در حال بارگذاری ...
  • تهاتر زمین با نیروهای مسلح برای تامین اراضی مورد نیاز طرح نهضت ملی مسکن

    لازم است تا پایان سال و در سفر رئیس جمهور تعداد زیادی واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن به مرحله کلنگ‌زنی برسد تا مردم نیز به این طرح امیدوار شوند .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مسئولیت اصلی تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن با ادارات کل راه و شهرسازی استان‌هاست ، موافقت خود را با درخواست راه و شهرسازی آذربایجان شرقی برای بر عهده گرفتن این طرح در شهرهای زیر ۵٠ هزار نفر توسط بنیاد مسکن در حد ظرفیت و توانایی این سازمان موافقت کرد .

    رستم قاسمی در جلسه مجازی با مدیران کل راه و شهرسازی هفت استان ، وضعیت اجرای طرح نهضت ملی مسکن و مشکلات استان‌ها را جویا شد .

    وزیر راه و شهرسازی در این جلسه بر تسریع در تامین زمین‌های مورد نیاز طرح نهضت ملی مسکن از طرق مختلف و با استفاده از همه ظرفیت‌های موجود از جمله ساخت شهرک‌های جدید ، توانمندی‌های بنیاد مستضعفان ، اوقاف ، نیروهای مسلح و... تاکید کرد و گفت : کارگرو‌ه‌های مشترکی در سازمان ملی زمین و مسکن تشکیل شده و طی جلسات آینده مشکلات مطرح شده ، پیگیری و موانع برطرف خواهد شد .

    تهاتر با نیروهای مسلح برای تامین زمین نهضت ملی مسکن

    قاسمی به مدیران کل وزارت راه و شهرسازی استان‌ها دستور داد ؛ گزارشی از میزان و مالکیت زمین‌های تحت تملک ارتش ، سپاه ، نیروی انتظامی و ... به تفکیک تهیه شود تا طی جلسات آینده با نیروهای مسلح به منظور تهاتر زمین به توافق رسیده و در ازای دریافت زمین از آن‌ها در استان‌هایی که کمبود دارند ، در استان‌های بدون مشکل ، اراضی در اختیار نیروهای مسلح قرار دهیم .

    وی با بیان اهمیت تکمیل و توسعه شهرهای جدید در استان‌ها گفت : هرگونه مصوبات مورد نیاز برای ساختار شهرهای جدید را در هیأت دولت پیگیری کرده و مجوزهای لازم را اخذ خواهیم کرد .

    وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر ضرورت خلق و درآمدزایی استان‌ها برای طرح نهضت ملی مسکن خطاب به مدیران کل استان‌ها تاکید کرد : لازم است تا پایان سال و در سفر رئیس جمهور تعداد زیادی واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن به مرحله کلنگ‌زنی برسد تا مردم نیز به این طرح امیدوار شوند .

    ابوالقاسم سلطانی ، مدیر کل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی در این جلسه با ارائه گزارشی از پیشرفت طرح نهضت ملی زمین و مسکن در این استان گفت : تا کنون ١٧٠ هزار نفر در این استان ثبت نام کرده‌اند که ١۴ نفر آن‌ها بالای ٢٣ تا ۴۵ سال و مجرد هستند . ٧٠ درصد از ثبت نام کنندگان متعلق به شهر تبریز هستند و از امروز برای جابجایی ٧ هزار واحد سکونتگاه‌ غیررسمی اقدام کرده‌ایم . با توجه به اینکه در شهر جدید سهند برای ٨ هزار نفر و در شهر غیر دولتی شهریار نیز برای ٢٢ هزار نفر زمین پیش‌بینی شده ، مشکل زیادی در تأمین زمین نخواهیم داشت .

    وی از وزیر راه و شهرسازی درخواست کرد که با توجه به نبود زمین در شهرهای کوچک زیر ۵٠ هزار نفر ، مسئولیت تامین زمین در این شهرها بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار گیرد که وزیر با درخواست وی به شرط رعایت ظرفیت این بنیاد موافقت .

    در این جلسه محسن حمزه‌لو ، مدیر کل راه و شهرسازی استان آذربایجان غربی کل سهمیه در نظر گرفته شده برای این استان را ١٧٨ هزار و ٩۶٢ واحد اعلام کرد و گفت : در حال حاضر برای ٢٣۵ هزار واحد تامین زمین انجام شده اما به دنبال زمین‌های با کیفیت و بهترین موقعیت مکانی و ایمنی برای ساخت واحدهای مسکونی هستیم .

    وی در ادامه به ارائه توضیحاتی درباره شهرهای جدید این استان پرداخت .

    رضا خالقی ، مدیر کل راه و شهرسازی استان البرز نیز دراین جلسه تعداد ثبت نام کنندگان را ١١۵ هزار نفر اعلام کرد و گفت : در حال حاضر ٣ هزار و ٢٠٠ واحد مسکونی آماده تحویل وجود دارد . سهمیه البرز در طرح نهضت ملی مسکن ۱۰۰ هزار و ۵۷۱ واحد بوده و شهر هشتگرد بیش‌ترین متقاضی را دارد .

    عرفان مرادی ، مدیر کل راه و شهرسازی استان کردستان نیز سهمیه کل در نظر گرفته شده برای این استان را ۸۷ هزار و ۲۳۹ واحد برای ۴ سال اعلام کرد و گفت : تاکنون ٢٢ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند که ١٢ هزار نفر از آنان واجد شرایط شناخته شده‌اند . تا کنون ۳ هزار و ۲۰۰ نفر واریز وجه انجام داده‌اند که زمین مورد نیاز ٢ هزار و ۶٠٠ نفر از آنان تامین شده اما در شهر سنندج با مشکل جدی کمبود زمین مواجه هستیم .

    مرادی همچنین در خصوص شهرک جدید این استان با نام نیشتمان با ظرفیت ٢٨ هزار نفر معادل ٧ هزار و ۵٠٠ واحد نیز توضیحاتی ارائه کرد و خواستار ایجاد دسترسی برای این شهرک جدید شد .

    علی حاجی‌زاده ، مدیر کل راه و شهرسازی استان کرمان اظهار کرد: تا کنون ١۶٣ هزار و ٢٢٣ نفر در این طرح ثبت نام کرده‌اند که ٧٠ درصد آن‌ها مربوط به شهرهای کرمان، بم، سیرجان و رفسنجان است .

    وی منقاضیان واجد شرایط را ۶٨ هزار نفر دانست و افزود : ٧ هزار و ٨٠٠ نفر از آن‌ها واریز وجه را انجام داده‌اند و زمین مورد نیاز برای ٢٧ هزار واحد امسال تامین شده‌است اما برآی سال‌های آینده کسری زمین داریم .

    حمزه امیریان ، مدیر کل راه و شهرسازی ایرانشهر از استان سیستان و بلوچستان سهمیه جنوب این استان را اعلام کرد و گفت : تا کنون ۶۲ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند و تعداد ۲۰ هزار ۸۱۹ نفر واجد شرایط شناخته شدند .

    وی با اشاره به شهر جدید در ساحل چابهار ، ظرفیت موجود ایرانشهر برای نهضت ملی مسکن را ۴۲ هزار واحد دانست و افزود : مجموع زمین برای دو سال از این طرح تامین شده است .

    در ادامه این جلسه علی هاشمی ، مدیر کل راه و شهرسازی استان قزوین نیز سهم این استان در طرح نهضت ملی یا جهش تولید مسکن را ساخت ۶۲ هزار واحد مسکونی اعلام کرد و گفت : در طرح نهضت ملی مسکن ما به یک هزار و ۹۰۰ هکتار زمین برای ساخت و ساز نیاز داریم که تاکنون حدود ۴۹۸ هکتار آن تامین شده است .

    وی با اشاره به چالش‌های ساخت و ساز در این استان اظهار کرد : رایزنی‌هایی با اوقاف ، ‌آستان قدس و بنیاد مستضعفان برای تامین حدود ۲۰۰ هکتار در حال انجام است و با پیگیری‌های انجام شده از سوی وزیر راه ، شرایط رو به بهود است .




    مطالب مرتبط

    در دولت سیزدهم توفیقات زیادی در بخش مسکن حاصل شده است . تاکنون بیش از ۴۸ هزار هکتار زمین به محدوده شهرها الحاق کردیم که این اقدام در دولت‌های قبلی بی‌سابقه بوده است .

    |

    تاکنون عملیات اجرایی بیش از ۲ میلیون و ۶۶۰ هزار واحد مسکونی در کشور آغاز شده و این واحدها به محض تکمیل به متقاضیان تحویل داده خواهند شد .

    |

    برگزاری میزگردهای تخصصی در حوزه املاک ، امور حقوقی ، واگذاری زمین ، فنی و مهندسی و همچنین بانک زمین از اهداف این همایش است . هم‌فکری و هم افزایی و تبادل اطلاعات و تجربیات در بین استان‌ها از مهم‌ترین عوامل برگزاری همایش منطقه‌ای در اردبیل است .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن بر پایش و انتقال تجربیات مثبت استان‌ها در اجرای طرح نهضت ملی مسکن تاکید کرد ...

    |

    تمامی اراضی که به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص یافته است با کارهای کارشناسی و همچنین مطالعات فرونشستی که در همکاری با مرکز تحقیقات انجام می‌شود به نتیجه رسیده است و در این کار شورای‌عالی شهرسازی و معماری نیز نهایت دقت و مراقبت را داشته است .

    |

    نظرات کاربران