در حال بارگذاری ...
  • هزینه‌کرد ۳۰۰ میلیارد تومان در سال برای مقابله با حاشیه‌نشینی سیستان و بلوچستان

    بازدید وزیر راه و شهرسازی از مناطق حاشیه‌نشین زاهدان به عنوان اولین مقصد در سفر خود به سیستان و بلوچستان ، تاثیر به‌سزایی در افزایش بودجه این مناطق داشت . سالانه حدود ۳۰۰ میلیارد تومان در این مناطق برای بهبود شرایط فیزیکی هزینه می‌شود .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان ، حاشیه‌نشینی را معضل جدی شهرهای زاهدان و ‌زابل دانست و گفت : طی بازدید وزیر راه و شهرسازی از مناطق حاشیه‌نشین ،‌ بودجه مقابله با این مساله به ۳۰۰ میلیارد تومان در سال افزایش یافته و اقدامات خوبی دراین زمینه انجام شده است .

    عطااله اکبری با بیان اینکه ۴۰ درصد جمعیت دو شهر زاهدان و زابل حاشیه نشین هستند ،‌ گفت : حاشیه‌نشینان این مناطق به دو دسته حاشیه‌نشین واقعی و غیر واقعی تقسیم می‌شوند و باید در طرح‌های مقابله با حاشیه‌نشینی و نوسازی بافت فرسوده بین این دو قشر تفاوت قائل شد .

    برخی خانوارها برای قاچاق به حاشیه‌نشینی روی آورده‌اند

    اکبری در مورد تفاوت اقشار حاشیه‌نشین این استان اظهار کرد :‌ تعدادی از این خانواده‌ها از لحاظ اقتصادی ضعیف نیستند و به دلیل فعالیت‌های خلاف قانون مثل قاچاق مواد مخدر و بزهکاری‌های دیگر در مکان‌های حاشیه‌ای احساس امنیت بیشتری داشته و با وجود داشتن ملک و واحد مسکونی در بهترین نقاط شهر ، به حاشیه‌نشینی روی می‌آورند .

    وی با اشاره به اینکه باید این تفکیک را مد نظر قرار داد و در نوع برخورد با حاشیه نشینی بین این دو قشر تفاوت قائل شد ،‌ افزود :‌ حاشیه‌نشین واقعی از کمک‌های دولتی برای بهبود وضعیت محل سکونت خود و خروج از حاشیه‌نشینی استقبال می‌کند اما گروه خلافکار موافق دخالت و برنامه‌های مسئولان راه و شهرسازی استان در حاشیه نیستند . ۴۵ درصد از وسعت ۹ هزار و ۵۰۰ هکتاری دو شهر زاهدان و زابل ،‌ بافت فرسوده و حاشیه‌نشین است .

    وی همچنین جمعیت این دو شهر را ۸۰۰ هزار نفر اعلام کرد که حدود ۴۰ درصد آن‌ها در حاشیه‌نشینی به سر می‌برند .

    مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه ارقام مورد اشاره ، وضعیت کالبدی و اجتماعی استان را نشان می‌دهد ، ‌افزود : در حال حاضر ۳ دستگاهِ اداره کل راه و شهرسازی ، ‌‌شهرداری و بنیاد مسکن در حوزه حاشیه‌نشینی از جنبه کالبدی مشغول فعالیت هستند .

    اقدامات انجام گرفته برای مقابله با حاشیه‎نشینی

    اکبری تهیه طرح تفصیلی با رویکرد ویژه و تعیین تکلیف زمین‌های بدون سند مالکیت را دو اقدام موثر برای مقابله با حاشیه‎نشینی دانست و گفت :‌ در حوزه کالبدی تلاش کردیم بسیاری از زمین‌های بدون سند مالکیت در حاشیه شهرها را تعیین تکلیف کرده و حتی زمین‌هایی که متعلق به شهرداری ، دولت و ... بوده ، سند‌ دار کنیم .

    وی افزود :‌ تهیه طرح تفصیلی اختصاصی با هدف ساماندهی با رویکرد ویژه ، از دیگر اقدامات این حوزه است که طی آن باید امکانات را برای یک زندگی حداقلی از جمله آسفالت کردن کوچه‌ها و مناسب‌سازی محیط زندگی ،‌ جمع‌آوری زباله ،‌ ساخت فاضلاب ،‌ گازرسانی و ... فراهم کنیم .

    بازدید وزیر راه از مناطق حاشیه‌نشین استان در پیشرفت طرح‌ها موثر بود

    مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان درباره بودجه اختصاص یافته به طرح‌های مقابله با حاشیه نشینی گفت :‌ بازدید وزیر راه و شهرسازی از مناطق حاشیه‌نشین زاهدان به عنوان اولین مقصد در سفر خود به سیستان و بلوچستان ، تاثیر به‌سزایی در افزایش بودجه این مناطق داشت . سالانه حدود ۳۰۰ میلیارد تومان در این مناطق برای بهبود شرایط فیزیکی هزینه می‌شود .

    مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان تاکید کرد : طرح‌های بازآفرینی با استفاده از کمک‌های ستاد بازآفرینی تهیه شده که هدف آن‌ها حوزه‌های زیرساختی ، فرهنگی ، ‌اجتماعی و توانمند سازی است چرا که معتقدیم باید شاخص‌های زندگی ارتقا یابد تا مردم نیز به توسعه علاقمند شوند . باید در طرح‌های بازآفرینی، امتیازات و مزایای نوسازی بافت فرسوده و زندگی مناسب را به خانواده‌ها معرفی کنیم و با فرهنگسازی ، آن‌ها را با خود همراه کنیم .

    اکبری گفت :‌ همه جنبه‌های بهسازی سکونتگاه‌های نابسامان در اختیار وزارت راه نیست و ‌این وزارتخانه تنها جنبه فیزیکی و کالبدی را می‌تواند هدایت کند ، ‌بنابراین سایر دستگاه‌های اقتصادی و خدمات‌رسان باید در کنار ما فعالیت کنند .




    مطالب مرتبط

    به منظور رفاه حال شهروندان پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن این استان به لحاظ متراژ ، محوطه و شهرسازی و نیز تأمین خدمات مورد نیاز از وضعیت و کیفیت مطلوبی برخوردار است .

    |

    میزان قابل‌توجهی از واحدهای مسکونی ما در شهر تهران را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد . نوسازی بافت فرسوده می‌تواند حل مشکلات اجتماعی و فرهنگی را نیز در پی داشته باشد .

    |

    بررسی پیشنهادات شهرداری بیرجند در ظرفیت سنجی و جمعیت پذیری سایر فضاهای موجود شهری جهت اسکان اضطراری از جمله پارک جنگلی شهر بیرجند از دیگر موضوعات بررسی شده در این جلسه بود که مقرر شد موضوع ظرفیت سنجی و جمعیت پذیری توسط هلال احمر استان انجام شود .

    |

    تسهیل و تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده علاوه بر حفظ جان ساکنان بافت‌های فرسوده شهری از اولویت‌های اصلی دولت به شمار می‌رود . ما در بافت فرسوده ، با یک تیر چند نشان می‌زنیم ؛ هم بافت فرسوده خطرناک را رفع می‌کنیم و هم با تخریب هر پلاک فرسوده به‌طور متوسط در کشور ۳ واحد مسکن ...

    |

    رویکرد مدیریت پیشین شهر تهران کاهش صدور پروانه‌ مسکن بود . به همین جهت طی یک فرایند نزولی در سال ۱۴۰۰ تنها ۵۴۰۰ پروانه ساخت مسکن توسط شهرداری تهران صادر شد که این رقم کمترین میزان در ده سال پیشینش یوده است . در حالی که ابتدای این دهه ۹۰ یعنی سال ۹۱، ۳۱ هزار پروانه ساخت مسکن در ...

    |

    نظرات کاربران