در حال بارگذاری ...
  • سکونت ۴۵۰ هزار نفر در بافت‌های حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیررسمی استان اصفهان

    سکونتگاه‌های غیررسمی ، محله‌ها و محدوده‌هایی هستند که بصورت شتابزده ، خارج از ضوابط و قوانین و در درون یا مجاور شهرها ساخته شده و دارای ضعف شدید خدمات و سرانه‌های شهری بوده و اغلب آنها نیز دارای مشکلات حقوقی هستند .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت : ۴۵۰ هزار نفر در بافت‌های حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیررسمی این استان اصفهان سکونت دارند .

    علیرضا قاری قرآن اظهار داشت : حدود سه هزار و ۷۸۳ هکتار از املاک و اراضی بافت فرسوده استان در سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های حاشیه‌ای قرار دارد که شامل ۵۰ محله می‌شود .

    او با بیان اینکه حدود ۱۴ هزار هکتار از اراضی شهری استان در زُمره بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری است ، افزود : این میزان حدود ۱۰ درصد از کل بافت فرسوده و ناکارآمد شهری کشور را شامل می‌شود . سکونتگاه‌های غیررسمی ، محله‌ها و محدوده‌هایی هستند که به صورت شتاب زده ، خارج از ضوابط و قوانین و در درون یا مجاور شهرها ساخته شده و دارای ضعف شدید خدمات و سرانه‌های شهری بوده و اغلب آنها نیز دارای مشکلات حقوقی هستند .

    قاری قرآن با بیان اینکه هم اینک ۹ طرح بازآفرینی شهری در استان در حال اجراست ، ادامه داد : این طرح‌ها در راستای محرومیت‌زدایی ، ایجاد فضای آموزشی ، ارتقا کیفیت محل زندگی و احیای بافت تاریخی در قالب قراردادهای مشخص در دست احداث هستند .

    او با اشاره به اینکه ۶ مورد از این طرح‌ها در قالب مشارکت با شهرداری یا هیأت امنا مساجد در حال احداث است ، خاطرنشان کرد : احداث ساختمان مسجد امام صادق (ع) همت‌آباد با قرارداد ۶ میلیارد ریال ، احداث مدرسه ۹ کلاسه نجف‌آباد با اعتبار پنج میلیارد ریال ، مرمت حمام تاریخی دستگرد با قرارداد ۲ میلیارد ریال در زمره این طرح هاست . روکش آسفالت معابر محلات زینبیه و دارک اصفهان ، احیا و بهسازی و نوسازی خانه تاریخی جنگجویان محله هارونیه ، بهسازی معابر خمینی شهر و دُرچه و تکمیل محوطه‌سازی برج کبوتر شاپورآباد و محیط پیرامون آن با بیش از ۲ میلیارد ریال اعتبار ، بخش دیگری از این طرح‌هاست که بیش از ۹۰ درصد نیز پیشرفت فیزیکی دارند .

    مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان ، ابراز داشت : طرح مشارکتی نوسازی و بهسازی بازار تاریخی شهرضا با پیشرفت ۶۰ درصد و احداث ۲ سرای محله جوی‌آباد خمینی شهر با پیشرفت ۳۰ درصد از دیگر طرح‌های مهم بازآفرینی شهری در استان محسوب می‌شود .




    مطالب مرتبط

    در حال حاضر حدود ۱۲ پروژه فعال بازآفرینی در استان اصفهان اعم از احداث مساجد ، روکش آسفالت ، احداث مدرسه ، مرمت بناهای تاریخی ، احداث سراهای محله و طرح‌های مطالعاتی با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال در حال انجام است .

    |

    جمعیت استان اصفهان بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ بیش از پنج میلیون نفر بوده است که ۱۸ درصد آن شامل افزودن بر ۹۰۱ هزار و ۴۰۰ نفر در بافت های فرسوده استان ساکن هستند .

    |

    در کل استان زمین مورد نیاز برای بالغ بر ۱۴۵ هزار واحد تامین شد که برای حدود ۷۰ هزار واحد آن با پیگیری‌هایی که بعمل آمد مصوبه شورای برنامه ریزی استان برای ۸۰۰ هکتار زمین اخذ شد .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ،‌ تفاهم‌نامه همکاری مشترک شرکت بازآفرینی شهری ایران و شورای عالی استان‌ها در جلسه شورای نوسازی مسکن شرکت بازآفرینی ...

    |

    با توجه به رویکردهای اقتصادی و اجتماعی در تهیه طرح های توسعه شهری از اسناد راهبردی برنامه ششم توسعه نیز می‌توان به عنوان سند فرادست در تهیه طرح های توسعه شهری نام برد .

    |

    نظرات کاربران