در حال بارگذاری ...
  • تجدید حیات شهری با توسعه درون زا در بافت‌های ناکارآمد شهری استان اصفهان

    توسعه درون زا بهترین فرصت را برای مدیران شهری فراهم می‌کند چرا که با توجه به تاسیسات زیربنایی و امکانات شهری که در بافت‌های ناکارآمد وجود دارد به نوسازی یا بهسازی کالبد مسکونی که در آن مناطق است پرداخته می‌شود .  

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت : توسعه درون زا بهترین فرصت را برای مدیران شهری فراهم می‌کند تا به نوسازی یا بهسازی کالبد مسکونی بافت‌های ناکارآمد شهری بپردازند .

    امیر زاغیان با بیان اینکه مبحث بازآفرینی شهری حداقل سه دهه است که به طور جدی در برنامه سیاست گذاران و تبیین کنندگان برنامه‌های مسکن و ساختمان کل کشور قرار گرفته است اظهار کرد: یکی از مهمترین موضوعات بازآفرینی ، پرداختن به چگونگی نوسازی بافت‌های فرسوده یا همان بافت‌های ناکارآمد است.  

    وی با اشاره به اینکه در علم شهرسازی بهترین و ثمربخش ترین روش برای توسعه شهرها توسعه درون زا محسوب می‌شود ، گفت : توسعه درون زا بهترین فرصت را برای مدیران شهری فراهم می‌کند چرا که با توجه به تاسیسات زیربنایی و امکانات شهری که در بافت‌های ناکارآمد وجود دارد به نوسازی یا بهسازی کالبد مسکونی که در آن مناطق است پرداخته می‌شود .  

    معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان بیان داشت : رویکرد بازآفرینی رویکرد پروژه محور است به این معنا که پروژه‌های بازآفرینی محصول تصمیم گیری جمعی از صاحب‌نظران ، نماینده‌های مردم ، دولت مردان و مسئولین ارائه خدمات شهری بوده که براساس نیاز محدوده‌های بافت فرسوده پروژه‌های محرک توسعه و ارزش آفرین را شناسایی ، پیش بینی و اجرایی می‌کنند . با احداث پروژه‌های محرک توسعه علاوه بر رفع نقاط منفی شاخص یک محله ناکارآمد ، در گام بعدی رونق بخشی ، ایجاد ارزش و تزریق مجدد حیات و زندگی به آن محله‌ها را شاهد هستیم .  

    وی عنوان کرد : در سطح استان اصفهان نیز در برخی از بافت‌های ناکارآمد شهری که طرح‌های مورد نظر برای آن پیش بینی شده بود با پروژه‌هایی شامل احداث ورزشگاه، حمام و زورخانه ، اقدامات روبنایی زودهنگام بطور مثال آسفالت معابر خاکی ، احداث درمانگاه و پاسگاه موجبات افزایش امنیت ، رونق و نشاط در این قبیل مناطق فراهم شده است . یکی از گونه‌های بافت‌های ناکارآمد ، بافت‌های تاریخی است که به دلیل گذشت زمان ، ظهور تکنولوژی‌هایی که دسترسی به این معابر را محدود کرده و یا تغییر سطح زندگی مردم ، خالی از سکنه شده و موجب شکل گیری بافت ناکارآمد شده است .  

    وی گفت : دولت برای این محلات نیز تسهیلات ویژه‌ای در نظر دارد تا چه به صورت سکونت و چه به صورت گردشگری محافظت شوند . کاهش چشمگیر تلفات ناشی از وقوع احتمالی زلزله در مناطق ناکارآمد شهری و افزایش چشمگیر خدمات رسانی شهری از جمله مزایای بازآفرینی بافت‌های فرسوده و ناکارآمدشهری است .  




    مطالب مرتبط

    به لطف خدا پرداخت تخفیفات صدور پروانه در بافت های فرسوده شهری بالغ بر ۳۹۷ میلیارد ریال در ۳۹ شهر استان انجام شده است . تعریف پروژهای عمرانی نوسازی و ساماندهی بافت، از محل پرداخت تخفیف عوارض بافت فرسوده با مشارکت شهرداری ها با اعتباری بالغ بر یک هزار و ۱۹۱ میلیارد ریال از دیگر ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، جلسه تصویب محلات مشمول بند ث تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ (طرح کلید به کلید) در محل سالن جلسات اداره کل تشکیل شد .

    |

    در کل استان زمین مورد نیاز برای بالغ بر ۱۴۵ هزار واحد تامین شد که برای حدود ۷۰ هزار واحد آن با پیگیری‌هایی که بعمل آمد مصوبه شورای برنامه ریزی استان برای ۸۰۰ هکتار زمین اخذ شد .

    |

    با توجه به رشد محدوده محلات هدف و جمعیت ساکن در آنها ، این اداره کل با همکاری دستگاه‌های دخیل در برنامه اقدام مشترک در شهرهای ارومیه ، بوکان ، پیرانشهر ، خوی ، سردشت ، سلماس ، مهاباد و میاندوآب نسبت به بازبینی برنامه اقدام مشترک اقدام نموده که در نهایت ۵۷۲ پروژه به اعتبار بالغ ...

    |

    با توجه به رویکردهای اقتصادی و اجتماعی در تهیه طرح های توسعه شهری از اسناد راهبردی برنامه ششم توسعه نیز می‌توان به عنوان سند فرادست در تهیه طرح های توسعه شهری نام برد .

    |

    نظرات کاربران