طرح نهضت ملی مسکن فرصتی نو برای جذب فعالان بخش مسکن
با در نظر گرفتن بخش مسکن به عنوان یکی از بخشهای بزرگ اقتصاد کشور ، مشخص می شود که سازندگان واحدهای مسکونی ، جزیی از انتهای زنجیره تولید مسکن به عنوان یک محصول در اقتصاد کشور می باشند .
به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رئیس هیات مدیره بانک مسکن ارائه طرح نهضت ملی مسکن توسط دولت سیزدهم را فرصتی مغتنم برای این بانک در جهت جذب فعالان بخش مسکن دانست .
عیسی کاظم نژاد طی پیامی به مناسبت هشتاد و سومین سالگرد تاسیس بانک مسکن با اشاره به اجرای طرح نهضت ملی مسکن توسط دولت سیزدهم ، آنرا فرصتی مغتنم برای بانک مسکن در جهت جذب فعالان بخش مسکن دانست .
در پیام رئیس هیات مدیره بانک مسکن آمده است :
در ابتدا فرارسیدن سالروز تاسیس بانک مسکن را خدمت یکایک همکاران در سرتاسر ایران عزیز تبریک گفته و برای همه شما همکاران که در راستای خانهدار کردن اقشار مختلف جامعه رسالت اجتماعی سنگینی بر عهده دارید ، آرزوی سربلندی و توفیقات روز افزون خواستارم .
برنامه دولت سیزدهم در بخش مسکن که با عنوان نهضت ملی مسکن از آن یاد میشود و طی آن مقرر است ظرف چهارسال خدمترسانی ، چهار میلیون واحد مسکونی (به طور متوسط سالانه یک میلیون واحد) احداث شود ، فرصت بسیار مناسبی برای بانک مسکن به عنوان تنها بانک تخصصی بخش مسکن در کشور محسوب می شود .
علاوه بر سهم بانک از تسهیلات طرح مذکور که در سال اول از مجموع یک میلیون و دویست هزار واحد برنامهریزی شده ، ۲۱۰ هزار واحد می باشد ، با توجه به تجربیات بانک در بخش مسکن و بدنه کارشناسی خبره و بر اساس توافقات به عمل آمده ، مقرر شد در قالب قرارداد عاملیت و در صورت تمایل سایر بانکها ، پس از انعقاد تفاهم نامه ، سهم سایر بانک ها در تسهیلات مذکور (در صورت توافق) توسط بانک مسکن راهبری و پرداخت شود .
بدیهی است تأمین مالی پروژه های معرفی شده در قالب طرح مذکور جزو الزامات عملکردی بانک است ، لیکن فرصت های نهفته ای در این طرح وجود دارد که همزمان با آغاز هشتاد و چهارمین سال فعالیت بانک، با همت و تلاش کارکنان می تواند مورد استفاده قرار گیرد ؛ این موضوع مستلزم تغییر نگرش رایج به طرحهای تکلیفی است .
با در نظر گرفتن بخش مسکن به عنوان یکی از بخشهای بزرگ اقتصاد کشور ، مشخص می شود که سازندگان واحدهای مسکونی ، جزیی از انتهای زنجیره تولید مسکن به عنوان یک محصول در اقتصاد کشور می باشند .
فعالیتهای متعدد و پرشماری مرتبط با مسکن در این زنجیره وجود دارند ، لیکن در زمان اعطای تسهیلات به سازندگان واحد مسکونی، این زنجیره مغفول واقع می شود .
سیاست و هدف کلی هیأت مدیره بانک که از سوی مدیرعامل محترم نیز همواره اعلام شده است ، تأمین مالی طرح نهضت ملی مسکن با حداکثر توان ، با مدنظر داشتن کل زنجیره تأمین بخش مسکن است .
به این معنی که در کنار اعطای تسهیلات به سازندگان ، رصد و کنترل مصرف تسهیلات در طی زنجیره نیز مدنظر است .
بدیهی است بخشی از این موضوع نیازمند وجود سامانه هایی است که در دست تولید است ، اما بخش مهم تر آن مرتبط با عملکرد همکاران و مدیریتهای شعب می باشد و این امر مستلزم تمرکز همکاران شعب ، مدیریتهای شعب و اداره کل بازاریابی، در بحث بازاریابی و جذب تأمین کنندگان و سایر اشخاصی است که مرتبط با سازندگانی هستند که از تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن استفاده می کنند .
هر سازنده ، به طور معمول با چندین تأمین کننده جهت تأمین مصالحی از قبیل آهن آلات ، شن ، ماسه ، سیمان ، گچ ، کاشی و سرامیک ، شیرآلات ، تولیدکنندگان در و پنجره در ارتباط بوده و هر یک از گروههای مذکور نیز با تأمین کنندگان دیگری در ارتباط هستند ؛ به عنوان مثال سازندگان در و پنجره با تأمین کنندگان پروفیل و یراق آلات در ارتباط هستند و جذب اعضای این زنجیره و ارائه خدمات مناسب به ایشان بایستی در صدر اولویت های شبکه بانک قرار گیرد .
بنابراین حداقل انتظار از شبکه بانک این است که با بازاریابی مناسب و معرفی صحیح خدمات بانک ، تنها به اعطای تسهیلات تکلیف شده در قالب نهضت ملی مسکن اکتفا نکرده ، بلکه بر جذب سازندگانی که در قالب طرح مذکور، بانک عامل خود را بانک مسکن انتخاب کردند همت گمارده ، به طوری که سازندگان موصوف از این پس تمامی خدمات بانکی خود را از طریق بانک مسکن دریافت کنند . همچنین جذب سایر فعالان مرتبط با سازندگان واحدهای مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن نیز ، بایستی در دستور کار تمامی همکاران قرار گیرد .
لازم به ذکر است منظور از جذب فعالان و اساساً جذب مشتریان ، ایجاد یک رابطه پایدار و دو طرفه بوده و بدیهی است در یک رابطه پایدار ، هر دو طرف از مزیتهای این ارتباط بهره مند می شوند. لذا این نگرش که بانک مسکن صرفاً تأمین کننده نیاز مالی خریداران و سازندگان ، در زمان ساخت و خرید مسکن است و سایر بانکها پاسخگوی دیگر نیازهای بانکی مشتریان هستند، بایستی به شکلی تغییر کند که هم در زمان اعطای تسهیلات و هم پس از آن، بانک مسکن بانک اصلی متقاضیان تسهیلات بوده به طوریکه تمامی متقاضیان تسهیلات خرید و یا ساخت مسکن، از این پس ضمن انجام مراودات مالی خود از طریق بانک مسکن ، خدمات بانکی خود را نیز از بانک مسکن دریافت کنند که این امر مستلزم تلاش مضاعف مدیران شعب و حوزه بازاریابی بانک می باشد.
همه همکاران توجه دارند که جذب منابع در شرایط کنونی رقابتی بانکها ، با دشواریها و زحمات بسیار همکاران در شبکه محقق می شود. لذا با توجه به فرصت پیش آمده، همکاران می بایست جهت استفاده بهینه و ماندگاری این منابع در بانک مسکن با عزمی استوار اقدام کنند .