در حال بارگذاری ...

انجام پایش و بروزرسانی مقررات ملی ساختمان به طور مستمر

موضوع مهندسی با پیامدهای اجتماعی زلزله در هم آمیخته است و این در هم آمیختگی وظایف ، مسئولیت های حرفه ای و اخلاق حرفه ای مان را در زمان انجام وظیفه به ما گوشزد می‌کند . هم اکنون بیش از ۱۷۰۰ نفر از مهندسان که می‌خواهند ارتقا پایه یا پروانه اشتغال بگیرند در این همایش به صورت حضوری و غیر حضوری از نقاط مختلف کشور حضور دارند ، این را از دوستان می‌خواهیم که در همه لحظات حضورشان این پیوند ناگسستنی را در ذهن خود تکرار و یادآوری کنند .

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیر کل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان با تاکید بر این موضوع که کمیت و کیفیت سازه ساختمان ها ارتباط مستقیم با پیامد های اجتماعی زلزله دارد ، گفت : پایش و بروز رسانی مقررات ملی ساختمان برای کاهش مخاطرات و ارائه راهکارهای روز آمد به طور مستمر انجام می شود .

حامد مانی فر در همایش پیامد های اجتماعی زلزله در بم با اشاره به اینکه پیوندی که پیامد های اجتماعی زلزله  با حوزه ساخت و ساز و ساختمان دارد پیوندی ناگسستنی است ، اظهار داشت : اساسا پیامدهای اجتماعی زمانی رخ می‌دهد که ساختمان ها پایداری لازم را نداشته باشند . ما مهندسان و آنهایی که در این خصوص سیاست گذار هستند و همچنین دست اندرکاران حوزه ساخت و ساز در این رابطه هر کدام به سهم خود وظیفه ای داریم . البته در خصوص پیامدهای اجتماعی که به جهت کمیت و کیفیت در حوزه ساخت رخ می‌دهد نیز هر کدام مسئولیتی داریم ، اگر تولیدات ساختمانی ما با کیفیت باشد ، اساسا کمترین پیامد اجتماعی بعد از وقوع زلزله را شاهد خواهیم بود .

مدیر کل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان افزود : موضوع مهندسی با پیامدهای اجتماعی زلزله در هم آمیخته است و  این در هم آمیختگی وظایف ، مسئولیت های حرفه ای و اخلاق حرفه ای مان را در زمان انجام وظیفه به ما گوشزد می‌کند . هم اکنون بیش از ۱۷۰۰ نفر از مهندسان که می‌خواهند ارتقا پایه یا پروانه اشتغال بگیرند در این همایش به صورت حضوری و غیر حضوری از نقاط مختلف کشور حضور دارند ، این را از دوستان می‌خواهیم که در همه لحظات حضورشان این پیوند ناگسستنی را در ذهن خود تکرار و یادآوری کنند .

وی افزود: مهر مهندسی ابزاری نیست که از آن استفاده کنیم تا مجالی برای کسب درآمدمان باشد یا اینکه احیانا بخواهیم از آن برای رفع تکلیف و مسئولیت استفاده کنیم ، ما به تخصص مهندسی نیاز داریم نه مهر مهندسی و همه باید از این نوع تفکر دوری کنند که به نوعی نجات بخش و اثر گذار در حوزه خدمتی است که به جامعه انجام می دهیم .

مدیر کل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان افزود : مجموعه ما از ابتدا تلاش داشته تا در مسیر ارتقاء کیفیت ساخت و ساز از طریق بروزرسانی مقررات ملی ساختمان و نحوه پایش اجرای اقدامات خود را مجدانه پیگیری و محقق کند . البته در این مسیر درس هایی که از رخدادهای طبیعی گرفتیم به نوعی کمک کننده در حوزه بروزرسانی دانش های مورد نیاز بوده است . آیین نامه ۲۸۰۰  از دهه ۴۰ شروع شده است . از زمانی که زلزله بوئین زهرا رخ داد که جمع کثیری از هم وطنانمان را از دست دادیم ، مقررات ساختمان بعد از آن با تغییراتی روبرو بوده و همچنان در حال بروزرسانی است . به هر ترتیب مقررات ملی ساختمان به وجود آمد که هم اکنون ۲۲ مبحث دارد که بخش هایی از آن آماده چاپ است .

مانی فر گفت : زلزله کرمانشاه و سی سخت طی سال های اخیر رخ داده است که تجربیات بالایی را از این موارد کسب کردیم . این زلزله ها تفاوت بالایی با زلزله بم داشت و شاهد این بودیم که مقاومتی که ساختمان ها از خودشان نشان دادند، مطلوب تر شده و در شرایط وقوع زلزله پایدارتر بودند . همچنین این موضوع نشان می‌دهد که دانش مهندسی در این حوزه اقدامات مناسبی را انجام داده و اسکلت اصلی ساختمان استوار بود اما در حوزه دیواره های پیرامونی ساختمان مشکلاتی بروز کرد .

مدیر کل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد : بعد از رخ دادن زلزله کرمانشاه همکاران موضوعات را بررسی و به این نتیجه رسیدند که باید پیوستی برای آیین نامه ۲۸۰۰ تحت عنوان پیوست ۶ تهیه شود که کار خود را با هدف طراحی و اجرایی اجزای ساختمان مورد توجه قرار داده است . بعد از مصوب شدن ابلاغ آن انجام شد و در دستور کار قرار گرفته است که البته بعد از ابلاغ پایش مستمر  این پیوست را در دستور کار قرار دادیم . در همین زمینه به این نتیجه رسیدیم برخی موارد مورد نیاز این مهم کمبود نقشه های اجرایی است برای اینکه مهندسان بتوانند از آن بهره مند شوند .

مانی فر افزود : اقدام بعدی که انجام دادیم تهیه نقشه های تیپ و راهنمایی است که مهندسان از آن بهره مند شده و مورد استفاده قرار دهند . بعد از پایش ها، مسئولیت مهندسان در بخش های مختلف در حوزه اجرای غیرسازه ای طی بخش نامه ای به آنها ابلاغ شد . در زلزله سی سخت دیوارهای محیطی تخریب شده بود که امداد رسانی را با خلل روبرو می‌کرد و تلاش شد تا طراحی این دیوار ها نیز در زمره اموراتی که مهندسان پیگیری می‌کنند قرار گرفته تا به هنگام زلزله کمترین آسیب را شاهد باشیم .

وی با اشاره به حرکت مطلوب مجموعه دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان در حوزه محصولات روزآمد بیان کرد : طراحی راهنمای اجرای جداکننده های لرزه ای در دستور کار قرار گرفت که نهایی شده و کتابش آماده است و برای اولین بار مهندسان می توانند از این راهنمای گسترده استفاده کنند . البته اقدامات دیگری که انجام شده در حوزه محاسبات و رفع مغایرت ها در خصوص مقررات بوده که در این رابطه نیز کتاب راهنمایی به نتیجه رسیده است .




مطالب مرتبط

متقاضیان می‌توانند برای شرکت در این دوره از آزمون‌ها به سایت inbr.ir مراجعه کنند و یا از طریق سامانه آزمون های ورود به حرفه مهندسی ثبت نام خود را انجام دهند .

|

رویکرد اصلی ویرایش جدید ، تمرکز بر افزایش تحقق‌پذیری آن با تمرکز بر ۴ حوزه فنی ، اجرایی ، حقوقی و اقتصادی است . بی‌نقص‌ترین قوانین از نقطه نظر فنی ، بدون وجود بستر مناسب برای تحقق‌پذیری در بخش‌های اجرایی ، حقوقی (ضمانت اجرا) و اقتصادی (توجیه‌پذیر بودن) قادر به دستیابی به ...

|

رشته صلاحیت‌های مهندسی شامل معماری (طراحی ، نظارت و اجرا) ، عمران (نظارت ، محاسبات و اجرا) ، تاسیسات برقی ، (نظارت ، طراحی و اجرا) ، تاسیسات مکانیکی (نظارت ، طراحی و اجرا) ، شهرسازی ، نقشه برداری ، ترافیک پایه سه و آزمون‌های (طرح و اجرای گود ، پی و سازه نگهبان) و ارزیابی ، طرح و ...

|

اداره نظام مهندسی و مقررات ملی و کنترل ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان خوزستان در سال گذشته بیش از ۱۶۲۳ پروانه اشتغال به کار مهندسی و کاردانی ساختمان در خوزستان صادر کرده است .

|

دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان تلاش کرده است تا در بازنگری و تدوین مقررات ملی ساختمان ، موضوعات مهمی از جمله حفظ سرمایه‌های ملی، رشد و توسعه فناوری ، روزآمدی مصالح و تجهیزات ، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و ارتقای ایمنی را مورد توجه قرار دهد .

|

نظرات کاربران