در حال بارگذاری ...

لزوم نگاه توامان از منظر علوم انسانی و مهندسی به مقوله زلزله

در مواجهه با بحران ، نگاه باید پیشگیرانه باشد . متاسفانه اکنون اکثر اعتباراتی که برای بحران در نظر گرفته شده است ، متعلق به پس از بحران است و منابع مالی برای پیشگیری اختصاص نیافته‌اند . این مساله هزینه‌های بحران را هزاران بار بزرگتر می‌کند .

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی بر لزوم نگاه توامان از منظر علوم انسانی و مهندسی به مقوله زلزله تاکید کرد .

محمد شکرچی‌زاده در مراسم اختتامیه همایش پیامدهای اجتماعی زلزله با بیان اینکه این همایش نگاه جدیدی در بزرگداشت قربانیان زلزله طرح کرد ، گفت : این اقدام ، اتفاق میمونی بود که فرصت داد نگاه جامع تری به مقوله زلزله انجام شود . اینکه مهندسی و علوم انسانی در این زمینه فاصله گرفته‌اند ، یک نقیصه است . نزدیک شدن این دو شاخه از علم این فرصت را به وجود می‌آورد که یک صورت بندی منطقی از مساله زلزله داشته باشیم .

وی ادامه داد : در مواجهه با بحران ، نگاه باید پیشگیرانه باشد . متاسفانه اکنون اکثر اعتباراتی که برای بحران در نظر گرفته شده است ، متعلق به پس از بحران است و منابع مالی برای پیشگیری اختصاص نیافته‌اند . این مساله هزینه‌های بحران را هزاران بار بزرگتر می‌کند . بخش مهمی از  مساله پیشگیری نیز معطوف به مهندسین معماری و سازه است . چرا که توجه به مسائل فنی می‌تواند به کاهش خسارات منجر شود .

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به روند بازسازی ارگ بم گفت : تجربه ارگ بم تجربه منحصر به فردی است که مستند کردن آن به باقی اقدامات از این دست کمک می‌کند . خصوصا که تجربه بین المللی نیز در آن به کار گرفته شده است . سوال اینجاست که اگر این سازه با زلزله مواجه شود ، این مقاوم‌سازی‌ها و نوسازی‌ها چقدر دوام می‌آورد . مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی آماده همکاری که این زمینه است که از مقاوم بودن سازه اطمینان حاصل شود .

شکرچی‌زاده با اشاره به تصویب الحاق اراضی شهر بم در شورای عالی معماری و شهرسازی گفت : لازم است در ساخت و سازهایی که در این اراضی انجام می‌شود، حتما به ملاحظات حریم گسل توجه شود . برای ضوابط ساخت در پهنه گسل‌های اصلی دستور العملی تدوین ، مصوب و ابلاغ شده است که لازم است مورد استفاده قرار بگیرد . نخل‌های شهر بم ، هویت این شهر هستند و باید مورد حفاظت قرار بگیرند . نباید به آن‌ها دست اندازی شود و الحاق اراضی نیز به همین دلیل انجام شده است .

 




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی اعلام کرد : مطالعات تعیین حریم گسل های شهر ارومیه به سرپرستی رییس بخش زلزله آن مرکز به ...

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی در دیدار با اعضای شورای فنی استان همدان گفت : شورای‌های فنی استان‌ها همکار ...

|

نظرات کاربران