در حال بارگذاری ...
  • اجرای اصلاحات شرایط ثبت‌نام طرح نهضت ملی مسکن بعد از تصویب در شورای‌عالی مسکن

    بر اساس تصمیمات اتخاذشده در جلسه شورای‌عالی مسکن مورخ ۲۵ آبان امسال ، دستورالعمل مربوط به ثبت‌نام متقاضیان مجرد از سوی وزارت راه و شهرسازی تدوین و پس از تصویب در شورای‌عالی مسکن قابل اجرا خواهد بود .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاونت مسکن و ساختمان با اعلام اینکه اصلاحات و تسهیل‌گری‌های ثبت‌نام متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن بعد از تصویب در شورایعالی مسکن اجرایی می‌شود از فراهم‌شدن شرایط بازگشایی تمامی شهرها برای طرح خبر داد .

    معاونت مسکن و ساختمان طی گزارشی عملکرد آن معاونت را در خصوص اجرای طرح نهضت ملی مسکن ، ثبت‌نام متقاضیان ، پالایش آنها ، ثبت نام مجردان و همچنین اصلاحاتی که در برخی از شرایط ثبت‌نام انجام شده است، تشریح کرد .

    ثبت‌نام حدود ۴ میلیون نفر در سامانه ثمن

    بنا بر اعلام معاونت مسکن و ساختمان ، از فاز اول تا پنجم طرح اقدام ملی مسکن یک میلیون و ۴۶۱ هزار و ۵۲۸ نفر و در طرح نهضت ملی مسکن طبق تازه‌ترین آمار یک میلیون و ۳۵۱ هزار و ۱۳۷ نفر ثبت‌نام کردند که در مجموع ۳ میلیون و ۸۱۲ هزار و ۶۵۵ نفر متقاضی مسکن در سامانه نهضت ملی مسکن به نشانی tem.mrud.ir ثبت‌نام کردند .  

    در حال حاضر ثبت‌نام در ۷۲۶ شهر در حال انجام است و در ۶۷۴ شهر هنوز ثبت‌نام طرح نهضت ملی مسکن آغاز نشده است . همچنین آخرین مهلت ثبت‌نام ۱۵ دی‌ماه اعلام شده است .

    بر اساس گزارش ارایه شده بازگشایی دیگر شهرها برای اجرای نهضت ملی مسکن نیز در دستور کار قرار گرفته است که طی دو مکاتبه در ۲۹ آبان و ۲۷ آذر امسال نیازهای مربوط به تجهیز و توسعه سامانه اعلام شده است . به محض تأمین این موارد آمادگی ثبت­نام در تمام شهرها وجود دارد .

    آخرین وضعیت ثبت‌نام مجردها

    معاونت مسکن و ساختمان همچنین در خصوص تازه‌ترین وضعیت ثبت‌نام مجردها نیز در این گزارش اعلام کرده است که دستورالعمل مربوطه تدوین نشده است و پس از تصویب در شورای‌عالی مسکن اجرایی خواهد شد . در حال حاضر ثبت‌نام بانوان مجرد بالای ۳۵ سال ، معلولان ، بیماران خاص و نخبگان علمی وآقایان مجرد بالای ۴۵ سال در سامانه میسر است . پس از ابلاغ دستورالعمل مجردان بالای ۲۵ سال می­‌توانند ثبت ­نام کنند اما در زمان تحویل واحد باید متأهل باشند .

    آن معاونت همچنین با اعلام اینکه پالایش متقاضیان هم‌زمان با ثبت‌نام در حال انجام بوده است در این باره نیز توضیحاتی را ارایه کرد . بر اساس اطلاعات ارایه شده پاسخ اولیه تمامی استعلامات از جمله نداشتن سابقه فرم ج ، سابقه مالیکت و تسهیلات بانکی خرید و ساخت به طور کامل در سامانه آمده است .

    اصلاح استعلام‌های چهارگانه (سابقه سکونت ، سابقه مالکیت، فرم جیم و تاهل)

    بر اساس اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب ۲۴ آبان امسال هیئت وزیران ، فاقدین مسکن افراد سرپرست خانواری هستند که خود و افراد تحت‌تکفل آنان فاقد زمین مسکونی یا واحد مسکونی بوده و از تاریخ ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ از هیچ یک از امکانات دولتی یا امکانات نهادهای عمومی غیر دولتی مربوط به تأمین مسکن شامل زمین ، واحد مسکونی و یا تسهیلات یارانه‌ای خرید و یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشند . اولویت‌بندی متقاضیان فاقد مسکن بر اساس میزان تقاضای متوسط هر استان در سامانه درخواست مسکن و بر اساس شاخص ­هایی از قبیل نداشتن سابقه مالکیت ، مدت زمان سکونت ، میزان درآمد و تعداد افراد خانوار انجام می­ شود . بهره ­مندی اشخاصی که مالک واحد مسکونی مشاعی هستند براساس متراژ و مرغوبیت در شهرها و روستاهای مختلف تعیین می­ شود . موضوع این بند ظرف شش ماه پس از تصویب این آیین ­نامه توسط وزارت راه و شهرسازی تدوین و ابلاغ می­‌شود .

    بر این اساس دستورالعمل مربوط به اولویت‌بندی سابقه سکونت و مالکیت متقاضیان فاقد مسکن و دارای مالکیت مشاعی بر اساس شاخص‌های تعیین شده از سوی وزارت راه و شهرسازی تدوین شده است که پس از تصویب در شورای‌عالی مسکن قابل اجرا خواهد بود .

    بر اساس تصمیمات اتخاذشده در جلسه شورای‌عالی مسکن مورخ ۲۵ آبان امسال ، دستورالعمل مربوط به ثبت‌نام متقاضیان مجرد از سوی وزارت راه و شهرسازی تدوین و پس از تصویب در شورای‌عالی مسکن قابل اجرا خواهد بود .

    بر اساس مفاد این دستورالعمل ، متقاضیان مرد مجرد بالای ۲۵ سال سن می‌توانند در طرح‌های حمایتی مسکن ثبت‌نام کند . همچنین تحویل واحد به آنها پس از اتمام ساخت و ایفای تعهدات متقاضی منوط به ارائه عقدنامه رسمی ازدواج است .




    مطالب مرتبط

    اجرای طرح نهضت ملی مسکن و شروع عملیات اجرائی بالغ بر ۲ میلیون و ۶۳۰ هزار واحد در قالب برنامه های مختلف در حال اجراست . اجرای این واحدها در قالب‌های واگذاری انفرادی و گروهی زمین دولتی به متقاضیان واجد شرایط شهری و روستایی ، اجرای پروژه های انبوه سازی در زمین های دولتی برای ...

    |

    اتمام و تحویل طرح‌های بخش مسکن و ساختمان باید طبق برنامه زمانبندی انجام گیرد و توجه به سرعت و کیفیت اجرای طرح‌ها امری لازم و ضروری است .

    |

    در حال حاظر میزان مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی در استان ۵۷ درصد است که با مقاوم‌سازی این تعداد ، این میزان به ۶۷ درصد خواهد رسید . 

    |

    هم اکنون سفت کاری واحدهای مسکونی تمام و قرارداد نازک کاری منعقد شده است . پروژه فعال طرح نهضت ملی مسکن در خمینی شهر ، ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد .  

    |

    تصویب طرح تفکیکی اصلاحی پروژه نهضت ملی شهر قرق و افزایش طبقات پروژه‌های مسکن محرومین و نهضت ملی مسکن در شهر نوده خاندوز از دیگر مصوبات کمیسیون ماده پنج استان در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در گلستان بود .

    |

    نظرات کاربران