در حال بارگذاری ...
  • عملکرد مجموعه دولت و شورای عالی مسکن در اجرای قانون جهش تولید مسکن طی فصل پاییز

    بنا بر اعلام معاونت مسکن و ساختمان ، این گزارش در راستای اجرای تکلیف پیش‌بینی شده در ماده ۱۹ قانون جهش تولید مسکن برای وزارت راه و شهرسازی مبنی بر انتشار عمومی گزارش عملکرد اجرای این قانون به شکل فصلی جهت استحضار عمومی تدوین شده است .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاونت مسکن و ساختمان طی گزارشی عملکرد مجموعه دولت و شورای عالی مسکن را اجرای قانون جهش تولید مسکن برای فصل پاییز تشریح کرد .

    معاونت مسکن و ساختمان چندی پیش در گزارشی عملکرد اجرای قانون جهش تولید مسکن را در فصل پاییز منتشر کرد . در این گزارش با ۲۵ سرفصل عملکرد اجرای قانون جهش تولید مسکن با ذکر نام دستگاه‌های متولی و همکار همراه با اقدامات انجام شده ، تشریح شده است .

    بنا بر اعلام معاونت مسکن و ساختمان ، این گزارش در راستای اجرای تکلیف پیش‌بینی شده در ماده ۱۹ قانون جهش تولید مسکن برای وزارت راه و شهرسازی مبنی بر انتشار عمومی گزارش عملکرد اجرای این قانون به شکل فصلی جهت استحضار عمومی تدوین شده است .

    در این گزارش عملکرد شورای‌عالی مسکن و مجموعه دولت آورده شده است که به شرح زیر است :

    مجموعه دولت به عنوان دستگاه متولی و همکار مکلف به برنامه‌ریزی و اقدام برای عرضه متوسط حداقل سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور طی چهار سال نخست اجرای قانون شد که در اینباره نیز مجموعه دولت چهار اقدام را عملیات کرد . این اقدامات شامل تدوین برنامه تولید مسکن در حوزه‌ها تامین زمین ، تامین منابع مالی ، تامین خدمات مورد نیاز ، برآورد میزان نیاز ۴ ساله مسکن کشور از سوی وزارت راه و شهرسازی و ابلاغ آن به ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها و استانداران سراسر کشور جهت تامین اراضی و سایر اقدامات موردنیاز ، تامین اراضی در بالغ بر ۶۳۰ شهر کشور تاکنون از محل اراضی تحت تملک وزارت راه و شهرسازی و آغاز ثبت‌نام متقاضیان در این شهرها از تاریخ ۲۸ مهر ۱۴۰۰ و آغاز عملیات اجرایی احداث ۵۳۰ هزار واحد مسکونی در راستای این قانون است .

    اعضای شورای عالی مسکن به عنوان دستگاه متولی و همکار موظف به تشکیل شورای عالی مسکن به ریاست رییس‌جمهور و دبیری وزارت راه و شهرسازی شدند . در این خصوص دو جلسه شورای عالی مسکن به ریاست رییس‌جمهوری در مهر و آبان امسال برگزار شد و تصمیماتی در ۶ محور گرفته شد .

    اهم تصمیمات گرفته شده در شورای عالی مسکن شامل تصویب کلیات برنامه نیازسنجی مسکن تدوین شده از سوی وزارت راه و شهرسازی برای احداث ۴ میلیون واحد مسکونی طی ۴ سال ، تصویب سقف تسهیلات ساخت مسکن و تسهیل شرایط پرداخت آن به طرح‌های حمایتی و خانوارهای کم‌درآمد ، مکلف کردن دستگاه‌های دولتی به واگذاری اراضی در اختیار ظرف مدت یک ماه برای اجرای این طرح ، مکلف کردن استانداران به تشکیل کمیته زمین و پیگیری تامین نهاده‌ها و زیرساخت‌های موردنیاز و ضرورت تامین مصالح موردنیاز اجرای قانون جهش تولید مسکن با کمترین قیمت و بر اساس توزیع استانی برنامه است .

    وزارت راه و شهرسازی و شورای عالی مسکن نیز مکلف شدند تا بازنگری طرح جامع مسکن و تصویب آن در شورای عالی مسکن را به انجام برسانند . در این خصوص نیز اعلام فراخوان عمومی به جامعه علمی کشور برای انجام طرح توسط وزارت راه و شهرسازی و انتخاب مشاور و تدوین شرح خدمات طرح جامع مسکن توسط این وزارتخانه انجام شد .

    مجموعه دولت به عنوان دستگاه متولی مکلف شد تا صندوق ملی مسکن را با کارکرد تجمیع و تخصیص منابع مالی موضوع قانون جهش تولید مسکن تشکیل بدهد که در این خصوص سه اقدام انجام شد . پیگیری منابع مالی قابل‌تخصیص به صندوق حسب قانون جهش تولید مسکن از محل قانون بودجه سال ۱۴۰۰ ، پیگیری پیش‌بینی منابع مالی موردنیاز صندوق در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ توسط وزارت راه و شهرسازی ، پیگیری انتقال بدهی بانک مسکن به بانک مرکزی بابت اصل و فرع خطوط اعتباری مسکن مهر به حساب بدهی دولت به بانک مرکزی و منظور کردن به عنوان صندوق توسط وزارت راه و شهرسازی است .

    مجموعه دولت مکلف شد تا محدودیت‌های زمان‌بندی مربوط به برنامه‌های پنجساله موجود در قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن اصلاح کند . در اجرای این تکلیف اصلاحات لازم در زمان تدوین برنامه پنج ساله توسعه هفتم مدنظر قرار خواهد گرفت .

    برای مطالعه گزارش کامل به فایل ضمیمه مراجعه و فایل مربوطه را دانلود نمایید .




    مطالب مرتبط

    تاکنون برای ساخت یک میلیون و ۷۲ هزار و ۷۰۱ واحد مسکونی در قالب انبوه سازی و واگذاری زمین دولتی به صورت اجاره ۹۹ ساله در شهرها واگذار شده است .

    |

    علاوه بر موضوع برنامه‌ریزی شهری و برنامه‌ریزی کاربری اراضی ، مسئله طراحی شهری و توجه به افزایش کیفیت محیط شهری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که این موارد باید در بدنه کارشناسی و مدیریتی ادارات کل استانی تقویت شود ، لذا آشنایی با اصول و روش های طراحی شهری در کنار مسئله ...

    |

    تا به امروز ، ۱۲۲ هزار و ۳۱۵ نفر از متقاضیان مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن در استان گلستان ثبت‌نام کرده‌اند که این آمار بیانگر تقاضای بالای مردم برای برخورداری از مسکن است .

    |

    سازمان ملی زمین و مسکن ، شرکت بازآفرینی شهری ایران ، شرکت عمران شهرهای جدید و دیگر سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه وزارتخانه در بخش مسکن ضمن ارایه برنامه‌های پیشنهادی خود، تمامی منابع مالی مورد نیاز ، زیرساخت‌ها و دیگر موارد را به طور شفاف پیش‌بینی کنند تا کار با سرعت پیش برود .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به برنامه سالانه ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی ، اظهار کرد : تجربه نشان داده است که ...

    |

    نظرات کاربران