه شد این مبحث را کامل‌تر کرد .

معاون تحقیقات و فناوری مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی و عضو شورای تدوین مقررات ملی ساختمان و رئیس کمیته تخصصی مبحث سوم مقررات ملی ساختمان در ادامه خاطرنشان کرد: ویرایش مبحث سوم مقررات ملی ساختمان تا سال ۹۲ کامل شد و در سال ۹۵ این مبحث با ویرایش جدید و با مطالب جامع‌تر ویرایش شد .

وی در مورد فصل‌های مختلف مبحث سوم مقررات ملی ساختمان که می‌بایست توسط طراحان اجرا شود متذکر شد : فصل هفتم مبحث سوم مقررات ملی ساختمان که مربوط به الزامات واکنش در برابر آتش برای مصالح ، نازک‌کاری‌های داخلی و نما است ، می‌بایست مورد توجه مهندسان ناظر و طراح قرار گیرد . مصالحی که در نما استفاده می‌شود ، باید استاندارد ایمنی مصالح و اجرای صحیح آن را داشته باشد . ملاک عمل در طراحی و نظارت در ساختمان‌های کشور ، باید طبق مباحث مقررات ملی ساختمان صورت گیرد و در مورد حفاظت ساختمان‌ها در مقابل حریق ، ملاک عمل مبحث سوم مقررات ملی ساختمان است .

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی اضافه کرد : راهنمای مبحث سوم با ارائه عکس و توضیحات بیشتر در اختیار مهندسان قرار گرفته است .

در ادامه این جلسه کامران عبدولی معاون حفاظت و پیشگیری حریق سازمان آتش نشانی تهران در مورد الزام استفاده از هلی پد در ساختمان‌های بالای ۴۵ متر ادامه داد : در سال ۷۵ دستورالعملی مبنی بر اجباری بودن هلی پد در ساختمان‌های ۱۵ طبقه به سازمان آتش نشانی ابلاغ شده و ساختمان‌های مذکور را ملزم به اجرای هلی‌پد کرد .

وی اضافه کرد : در آن زمان ابعاد هلی‌پد ۱۲ متر در ۱۲ متر باید اجرا شده و توسط آتش نشانی و شهرداری کنترل می‌شد ، ولی طی جلساتی که با ستاد بحران و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی انجام پذیرفت ، ابعاد هلی پد به ابعاد تأیید شده جهانی تغییر پیدا کرد .

عبدولی متذکر شد : ضوابط آتش‌نشانی کاملاً مطابق با مبحث سوم مقررات ملی ساختمان است و فقط در مورد ضوابط هلی‌پد که در مبحث ذکر نشده به ضوابط هلی پد در سایت سازمان آتش‌نشانی استناد می‌شود .




مطالب مرتبط

حدود سه دهه از تجربه‌اندوزی سازمان می‌گذرد که لازم است نسبت به بازنگری و احتمالاً تغییر در کلیات یا برخی جزئیات ساختار نظام مهندسی به عنوان یک گام استراتژیک اقدام دقیق و موشکافانه به عمل آورده شود .

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، به‌ دنبال استقبال جامعه مهندسی از برگزاری دوره‌های آموزش الکترونیکی صرفه‌جویی در مصرف انرژی (مبحث نوزدهم مقررات ملی ...

|

مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی در بخش زلزله و کاهش مخاطرات آن ، علاوه بر تهیه و تدوین نقشه‌های گسلی حریم شهرها ، کارهای کارشناسی و ارائه استعلام از سایت‌های پروژه‌های نهضت ملی مسکن را در خصوص مخاطرات زلزله و فرونشست و سایر انجام می‌دهد .

|

چنانچه بخشنامه این اقدام توسط وزارت راه و شهرسازی و یا سازمان مدیریت بحران ابلاغ شود ، شاهد ایمن سازی ساختمان‌های مهم و عمومی و در گام بعدی برای ساختمان‌های بلند خواهیم بود . با این اقدام به‌مرور ایمنی در برابر آتش در ساختمان‌های شهری ارتقا خواهد یافت .

|

نظرات کاربران