در حال بارگذاری ...
  • کاهش آسیب پذیری در برابر زلزله با رعایت اصول شهرسازی و نکات ایمنی

    یکی از مهمترین سوانح طبیعی زلزله است که در حال حاضر پیش بینی زمان و مکان دقیق وقوع آن امکان پذیر نیست . لذا علاوه بر رعایت اصول صحیح شهرسازی در مناطق زلزله خیز ، با رعایت نکات ایمنی ، می تواند آسیب‌های ناشی از وقوع زلزله را تا حد زیادی کاهش داد .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت : ازجمله راه‌های کاهش اثرات حوادث ، علاوه بر توسعه توان دستگاه‌های کشور در مدیریت بحران ، امدادرسانی و پیشگیری از حوادث منوط به آگاهی و اطلاع مردم نسبت به انواع حوادث و راه‌های مقابله با آسیب‌های آن است .

    علیرضا قاری‌قرآن ضمن گرامیداشت پنجم دی ماه اظهار داشت : سالروز واقعه غمبار و اثرگذار زلزله بم در تقویم رسمی کشور ما " روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی " نامگذاری شده‌ است . که هدف از یادآوری و بزرگداشت آن جلب نظر و توجه عمومی به مخاطرات ناشی از وقوع پدیده‌های طبیعی مانند زلزله ، سیل ، طوفان ، خشکسالی و شناسایی عوامل پیشگیری و کاهش خسارات ناشی از آن خصوصاً تلفات جانی و گسترش فرهنگ ایمنی در جامعه است .  

    وی اذعان داشت : سرزمین ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی و زمین شناسی خود از جمله ۱۰ کشور سانحه خیز جهان به شمار می‌آید و همواره بر اثر بروز سوانح طبیعی خسارات جانی و مالی قابل توجهی به کشور وارد آمده است و علاوه بر داغدار کردن شمار زیادی از خانواده‌ها ، زیرساخت‌ها کشور را هم دچار آسیب کرده است . از جمله مهم‌ترین راه‌های کاهش اثرات حوادث ، منوط به توسعه توان دستگاه‌های کشور در مدیریت بحران ، امدادرسانی و پیشگیری از حوادث است . بخش دیگری هم مربوط به آگاهی و اطلاع مردم نسبت به انواع حوادث و راه‌های مقابله با آسیب‌های بحران است .

     وی با بیان اینکه هر ساله وقوع سوانح طبیعی در همه کشورها موجب زیان‌های اقتصادی و تلفات انسانی بسیار زیادی می شود ، اذعان داشت : در جوامع مختلف میزان خسارات این بلایای طبیعی به میزان توسعه یافتگی ، تراکم جمعیت ، ایمنی ساختمان‌های روستاها و شهرها، آمادگی افراد و جامعه در زمینه رعایت نکات ایمنی بستگی دارد .  

    قاری‌قرآن بیان داشت : یکی از مهمترین سوانح طبیعی زلزله است که در حال حاضر پیش بینی زمان و مکان دقیق وقوع آن امکان پذیر نیست . لذا علاوه بر رعایت اصول صحیح شهرسازی در مناطق زلزله خیز ، با رعایت نکات ایمنی ، می تواند آسیب‌های ناشی از وقوع زلزله را تا حد زیادی کاهش داد . همچنین شناخت پدیده زلزله و سایر سوانح طبیعی و ارائه الگول‌های مناسب برای رفتار جمعی و فردی مردم در قبل ، حین و بعد از این سوانح می‌تواند از اثرات مخرب آنها بکاهد .  

    وی با بیان اینکه در کنار اقدامات کاهش آسیب پذیری سازه ای و غیرسازه ای نباید از نقش‌های مدیریتی ، آموزشی و آمادگی مردم در این سوانح غافل بود تصریح کرد : زمین را از بلایا و سوانح طبیعی گریزی نیست اما می‌توان با مدیریت صحیح ، اقدامات پیشگیرانه و آگاه‌سازی جامعه ، از اثرات این بلایا هر چه بیشتر کاست . 




    مطالب مرتبط

    پس از اخذ پروانه ساختمانی ، متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در شهر جدید بهارستان تعیین تکلیف و احداث واحدهای ساختمانی آغاز می شود . سهم آورده متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن و اختصاص به موقع تسهیلات ، پشتوانه تسریع در اجرای پروژه است .

    |

    در اجرای طرح نهضت ملی مسکن ، سهم استان اصفهان ، ساخت ۱۸۳ هزار و ۸۶۶ واحد مسکونی است .

    |

    در اجرای طرح های حمایتی مسکن به صورت پیمانکاری و انبوه سازی ، افزون بر ۲۴ هزار واحد مسکونی در استان اصفهان در حال ساخت است .

    |

    امسال بخش روبنایی ، شامل مدارس و مساجد ، با توجه به تأکیدات مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در اولویت قرار دارد و کنترل‌های لازم در این خصوص انجام خواهد شد .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، سرپرست معاونت املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان در مقام شناسایی ...

    |

    نظرات کاربران