در حال بارگذاری ...
  • ضرورت پایش لرزه‌ای و افزایش شتاب‌نگارها در منطقه شرق تهران

    اینکه رخداد این زمین‌لرزه آسیب‌رسان باشد یا زلزله‌های بزرگتری را به همراه داشته باشد قابل پیش‌بینی نیست . گسله‌های مسبب این زمین‌لرزه در ۱۰۰ کیلومتری شرق تهران است و ارتباطی با گسل شمال تهران ندارد .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بر ضرورت پایش لرزه‌ای و افزایش شتاب‌نگارها در منطقه شرقی تهران به دلیل وجود گسل مشاء و فعالیت آن تاکید کرد .

    علی بیت‌اللهی جزئیاتی از زلزله روز گذشته استان تهران را که با بزرگی ۳.۶ ساعت ۳ و ۱۷ دقیقه بامداد ۱۷ دی در ۱۰۰ کیلومتری شرق تهران رخ داد را اعلام کرد .

    رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه رومرکز این زمین لرزه در ۸ کیلومتر ارجمند در شرق دماوند ، ۲۶ کیلومتری فیروزکوه و ۸۰ کیلومتری از مرز شرقی حوزه شهری تهران مکانیابی شده است ، گفت : جانمایی مرکز این زمین‌لرزه بر روی گسل‌های اطراف تهران نشان می‌دهد این رومرکز بر روی قطعه شرقی گسل مشاء قرار می‌گیرد و احتمالا جنبایی این بخش از گسله فعال و شناخته شده مشاء سبب رخداد زلزله شده است .

    بیت‌اللهی ادامه داد : در چند ماه گذشته بخش شرقی تهران از بومهن تا فیروزکوه چندین رخداد لرزه‌ای کوچک داشته است که بزرگی آنها زیر ۴ بوده و جزو زلزله‌های کوچک محسوب می‌شوند. اما معرف این واقعیت است که شرق تهران آنجایی که گسل شمال تهران به سمت گسل مشاء با  هم تلاقی می‌کنند و به سمت فیروزکوه در منتهی الیه شرقی تهران می‌رود یک زون فعال لرزه‌ای قرار داد و ضرورت داد تا پایش مستمر در این منطقه رخ بدهد .

    عضو هیات‌علمی مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی تصریح کرد : به شکل دقیق ایستگاه لرزه‌نگاری و شتاب‌نگاری در تعداد باید در منطقه شرق تهران افزایش یابد . همینطور جنبایی گسل‌های واقع در این ناحیه با استفاده از دستگاه‌هایی همچون GPS و سایر سنجنده‌ها ، جابه‌جایی گسل‌ها مورد نظارت قرار بگیرد و پایش شود تا هرنوع بی‌هنجاری لرزه‌ای در این منطقه رصد شود . این کاری است که ضرورت داد تا انجام بشود .

    وی همچنین در خصوص احتمال رخداد لرزه‌ای بزرگ‌تر در این منطقه اعلام کرد : اینکه رخداد این زمین‌لرزه آسیب‌رسان باشد یا زلزله‌های بزرگتری را به همراه داشته باشد قابل پیش‌بینی نیست . گسله‌های مسبب این زمین‌لرزه در ۱۰۰ کیلومتری شرق تهران است و ارتباطی با گسل شمال تهران ندارد . 




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی اعلام کرد : مطالعات تعیین حریم گسل های شهر ارومیه به سرپرستی رییس بخش زلزله آن مرکز به ...

    |

    بر اساس آمارهای رسمی از حدود ۳۱ هزار واحد مسکونی در شهر کاشمر نزدیک به ۲۰ هزار واحد مسکونی یعنی حدود ۷۰ درصد واحدها فاقد اسکلت و همچنین از حدود ۱۲ هزار نفر جمعیت و ۴ هزار واحد مسکونی شهر خلیل‌آباد نزدیک به این گسل نیز حدود ۲ هزار واحد مسکونی و بیش از ۷۰ درصد فاقد اسکلت است . این ...

    |

    مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی در بخش زلزله و کاهش مخاطرات آن ، علاوه بر تهیه و تدوین نقشه‌های گسلی حریم شهرها ، کارهای کارشناسی و ارائه استعلام از سایت‌های پروژه‌های نهضت ملی مسکن را در خصوص مخاطرات زلزله و فرونشست و سایر انجام می‌دهد .

    |

    چنانچه بخشنامه این اقدام توسط وزارت راه و شهرسازی و یا سازمان مدیریت بحران ابلاغ شود ، شاهد ایمن سازی ساختمان‌های مهم و عمومی و در گام بعدی برای ساختمان‌های بلند خواهیم بود . با این اقدام به‌مرور ایمنی در برابر آتش در ساختمان‌های شهری ارتقا خواهد یافت .

    |

    نظرات کاربران