در حال بارگذاری ...
  • ضرورت شکل‌گیری گفتمان مقابله با مخاطرات زلزله در رسانه‌ها و نظام آموزشی

    برای ساختمان‌های موجود از منظر زلزله و آتش دستورالعمل‌هایی تدوین شد که امیدواریم آن دستورالعمل‌ها در مبحث ۲۳ مقررات ملی و کنترل ساختمان لحاظ شود زیرا توجه به آن موارد سبب می‌شود تا سطح ایمنی ساختمان‌ها به نحو مناسبی افزایش یابد .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با تاکید بر توجه به پیامدهای اجتماعی و فرهنگی زلزله و سایر مخاطرات از ضرورت‌های شکل‌گیری گفتمان مقابله با مخاطرات زلزله در رسانه‌ها و نظام آموزشی گفت .

    محمد شکرچی‌زاده امروز ۵ دی در همایش پیامدهای اجتماعی زلزله در بم با تاکید بر رعایت اخلاق حرفه‌ای مهندسی زلزله رودبار و منجیل را بر مقررات و آیین‌نامه‌های ساختمانی تاثیرگذار دانست و گفت : زلزله بم یک شوک و سیلی به جامعه مهندسی بود . زیرا بسیاری از ساختمان‌هایی که مهندسی‌سازی بودند و در ساخت آنها از مصالح مهندسی ساز همچون فولاد و سیمان استفاده شده بود آسیب دید .  

    رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی روز ۵ دی را روز میثاق مهندسی برشمرد و افزود : در طرح جهش تولید مسکن که امروزه در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است ، موضوع کیفی‌سازی و افزایش عمر مفید در دستورکار است و حتما باید توجه کنیم تا سرعت ساخت ، کیفیت را تحت‌تاثیر قرار ندهد .

    شکرچی‌زاده با تاکید بر اینکه در مرکز تحقیقات ، دستورالعمل‌هایی در چند سال گذشته برای مقاوم‌سازی ساختمان‌ها تدوین شد ، توضیح داد : در مجموع برای ساختمان‌های موجود از منظر زلزله و آتش دستورالعمل‌هایی تدوین شد که امیدواریم آن دستورالعمل‌ها در مبحث ۲۳ مقررات ملی و کنترل ساختمان لحاظ شود زیرا توجه به آن موارد سبب می‌شود تا سطح ایمنی ساختمان‌ها به نحو مناسبی افزایش یابد .

    تلاش برای انتشار ویرایش پنجم آیین‌نامه ۲۸۰۰ در شهریور ۱۴۰۱

    وی از تدوین ویرایش پنجم آیین‌نامه ۲۸۰۰ که مهمترین آیین‌نامه و سند مهندسی در کشور است خبر داد و گفت : ویرایش پنجم آیین نامه ۲۸۰۰ از خرداد ۱۳۹۸ آغاز شده است و هم‌اکنون ۷۰ استاد از سراسر کشور روی این موضوع کار می‌کنند که به رغم کرونا ۲۸۰ جلسه در این خصوص برگزار شده و هفت کارگروه پهنه‌بندی ، پیکربندی ، اجزای غیرسازه‌ای ساختمان، سازه‌های غیرساختمانی ، الزامات ژئوتکنیکی ، جداسازی لرزه‌ای و میراگرها در تدوین ویرایش نقش‌آفرینی کردند . هم اکنون کار ۷۵ درصد پیشرفت داشته است و امیدواریم تا پایان شهریور ۱۴۰۱ ویرایش پنجم آیین نامه ۲۸۰۰ را برای اظهار نظر عمومی منتشر کنیم .

    فعالیت ۱۳۶۳ دستگاه شتا‌ب‌نگاری در کشور

    شکرچی‌زاده یکی دیگر از تکالیف دیگر مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی را توسعه شبکه شتاب‌نگاری کشور در کشور برشمرد و افزود : هم‌اکنون یکهزار و ۳۶۳ دستگاه فعال شتاب‌نگاری در کشور فعال است که ۸۳ دستگاه آن در استان کرمان است .

    ۱۰ درصد زلزله‌های ثبت شده مربوط به کرمان است

    وی افزود : از دهه ۶۰ تاکنون ۱۹ هزار طیف زلزله را ثبت کردیم که از این تعداد ۵۲۷ ثبت برای استان کرمان است . این نشان می‌دهد که ۱۰ درصد زلزله‌های ثبت‌شده مربوط به استان کرمان است و کرمان استانی است که با توجه به پهناور بودن توجه ویژه‌ای را از نظر مقاوم‌سازی می‌طلبد .

    سامانه هشدار سریع زلزله در کرمان نصب می‌شود

    رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی توضیح داد : تعداد فراوانی از آرایش جدید دستگا‌ه‌های شتاب‌نگار با همکاری مقامات استانی و دفتر منطقه‌ای تعداد قابل ملاحظه ای نصب شده و تعدادی قابل نصب است که امیدواریم استان در این خصوص کمک کند . در تلاش هستیم تا سامانه هشدار سریع را در کرمان مستقر کنیم تا اگر با زلزله بزرگی مواجه شدیم بتوانیم چند دقیقه بعد از زلزله آسیب پذیرترین نقاط را شناسایی کنیم و ساعت طلایی را از دست ندهیم .

    شکرچی‌زاده یادآور شد : بر اساس آمار تعداد ساختمان‌های دارای اسکلت نسبت به فاقد اسکلت در کشور ۳۴ درصد بیشتر است اما در استان کرمان این رقم کمتر است و ۹۴ صدم است . این نشان می‌دهد که برای مقاو‌م‌سازی و ساخت ساختمان‌های مناسب باید توجه بیشتری بشود .

    تاکید بر رعایت اخلاق حرفه ای مهندسی

    وی بر رعایت اخلاق حرفه‌ای مهندسی تاکید کرد و گفت : برای مقابله با زلزله علاوه بر جهات فنی نیازمند توجه به موضوعات اجتماعی و فرهنگی هستیم تا یک نوع سیاست جمعی را شکل بدهیم . بنابراین باید به پیامدهای زلزله توجه کنیم . هرچه که به تهدید زلزله توجه بیشتری داشته باشیم می‌توانیم میزان آمادگی را برای زلزله بالاتر ببریم و خسارت‌ها را کاهش بدهیم که اینها به عنوان پیوست اجتماعی شناخته می‌شوند .

    ضرورت شکل‌گیری گفتمان مقابله با مخاطرات زلزله در رسانه‌ها و نظام آموزشی

    شکرچی‌زاده تصریح کرد : به نظر می‌آید در نظام آموزشی و در رسانه‌ها باید گفتمان زلزله و گفتمان مقابله با مخاطرات زلزله را شکل بدهیم و به موازات جهات فنی برنامه‌های هدفمند و فرابخشی و هماهنگ را برای موضوعات فرهنگی و اجتماعی داشته باشیم .

    رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی گفت : در ۵ دی ۱۳۸۲ بم از پای افتاد اما دوباره به پاخاست . امیدواریم در این سرزمین بلاهای طبیعی اتفاق نیفتد . امیدواریم با آمادگی و پیشگیری در مقابل مخاطرات زلزله ، با وقوع زلزله‌های بزرگ ، شهرهای سرزمین ما مقاوم شوند و از پای نیفتند .  




    مطالب مرتبط

    مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی در بخش زلزله و کاهش مخاطرات آن ، علاوه بر تهیه و تدوین نقشه‌های گسلی حریم شهرها ، کارهای کارشناسی و ارائه استعلام از سایت‌های پروژه‌های نهضت ملی مسکن را در خصوص مخاطرات زلزله و فرونشست و سایر انجام می‌دهد .

    |

    چنانچه بخشنامه این اقدام توسط وزارت راه و شهرسازی و یا سازمان مدیریت بحران ابلاغ شود ، شاهد ایمن سازی ساختمان‌های مهم و عمومی و در گام بعدی برای ساختمان‌های بلند خواهیم بود . با این اقدام به‌مرور ایمنی در برابر آتش در ساختمان‌های شهری ارتقا خواهد یافت .

    |

    نظرات کاربران