در حال بارگذاری ...
  • تامین ۶۵۰ هکتار زمین مورد نیاز طرح نهضت ملی مسکن در استان خراسان جنوبی

    در استان خراسان جنوبی ، دو روش برای ساخت واحدها در نظر گرفته‌ایم ، روش اول واگذاری به صورت گروهی است که تسهیلات در اختیار گروه‌های ساخت قرار گرفته شده و آن‌ها برای دریافت پروانه ساخت اقدام می‌کنند . روش دوم توافق با انبوه‌سازان است و لیست پیشنهادی مصالح و قیمت‌ها که از سوی معاونت مسکن و ساختمان ابلاغ شده در اختیاز آن‌ها قرار می‌گیرد .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی از تامین ۶۵۰ هکتار زمین برای نهضت مسکن ملی خبر داد و گفت : تعدادی از واحدهای مسکونی تحویل داده شده و پایان سال آینده نیز مرحله دوم تحویل واحدها را آغاز می‌کنیم .

    وحید داعی درباره تامین زمین مورد نیاز طرح نهضت ملی مسکن در خراسان جنوبی بیان کرد : ۶۵۴ هکتار زمین برای خراسان جنوبی مورد نیاز است که بالغ بر ۶۵۰ هکتار زمین در ۳۱ شهر با روش‌هایی مثل تغییر کاربری ، استفاده از املاک مازاد دستگاه‌ها یا الحاق زمین به محدوده شهرها در نظر گرفته شده است . هیچ مشکلی برای تامین زمین در این استان وجود ندارد و برای تمام واجدین شرایط زمین تامین خواهد شد .

    وی افزود : سهمیه در نظر گرفته شده برای خراسان جنوبی ۴۰ هزار واحد مسکونی است که ۱۸ هزار واحد آن مسکن روستایی و ۲۲ هزار واحد ، مسکن شهری از جمله استیجار ، خود مالک و گروه‌های کم درآمد است . در استان خراسان جنوبی به دلیل شرایط جغرافیایی کویری استان و شرایط خاص فرهنگی تراکم الگوی ساخت واحدها کمتر است .

    وی سهمیه در نظر گرفته شده برای خراسان جنوبی را ۴۰ هزار واحد طی ۴ سال اعلام کرد . ۴۱ هزار نفر تاکنون ثبت نام کرده اند و برای ۵ هزار نفر پیامک ارسال شده که ۲ هزار و ۹۰۰ نفر از ثبت نام کنندگان مجرد هستند .

    وی افزود : تا کنون ۱۷۰۰ نفر مدارک خود را ارسال کرده اند و با هماهنگی‌های انجام شده متقاضیان با دفاتر پیشخوان مرتبط شده اند . در استان خراسان جنوبی ، دو روش برای ساخت واحدها در نظر گرفته‌ایم ، روش اول واگذاری به صورت گروهی است که تسهیلات در اختیار گروه‌های ساخت قرار گرفته شده و آن‌ها برای دریافت پروانه ساخت اقدام می‌کنند . روش دوم توافق با انبوه‌سازان است و لیست پیشنهادی مصالح و قیمت‌ها که از سوی معاونت مسکن و ساختمان ابلاغ شده در اختیاز آن‌ها قرار می‌گیرد .

    مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت : با توجه ادغام دو طرح اقدام ملی و نهضت ملی مسکن ، حدود ۳ هزار واحد پروانه ساختمانی گرفته‌اند ، ۲ هزار واحد در مرحله اجرای فونداسیون ، یک هزار واحد در مرحله سفت‌کاری و حدود ۸۰۰ واحد نیز در مرحله نازک‌کاری است . تا کنون ۱۵ واحد تحویل داده شده و سکونت نیز انجام گرفته است، واحدهای متقاضیان ثبت نام شده جدیدتر نیز اواخر سال ۱۴۰۱ تحویل می‌شود .

    مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در بیان اهمیت موضوع مسکن به ابعاد اجتماعی و اقتصادی آن برای مردم اشاره کرد و گفت : همچنین با توجه به منافع زیادی که برای صنایع وابسته دارد ، اشتغالزایی قابل توجهی برای کشور به همراه خواهد داشت . طبق آمار اعلام شده هر ۱۰۰ متر مربع زیربنا ۲.۶ اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می کند . به عبارتی دیگر فقط در استان خراسان جنوبی بیش از ۱۰۴ هزار شغل با تکمیل نهضت ملی مسکن ایجاد خواهد شد .




    مطالب مرتبط

    از مجموع چهار هزار و ۱۴۴ متقاضی در شهر بیرجند ۲ هزار و ۸۰ متقاضی معادل هزار و ۴۰ قطعه زمین به متقاضیان دارای فرزند سوم و بیشتر و ۲ هزار و ۶۴ متقاضی معادل هزار و ۳۲ قطعه به متقاضیان دارای چهار فرزند زیر ۲۰ سال واگذار می‌شود .

    |

    شهرداری‌ها موظف‌اند در زمان صدور پروانه ساختمانی نسبت به تخفیف ۵۰ درصدی هزینه‌های پروانه و اعطای یک طبقه تشویقی ، عدم محاسبه بالکن در زیربنا ، ایجاد درب اضافه جهت تامین پارکینگ و تامین ۳۰ درصد پارکینگ در فضای باز ساختمان اقدام کنند .

    |

    بررسی پیشنهادات شهرداری بیرجند در ظرفیت سنجی و جمعیت پذیری سایر فضاهای موجود شهری جهت اسکان اضطراری از جمله پارک جنگلی شهر بیرجند از دیگر موضوعات بررسی شده در این جلسه بود که مقرر شد موضوع ظرفیت سنجی و جمعیت پذیری توسط هلال احمر استان انجام شود .

    |

    تاکنون برای ۵۸ هزار و ۹۲۸ واحد زمین اختصاص یافته ، تعداد ۲۳ هزار و ۵۰۴ واحد دارای قرارداد ساخت و ۹ هزار و ۹۲۵ واحد دارای قرارداد مشارکت مدنی است .

    |

    در طرح نهضت ملی مسکن نیز برای اولین بار واگذاری زمین به‌صورت ویلایی و یک طبقه حیاط دار در شهرهای استان صورت پذیرفت که میزان رضایت مندی بالایی را در سطح مردم ایجاد کرد که تاکنون در سطح استان بالغ بر ۷ هزار قطعه زمین اختصاص یافته‌است .

    |

    نظرات کاربران