در حال بارگذاری ...
  • تامین اراضی ۹۸۰ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن

    اولین راهبرد توسعه تولید مسکن توسط بخش خصوصی است . سیاست‌های دولت سبب شد تا در سال ۱۴۰۰ پیشرفت‌های زیادی در حوزه تکمیل واحدهای مسکونی ایجاد شود . از ساخت سالیانه ۳۵۰ تا ۳۶۰ هزار واحد مسکونی توسط بخش‌ خصوصی در سال های ۹۸ در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ به ۵۲۰ هزار واحد رسیدیم که نشان‌دهند ارتقای ساخت و ساز در حوزه مسکن کشور است .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون مسکن و ساختمان در هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی تحت‌عنوان مسکن ؛ پیشران تولید گفت : اراضی ۹۸۰ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن با کاربری مسکونی تامین و عملیات اجرایی ۳۲۰ هزار واحد نیز آغاز شد .

    محمود محمودزاده با یادآوری اینکه کمتر از ۵ ماه از ابلاغ قانون جهش تولید مسکن توسط رییس‌جمهور گذشته است ، در خصوص اقدامات وزارتخانه در اجرای قانون جهش تولید مسکن گفت : در کمتر از ۵ ماه گذشته زمین نزدیک به ۹۸۰ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن با کاربری مسکونی تامین شد که کلنگ ۳۲۰ هزار واحد مسکونی انجام شده و یا در حال انجام است. همچنین تامین زمین یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن نیز در حال بررسی و تغییر کاربری قرار دارد .

    نام‌نویسی بیش از ۳ میلیون و ۳۵۰ هزار واحد در طرح نهضت ملی مسکن

    محمودزاده ادامه داد : تاکنون بیش از ۳ میلیون و ۳۵۰ هزار متقاضی در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کردند که ثبت‌نام در تمامی شهرهای کشور انجام شد . در شهرهایی که امکان تامین زمین فراهم نبود متقاضیان در شهرهای مجاور امکان ثبت‌نام را یافتند . همچنین با درخواست مردم و پیگیری وزیر راه و شهرسازی امکان نام‌نویسی مردان مجرد بالای ۲۳ سال سن فراهم شد که تاکنون بیش از ۴۰۰ هزار مرد مجرد بالای ۲۳ سال سن در این طرح مشارکت کرده و ثبت نام را انجام دادند .

    معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه تاکنون ۹۵ درصد پالایش‌های طرح نهضت ملی مسکن انجام شده است ، توضیح داد : از اوایل سال آینده با اجرای بهینه طرح نهضت ملی مسکن ، کشور به کارگاه ساختمانی تبدیل خواهد شد که این مهم سبب رونق اقتصادی و اجتماعی در کشور می‌شود . جلسات متعددی با وزارت صمت در خصوص تامین مصالح ساختمانی انجام شد که تضمین‌های لازم برای تامین به موقع مصالح ساختمانی طرح نهضت ملی مسکن ارایه شده است . تمامی تلاش انجام شده تا پروژه‌های مسکونی با کیفیت و با توجه به تجربیات گذشته احداث شود .

    معاون مسکن و ساختمان با تاکید بر اینکه توجه به بعد اجتماعی مسکن نیز باید در ساخت و ساز مورد توجه قرار بگیرد ، اعلام کرد : مسکن فراتر از یک کالای اقتصادی است و باید به عنوان خاستگاه خانواده به آن نگریسته شود. همچنین موضوع مالکیت مسکن در خیلی از فرهنگ‌ها موضوع مهمی نیست اما در فرهنگ ما یک موضوع اساسی و لنگر آرامش خانواده است . علاوه بر آن ، در حوزه ساختمان باید به موضوع کیفیت زندگی پرداخته شود که با ساختمان‌های غیرمسکونی شکل می‌گیرد و باید با طرح‌هایی که دولت به آن‌ها توجه ویژه می‌کند به زندگی و اوقات فراغت و خدماتی که مردم در کنار مسکن به آن نیاز دارند توجه ویژه بشود .

    محمودزاده با تاکید بر اینکه مهم‌ترین پیشران اقتصاد مقاومتی حوزه مسکن است که تقریبا تمام چرخه تامین آن از داخل کشور انجام می‌شود و وابستگی به خارج در این حوزه وجود ندارد ، توضیح داد : بزرگترین آسیب در این حوزه آن است که مسکن و ساختمان در کشور متولی واحد ندارد و هر بخشی از آن در مجموعه‌ای دنبال می‌شود . با این ویژگی قابلیت برنامه‌ریزی ، مدیریت و نظارت بسیار پایین می‌آید که اصلاحات در این حوزه می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی داشته باشد . یکی از موضوعاتی که مجلس در قانون جهش تولید مسکن به آن پرداخت همین موضوع است .

    معاون مسکن و ساختمان با اشاره به اینکه ساخت ۴ میلیون مسکن طی چهار سال به ۳۲۰۰ هزار میلیاردتومان منابع مالی نیاز دارد ، گفت : ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال بدون هزینه زمین به حدود ۸۰۰ هزار میلیاردتومان اعتبار نیاز دارد که این رقم برای ۴ میلیون واحد به بیش از ۳۲۰۰ هزار میلیاردتومان می‌رسد. با احتساب این عدد ، اجرای طرح نهضت ملی مسکن بیش از ۸۰ درصد نقدینگی کشو را به خود اختصاص خواهد داد و سبب رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال در کشور خواهد شد .

    ۷۰ درصد هزینه ساخت مربوط به مصالح ساختمانی است

    محمودزاده ۷۰ درصد هزینه ساخت مسکن را مربوط به مصالح ساختمانی دانست و افزود : حدود ۷۰ درصد این هزینه برای مصالح ساختمانی است که باعث تقویت تولید و بهره‌وری تولید صنعتی کشور می‌شود . ۳۰ درصد باقیمانده در حوزه خدمات و دستمزد است . ۵۵۰ هزار نفر مهندس در کشور عضو سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان هستند که کل فعالیت موجود در بخش نهضت ملی مسکن و رونق ساخت و ساز سبب رونق فعالیت برای مهندسان می‌شود .

    ساخت ۴ میلیون مسکن ۹.۶ میلیون شغل ایجاد می‌کند

    معاون وزیر راه و شهرسازی درباره میزان ایجاد اشتغال ساخت مسکن گفت: هر واحد که به طور متوسط ۱۲۵ متر است، ۲.۴ اشتغال مستقیم یا غیرمستقیم ایجاد می‌کند. بنابراین مجموع این ۴ میلیون مسکن ۹.۶ میلیون اشتغال ایجاد می‌کند . پس اهمیت این بخش برای کل اقتصاد بسیار بوده و این حوزه واقعا پیشران است. اما علاوه بر پیشران اقتصاد ، باید در موضوعات فرهنگی و اجتماعی هم به آن پرداخت .

    محمودزاده همچنین شش راهبرد وزارت راه و شهرسازی را در حوزه مسکن تشریح کرد و گفت : اولین راهبرد توسعه تولید مسکن توسط بخش خصوصی است . سیاست‌های دولت سبب شد تا در سال ۱۴۰۰ پیشرفت‌های زیادی در حوزه تکمیل واحدهای مسکونی ایجاد شود . از ساخت سالیانه ۳۵۰ تا ۳۶۰ هزار واحد مسکونی توسط بخش‌ خصوصی در سال های ۹۸ در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ به ۵۲۰ هزار واحد رسیدیم که نشان‌دهند ارتقای ساخت و ساز در حوزه مسکن کشور است .

    پیشنهاد احداث ۳۰۰ هزار واحد مسکن اجاره‌ای در کشور

    معاون مسکن و ساختمان افزود : راهبرد دوم رونق ساخت و ساز در بافت فرسوده است که در این خصوص تلاش شد تا ظرفیت‌های موجود گسترش یابد . راهبرد سوم ساخت و ساز مسکن در استطاعت برای دهک‌های اول تا سوم ، راهبرد چهارم ساخت مسکن در استطاعت برای گروه‌های متوسط درآمدی است . احداث مسکن روستایی پنجمین راهبرد وزارت راه است . در نهایت راهبرد ششم شامل تلاش برای راه‌اندازی مسکن اجاره‌ای و ایجاد نظم در کنترل بازار اجاره کشور است . پیشنهاد راه‌اندازی ۳۰۰ هزار واحد اجاره‌ای ارایه شد که در دولت در دست بررسی قرار دارد . همچنین دولت در در دو حوزه کاهش هزینه زمین و کاهش هزینه انشعابات ، که به کاهش شکاف بین قیمت موجود مسکن و توان خانوار کمک می‌کند، گام برداشته است .

    محمودزاده در بخش دیگری از صحبت های خود به تلاش های وزارت راه و شهرسازی برای کاهش فاصله قیمت تمام شده مسکن نسبت به توان خانوار اشاره کرد و گفت : برای نخستین بار در کشور میزان تسهیلات و کارمزد آن بر اساس دهک‌های مختلف برنامه ریزی و اقدام شد. پیش‌تر تسهیلات ثابت با نرخ سود مشخص به تمامی دهک‌ها پرداخت می‌شد . در حالیکه در این دولت تسهیلات نسبت به توان خانوارها و دهک‌های درآمدی با نرخ سود متفاوت و در استطاعت توان خانوار پرداخت خواهد شد .




    مطالب مرتبط

    تاکنون برای ساخت یک میلیون و ۷۲ هزار و ۷۰۱ واحد مسکونی در قالب انبوه سازی و واگذاری زمین دولتی به صورت اجاره ۹۹ ساله در شهرها واگذار شده است .

    |

    وزارت راه و شهرسازی تاکنون ۶۵ هکتار در شهر گمیشان و بیش از هفت هکتار زمین در شهر سیمین شهر را برای احداث پروژه‌های نهضت ملی مسکن به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تخصیص داده است .

    |

    در قالب طرح نهضت ملی مسکن ، زمین رایگان و تسهیلات لازم در اختیار پیمانکار تحویل شود تا مجتمع هایی به صورت انبوه ساخته و در اختیار جامعه ایثارگران فاقد مسکن قرار گیرد .

    |

    سازمان ملی زمین و مسکن در اجرای ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن تاکنون موفق به شناسایی ۲ هزار و ۷۷۶ هکتار اراضی مازاد سایر دستگاه‌ها شده است که بیش از ۳۷۰ هکتار آن متعلق به وزارت نفت بوده است .

    |

    پیرو تاکیدات مقام معظم رهبری و دولت مردمی سیزدهم مبنی بر تامین مسکن حمایتی ویژه اقشار کم برخوردار ، این مسئله امروز در اولویت کاری مجموعه راه و شهرسازی استان قرار دارد و با امیدوارم با تعامل کلیه دستگاه های مرتبط بتوانیم در تولید مسکن استان جهت ایجاد کنیم .

    |

    نظرات کاربران